בצל טענות צה"ל כי יותר מ-450 מחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה מועסקים גם כעובדי אונר"א, סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים, הנציב הכללי של הסוכנות, פיליפ לזריני, הזהיר הלילה (בין שני לשלישי) בפני עצרת האו"ם מפני "קמפיין מכוון ומתואם" לסגירת הסוכנות. בהמשך, התייחס ישירות לטענות במסיבת עיתונאים, ואמר: "לא קיבלתי שום ראיות לטענות של ישראל, ולא בפעם הראשונה". לטענת לזריני, בכל שנה אונר"א מעבירה לישראל ולרשות הפלסטינית את רשימת עובדיה, ו"מעולם לא הועברה אליי ולו הדאגה הקלה ביותר בנוגע לצוות שלנו".
3 צפייה בגלריה
פיליפ לזריני מנהל אונר"א
פיליפ לזריני מנהל אונר"א
"לא קיבלתי שום ראיות לטענות של ישראל, ולא בפעם הראשונה". ראש אונר"א פיליפ לזריני
(צילום: רויטרס )

ראש אונר"א ציין במסיבת העיתונאים כי הטענה היחידה שהועברה אליו נוגעת ל-12 עובדי אונר"א שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר, והוסיף כי אותם עובדים פוטרו וכי שתי חקירות של האו"ם עתידות להיפתח בנושא.
בנאומו בעצרת האו"ם, לזריני אף הרחיק יותר, וטען כי התוכנית להפסקת פעילות הסוכנות "כבר בעיצומה עם הרס התשתיות שלנו ברחבי רצועת עזה". לדבריו, "פירוק הסוכנות יהיה מהלך פזיז שיקריב דור שלם של ילדים וישתול זרעים של שנאה, טינה וסכסוך. זה נאיבי לחשוב שמהלך כזה יכול לקרות מבלי לאיים על השלום והביטחון הבינלאומי".
אחרי שמדינות רבות הפסיקו לממן את סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים, בעקבות מעורבותם של עובדיה בטבח 7 באוקטובר, לזריני אמר כי "ללא מימון נוסף נהיה בטריטוריה לא נודעת עם השלכות חמורות על השלום והביטחון העולמיים. אנחנו מתפקדים מהיד לפה".
3 צפייה בגלריה
מטה אונר"א ברצועה
מטה אונר"א ברצועה
"התוכנית כבר בעיצומה עם הרס התשתיות שלנו ברחבי הרצועה". מטה אונר"א בעיר עזה
(צילום: AFP)
במסיבת העיתונאים אחרי הנאום, לזריני גם אישר דיווח של עיתון ה"ניו יורק טיימס", לפיו אונר"א עתידה לפרסם בקרוב מסקנות מחקירה שניהלה על התעללות לכאורה של צה"ל בעצורים פלסטינים שהוחזקו בבסיסים בישראל. לטענת לזריני, מאות אסירים פלסטינים ששוחררו על ידי ישראל דרך מעבר שלום, חזרו לרצועת עזה "עם טראומה" אחרי שעברו "חוויה קשה".
"מדובר במגוון רחב של התעללות", אמר לזריני. "אנשים הושפלו, צולמו בעירום, היו חשופים להתעללות גופנית ומילולית, איומים בחשמול, שימוש בכלבים למטרות הפחדה ומניעת שינה באמצעות רעש קיצוני". לדבריו, חלק מאותם אסירים הם עובדי אונר"א בעצמם.

3 צפייה בגלריה
 תעודות זהות של עובדי אונר״א שלקחו חלק במתקפת ה-7 באוקטובר
 תעודות זהות של עובדי אונר״א שלקחו חלק במתקפת ה-7 באוקטובר
ארבעת עובדי אונר"א שהיו מעורבים בטבח - וזהותם נחשפה אמש
(צילום: דובר צה"ל)
אמש חשף צה"ל עדויות מודיעיניות חדשות בנוגע למעורבות עובדי אונר"א במעשי הטבח המזוויעים ב-7 באוקטובר. צה"ל חשף את זהותם של ארבעה עובדים נוספים שהיו מעורבים בטבח – אחרי שכבר נחשפו זהויותיהם של עובדים אחרים בסוכנות האו"ם שלקחו בו חלק – ולראשונה פרסם גם הקלטות מפלילות של שני מחבלים שלצד חברותם בארגוני הטרור ברצועה עבדו כמורים בבתי ספר של אונר"א – והודו כי לקחו חלק בטבח.
בהקלטה הראשונה, מחבל שעובד כמורה לערבית בבית ספר של אונר"א בדיר אל-בלח מתאר את כניסתו לשטח ישראל ב-7 באוקטובר ומציין שיש בידיו חטופה. המחבל, ומחבל אחר שעימו שוחח בטלפון, נשמעים בהקלטה זחוחים וצוחקים – כשהשני אף מתאר אישה כלשהי, ככל הנראה חטופה, כ"סוסה אצילה". בהקלטה השנייה שנחשפה מספר מחבל אחר, שעובד כמורה בבית ספר יסודי של אונר"א בחאן יונס, כי הוא נמצא בתוך שטח ישראל: "אני בפנים, אצל היהודים", הוא נשמע אומר.

"ארגוני הטרור ברצועה משתמשים במוסדות אזרחיים, בתי חולים, ארגוני סיוע בינלאומיים ומכפיף אותם למטרות טרור ופגיעה בחפים מפשע", מסר הערב צה"ל. עוד נמסר אמש כי על פי אינדיקציות מודיעיניות ניתן לקבוע כי יותר מ-450 מחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועה מועסקים גם כעובדי אונר"א.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשא אמש הצהרה מיוחדת בנוגע להקלטות המפלילות, ואמר כי בימים הקרובים ייחשפו זהויותיהם של מחבלים נוספים שמועסקים באונר"א – גם כאלו שמחזיקים לדבריו במשרות בכירות בסוכנות האו"ם. הוא ציין כי בהקלטות נשמעים המחבלים מדברים בזחיחות וברשעות, ומתייחסים לחטופות כאל "סבאיה" – מונח באיסלאם שמתייחס לנשים וילדים כ"רכוש" של הגברים, וניתן לפרשו גם כ"עבד" או "שפחה".