בית המשפט גזר אתמול (חמישי) 9.5 שנות מאסר בפועל על כרמל מעודה, שניהלה את משפחתון "בייבי לאב" בראש העין והורשעה בהתעללות ובתקיפת פעוטות בני שלושה חודשים עד שלוש שנים. מחשיפת הפרשה, החשדות, הסרטונים שזעזעו מדינה שלמה, הצתת ביתה, הפגנות ההורים, הדיונים הסוערים בבתי המשפט, ועד גזר הדין חסר התקדים - פרשת כרמל מעודה מגיעה כעת לסיומה באחד מגזרי הדין המחמירים בישראל בפרשות התעללות דומות. להלן סקירה של השתלשלות הפרשה – שהסתיימה בצהלות שמחה בבית המשפט, מצד ההורים המקווים להרתעת מתעללים עתידיים.
11 צפייה בגלריה
(צילום: יריב כץ)

19 ביוני 2019: הדיווח הראשוני למשטרה במשטרה מתקבל אז דיווח על חשדות להתעללות בפעוטות בגן ילדים לגילי 3 חודשים עד 3 שנים, שנוהל בביתה בראש העין של מעודה, אז בת 25. בעקבות זאת נפתחה חקירה שבמהלכה נאספו ראיות נגד מעודה וביססו את החשדות נגדה. החוקרים השיגו תיעוד ממצלמות האבטחה בגן, שבו נראה הנעשה בגן בשעות הפעילות, ואת התנהלות מעודה מול הפעוטות.
22 ביוני: הפרשה נחשפת לציבור, בלי שם עדיין פרשת ההתעללות נחשפת לראשונה, אולם מבלי לחשוף את שמה של מעודה ועם הסתייגויות רבות שיתגלו בהמשך כנכונות. בין היתר דווח אז ב-ynet כי "על פי החשד, הפעוטון שניהלה הצעירה בביתה לא היה בפיקוח", וכי החשודה – מעודה – "נהגה לכאורה להתייחס בברוטליות לחלק מהילדים ששהו בפעוטון ולהכות אותם".
11 צפייה בגלריה
כרמל מעודה עם הילדים בגן
כרמל מעודה עם הילדים בגן
מעודה עם הילדים בפעוטן "בייבי לאב". בחקירה טענה: "היה לי יום שחור"
עוד נחשף אז כי מעודה הכחישה – בחקירתה הראשונה ולפני שידעה שהמשטרה מחזיקה בידיה סרטונים המתעדים את ההתעללות – כי פגעה בילדים. "ככה אני מקנה ביטחון לילדים", הסבירה לחוקרי המשטרה. אולם כשהחוקרים עימתו אותה עם סרטוני האבטחה היא שינתה גרסה. "פה היה לי יום שחור", אמרה. וכשהציגו בפניה סרטון אחר שבו היא נראית פוגעת באחד הילדים אמרה: "ביום הזה הייתי שטן".
23 ביוני: עימות ראשון מול סרטוני ההתעללות יממה לאחר הפרסום הראשוני של המעצר, בית משפט השלום בראשון לציון האריך בשלושה ימים את מעצרה של מעודה. במהלך החקירה עומתה מעודה עם סרטונים שבהם היא תועדה תוקפת את הילדים. היא טענה אז כי לא מדובר באלימות.
4 ביולי: הסרטונים נחשפים ומזעזעים את המדינה כולה המשטרה מפרסמת את הסרטונים ממצלמות האבטחה, והתעללות הנראית בהן זעזעה המוני ישראלים. מהסרטונים עלה כי מעודה נהגה להעמיד את הפעוטות דקות ארוכות כשפניהם מופנות אל הקיר, להאכיל אותם בקיא שפלטו ולהכות את הילדים באמצעות מגבת ובידיה. מעודה נצפתה גם קושרת את אחד הילדים בידיו לכיסא כשהן משוכות לאחור, בעוד שהוא ממרר בבכי עד שהוא נופל לרצפה וידיו נותרות קשורות.

6 ביולי: ביתה של מעודה מוצת יומיים לאחר פרסום הסרטונים שזעזעו את המדינה, שריפה פרצה בבניין שבו התגוררה מעודה. גם הפעוטון עצמו, "בייבי לאב", נמצא באותו המקום. האש פרצה בקומה העליונה שם נמצאים הפעוטון ובית המשפחה שלהם נגרם נזק כבד, לפני שכוחות הכיבוי השתלטו על השריפה.
12 ביולי: החשוד בהצתה נעצר שישה ימים לאחר שריפת ביתה של מעודה, נחשף שמו של החשוד בהצתה: אדיר רצון, צעיר מקרני שומרון. רצון הכחיש את המיוחס לו וטען כי אינו קשור להורים שילדיהם שהו בפעוטון. למרות זאת הוא הורשע ונשלח בהמשך לשלוש שנים וחצי מאחורי סורג ובריח.

7 ביולי: כתב האישום מוגש כשבועיים לאחר חשיפת הפרשה, פרקליטות מחוז מרכז הגישה לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום נגד כרמל מעודה. 18 אישומים הוגשו נגד מעודה, ובכתב האישום תוארה תקיפתם של 11 מהתינוקות והפעוטות שבהם טיפלה. באחד ממקרי ההתעללות המזעזעים המפורטים באישום נכתב כיצד מעודה משכה בכוח את ראשו של אחד התינוקות, שנולד עם כליה אחת בלבד, תוך שהיא דוחפת את הכיסא שעליו ישב עד שבטנו נמחצה בין הכיסא לשולחן.
בכתב האישום פורטו הדרכים שבהן מעודה התעללה בתינוקות ובפעוטות: כיסתה את ראשם בשמיכה וישבה עליהם למניעת תזוזה, קשרה ידי קטין באמצעות חוט למשך דקות עד שעות, הרימה אותם באמצעות אחיזה בכוח בזרוע, הניפה אותם באוויר והכל עד להטחתם ברצפה, טלטלה תינוקות, העמידה פעוטות עם הפנים אל הקיר, לעתים, למשך כמה שעות, הצליפה בהם באמצעות חיתול, סטרה להם, צבטה ומשכה ראשם של פעוטות לאחור תוך חסימת אפם ופיהם, עד שהתגלעו קשיי נשימה.
11 צפייה בגלריה
כרמל מעודה בבית המשפט
כרמל מעודה בבית המשפט
מעודה בבית המשפט, 7 ביולי 2019
(צילום: יריב כץ)
באחד המקרים הכריחה פעוט לאכול תכולת צלחת שלתוכה הקיא. מכתב האישום עלה כי מעודה העמידה את אחת הפעוטות, בזמן מנוחת צהריים כשידיה שלובות וכשהיא אינה יכולה להיתמך בדבר או לשבת, במשך 33 דקות וגם כשהאור בחדר השינה כבה.
25 ביולי: הבקשה לבדיקה פסיכיאטרית נדחית עימות סוער בבית המשפט בדיון על המשך מעצרה של מעודה, אז טען עורך דינה שיש לשלוח אותה לבדיקה פסיכיאטרית - בקשה שנדחתה. הורים שילדיהם חוו התעללות הגיעו לדיון, ואחד מהם קילל אותה כשהוכנסה לאולם הדיונים. "תרימי את הראש", צעקו למעודה בזמן שהסתירה את פניה. אחרי ההחלטה צעקו לעברה: "שטן".
21 באוגוסט: המעצר מוארך עד תום המשפט מעצרה של מעודה הוארך עד לתום המשפט. גם אז צעקו לעברה ההורים, ואחד מהם הוצא מהאולם לאחר שהתפרע וקילל אותה. אחרים צעקו "מאסר עולם".

10 באוקטובר: מעודה משתחררת אחרי סאגה של עתירות משפטיות בית המשפט המחוזי מחליט לשחרר למעצר בית את מעודה. ההחלטה התקבלה לאחר שנקבע כי מעודה עמדה בתנאי השחרור שהוצבו לה. צו איסור פרסום הוטל על המקום שבו שהתה.
5 במאי 2020: כתובתה של מעודה נחשפת אלמונים הפיצו עלונים וכרזות בשכונה שבה שהתה מעודה בזמן שהמתינה למשפטה במעצר בית, בכתובת שבית המשפט אסר לפרסמה. בכרזות צוינה הכתובת המלאה של הבית, לצד הכיתוב: "אזהרה! המתעללת הכי גדולה במדינת ישראל נמצאת מתחת לאף שלכם כבר מספר חודשים! קשרה, סטרה, חנקה והאביסה ילדים חסרי ישע".
25 ביוני: ההפגנות נמשכות מחוץ לפעוטון בראש העין הורים לילדים מהגן של מעודה מפגינים מחוץ לביתה של מעודה בראש העין, שם פעל כאמור גם הפעוטון לשעבר. ההפגנה נערכה תחת הכותרת "דורשים הליך פלילי ותחילת משפט", וההורים מחו על העיכוב בתחילת ההליכים נגד הגננת. כמעט כל הורי הגן הגיעו להפגנה, בין היתר בעקבות החשש שמעודה בדרך לעסקת טיעון עם הפרקליטות.
11 צפייה בגלריה
פלאיירים חולקו בשכונה שבה נמצא מיקום והכתובת שבה הגננת כרמל מעודה
פלאיירים חולקו בשכונה שבה נמצא מיקום והכתובת שבה הגננת כרמל מעודה
הכתובת נחשפה בעלונים: "המתעללת נמצאת מתחת לאף שלכם!"
9 ביולי: המו"מ על עסקת הטיעון קורס המגעים בין הגננת המתעללת לפרקליטות לא צלחו לאחר שבפרקליטות הבהירו שלא יסכימו לשינויים מרחיקי לכת בכתב האישום. התובעת, עו"ד איריס פקר, הבהירה: "אני רוצה צדק לילדים ולהורים. לא אמכור את התיק כי מאיצים בי". סנגורה של מעודה הגיב כי "לא נודה באישום כפי שהוא".
16 בספטמבר: סערה ובכי באולם בית המשפט השלב המרכזי במשפטה של הגננת כרמל מעודה נפתח. מעודה הוכנסה לאולם בדרך צדדית, תחת אבטחה. ההורים זעמו על כך וקראו לעברה קריאות גנאי. הם עטו אז מסכות עם הכיתוב "צדק לילדים", ומאבטחי בית המשפט ביקשו מהם להפוך את המסכות כך שיוסתר הכיתוב, בטענה כי אסור מחאה באולם בית המשפט.
במהלך הדיון הוצגו סרטוני הפגיעה בפעוטות, כשההורים יושבים באולם, חלקם ממררים בבכי. על הספסל האחורי ישבה מעודה, כשבהמשך הדיון עלתה להעיד לתת את גרסתה לעדויות. היא הכחישה שהכריחה ילד לאכול קיא, ואז התפרץ הורה וקרא לעברה: "שקרנית!". "אני לוקחת אחריות על מה שעשיתי, ואת זה לא עשיתי", הדגישה מעודה בדבריה. לאחר מכן הסבירה בבכי: "אני לא בורחת משום אשמה, הייתי במצב נפשי לא טוב".
11 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
הורים מפגינים מחוץ לבית המשפט, אשתקד
(צילום: מוטי קמחי )
11 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )
11 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )
9 בדצמבר: מעודה מורשעת בעשר עבירות כשנה וחצי לאחר בדיקת המצלמות בפעוטון, הורשעה מעודה ביותר מ-10 עבירות של התעללות בפעוטות ותקיפת קטין. תוך כדי פרצי הבכי וצעקות ההורים, פירט השופט עמי קובו מבית המשפט המחוזי בלוד את מעשיה של מעודה ואמר כי למרות שהואשמה ב-18 סעיפים שונים, הכרעת הדין התייחסה לכל אישום בנפרד למרות שמדובר ב"מסכת אחת של התעללות", כלשונו. נוסף על עבירות ההתעללות, הורשעה מעודה בתקיפת קטין.
8 באפריל 2021: שוב קללות באולם, מעודה בוכה ומתנצלת אחד ההורים הטיח במעודה בפתח הדיון שעסק אז בשמיעת הטיעונים לגזר הדין: "זבל, זונה". מעודה ישבה לאורך הדיון עם אביה כשהיא תחת אבטחה, ובסיום עלתה לדוכן: "אני רוצה להתנצל בפני הילדים - כל ילד וילד וכל הורה והורה, מה שחוו. כמובן שאני מתביישת בכל מעשה שעשיתי, מתחרטת". היא בכתה והוסיפה: "זה ילווה אותי בחיי, כל יום ולילה. אני מבקשת מכבוד השופט שיתחשב בי גם בדברים החיוביים שבי ולא רק במעשים שעשיתי, אני לוקחת אחריות על הכול".
12 באפריל: סייעת אחרת בפעוטון מורשעת במקביל למשפט שנערך למעודה, בית משפט השלום בפתח תקווה הרשיע את לירז נתן (34), סייעת לשעבר בפעוטון "בייבי לאב" של מעודה, בשבעה סעיפי אישום של תקיפת פעוטות. ההחלטה גררה כעס רב מצד הורי הילדים, שקיוו שתורשע בעבירות התעללות – שהעונש עליהן חמור יותר.

8 ביולי: העונש התקדימי – וצהלות השמחה השופט עמי קובו בבית המשפט המחוזי בלוד גוזר על מעודה 9.5 שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי ו-400 אלף שקלים פיצוי להורים שילדיהם נפגעו. הפרקליטות ביקשה לגזור עליה עונש של 14 שנות מאסר - עונש חסר תקדים במקרים כגון זה. לבקשת עורך דינה, השופט הורה על עיכוב ביצוע העונש, כך שהיא תיכנס בשערי הכלא ב-6 בספטמבר.
למרות שהעונש היה פחות מזה שהפרקליטות דרשה, עדיין מדובר בעונש חמור ביותר שמהווה קפיצת מדרגה בכל הנוגע לענישה במקרים דומים. הורים רבים באולם פרצו בבכי באולם בית המשפט וקראו קריאות שמחה: "צדק לילדים!".
ניקול דניאל, אמא של שני ילדים שהיו בגן של מעודה, אמרה שהופתעה לטובה מגזר הדין. "לא ציפינו לעונש כזה גבוה. לצערי, זה עדיין לא מרגיע, אפילו לא טיפה בלב הכואב שלי, ויש לנו עבודה קשה עכשיו", אמרה דניאל. "העבודה הקשה באמת מתחילה, בלשקם את החיים שלנו ולשקם את הילדים שלנו. והאמת ששום עונש לא היה מרגיע את הכאב הזה שיש לי כרגע בבטן".
11 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לאולם
ההורים מחוץ לאולם
דמעות וחיבוקים בבית המשפט אחרי גזר הדין. "שמי שפוגע - יחשוב שנית"
(צילום: יריב כץ)
11 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לאולם
ההורים מחוץ לאולם
(צילום: יריב כץ)
11 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לאולם
ההורים מחוץ לאולם
(צילום: יריב כץ)
11 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לאולם
ההורים מחוץ לאולם
(צילום: יריב כץ)
דניאל פרצה בבכי בבית המשפט, ואמרה כי אלה דמעות "של התפרקות, של שנתיים שהייתי מאופקת ועמדתי אחרי דיונים מול המצלמות רגועה ומאופקת ודיברתי מההיגיון וניסיתי לא לתת לרגש לפרוץ לרגע והוא פרץ והוא בחוץ. אני עצובה ואני שמחה ואני כואבת ואני מלאה בהמון המון רגשות ואני מתגעגעת לילדים שלי כרגע והכי בא לי לחבק אותם בעולם".
הורה אחר אמר: "העונש גבוה אבל הכול יחסי. הוא לא מספק אותי כי שום עונש לא יספק אותי, אבל זה נותן איזושהי תחושה טובה. אנחנו מדברים נטו על הרתעה, שהעונש הזה יהדהד בכל רחבי מדינת ישראל. שזאת שהיום פגעה בילד וכבר נמצאת בבית שלה - תחשוב מחר אם היא עושה את זה שוב".
פורסם לראשונה: 23:46, 08.07.21