צה"ל חשף הערב (יום ב') עדויות מודיעיניות חדשות בנוגע למעורבות עובדי אונר"א, סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים, במעשי הטבח המזוויעים ב-7 באוקטובר. צה"ל חשף את זהותם של ארבעה עובדים נוספים שהיו מעורבים בטבח – אחרי שכבר נחשפו זהויותיהם של עובדים אחרים בסוכנות האו"ם שלקחו בו חלק – ולראשונה פרסם גם הקלטות מפלילות של שני מחבלים שלצד חברותם בארגוני הטרור ברצועה עבדו כמורים בבתי ספר של אונר"א – והודו כי לקחו חלק בטבח.

3 צפייה בגלריה
 תעודות זהות של עובדי אונר״א שלקחו חלק במתקפת ה-7 באוקטובר
 תעודות זהות של עובדי אונר״א שלקחו חלק במתקפת ה-7 באוקטובר
(צילום: דובר צה"ל)
בהקלטה הראשונה, מחבל שעובד כמורה לערבית בבית ספר של אונר"א בדיר אל-בלח מתאר את כניסתו לשטח ישראל ב-7 באוקטובר ומציין שיש בידיו חטופה. המחבל, ומחבל אחר שעמו שוחח בטלפון, נשמעים בהקלטה זחוחים וצוחקים – כשהשני אף מתאר אישה כלשהי, ככל הנראה חטופה, כ"סוסה אצילה". בהקלטה השנייה שנחשפה מספר מחבל אחר, שעובד כמורה בבית ספר יסודי של אונר"א בחאן יונס, כי הוא נמצא בתוך שטח ישראל: "אני בפנים, אצל היהודים", הוא נשמע אומר.
"ארגוני הטרור ברצועה משתמשים במוסדות אזרחיים, בתי חולים, ארגוני סיוע בינלאומיים ומכפיף אותם למטרות טרור ופגיעה בחפים מפשע", מסר הערב צה"ל. עוד נמסר כי על פי אינדיקציות מודיעיניות ניתן לקבוע כי יותר מ-450 מחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועה מועסקים גם כעובדי אונר"א.

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשא הערב הצהרה מיוחדת בנוגע להקלטות המפלילות, ואמר כי בימים הקרובים ייחשפו זהויותיהם של מחבלים נוספים שמועסקים באונר"א – גם כאלו שמחזיקים לדבריו במשרות בכירות בסוכנות האו"ם. הוא ציין כי בהקלטות נשמעים המחבלים מדברים בזחיחות וברשעות, ומתייחסים לחטופות כאל "סבאיה" – מונח באיסלאם שמתייחס לנשים וילדים כ"רכוש" של הגברים, וניתן לפרשו גם כ"עבד" או "שפחה". הגרי הזכיר שגם דאעש השתמש במונח הזה, לתיאור הנשים היזידיות שאותן חטף והפך לשפחות.
לדברי הגרי מדובר בעוד עדות לכך שב-7 באוקטובר מחבלי חמאס נהגו בנשים בברוטאליות והתייחסו אליהן כאל חיות – אחרי שכבר נחשפו שלל ראיות ועדויות למעשי הזוועה והאונס בטבח. "האופן שבו הם מכנים את החטופות כ'סבאייה' או כ'סוסה אצילה' מדיר שינה מעינינו ומחייב צעקה של העולם – כמו אותה צעקה שהעולם חש לצעוק על הנשים היזידיות", אמר הגרי, והדגיש את החשש הגדול לשלומן של החטופות שמוחזקות עדיין, כבר 150 ימים, בשבי בעזה.
3 צפייה בגלריה
רכב ברעים
רכב ברעים
זירת הטבח במסיבה ברעים
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
בהקלטה המרכזית שנחשפה מדבר יוסף זידאן סלימאן אל-חואג'רי, מורה לערבית בדיר אל-בלח שלפי צה"ל הינו מחבל שחבר בזרוע הצבאית של חמאס, בחטיבת מחנות המרכז של ארגון הטרור. "יש לנו שבויות. תפסתי אחת", אומר אל-חואג'רי. בהקלטה, שלא נמסר מתי הוקלטה, הוא נשמע מדבר עם אדם אחר שגם זהותו לא נחשפה – אבל מדבריו עולה שגם הוא מחבל שלקח חלק בטבח.
בהקלטה השניים נשמעים כאמור מתבדחים אחד עם השני, ומביעים שמחה על הצלחת חמאס במתקפת הטרור הקשה ביותר שחוותה ישראל בכל תולדותיה. המורה המחבל, אל-חואג'רי, שואל את הדובר ששמו לא נחשף אם "מצא משהו", וזה השיב לו: "כן, הביאו סוס". לפי צה"ל, מדובר ככל הנראה בשם קוד לאישה. "הבאת סוסה?", מוודא אל-חואג'רי – והשני עונה כי מדובר ב"סוסה אצילית, לא סתם סוס". בהמשך הוסיף: "צוחק אחי".
בשיחה שהוקלטה מדברים השניים על הטבח בעוטף, והדובר ששמו לא נחשף מספר: "הייתי באזור המזרחי, יש הרבה עשן בכל המוצבים ". אל-חואג'רי: "הייתי שם" הדובר השני: "איפה היית?" אל-חואג'רי: "בפנים, מזרחית לאלדיר" הדובר השני: "לא, איך המצב?" אל-חואג'רי: "נכנסנו פנימה" הדובר השני: "באמת אחי?... ראיתי את המראות (הקשים)" אל-חואג'רי: כן ראיתי... ירו להן בעיניים" הדובר השני: "כמה ראית?" אל-חואג'רי: "אני ראיתי שניים, אני ועוד בחור מהחבר'ה שלנו" הדובר השני: "היית מביא אותם"
בהמשך השיחה אל-חואג'רי מספר כי המחבלים בטבח "שברו את המצלמות ואת השערים" בעוטף. "וואו, מה הם עשו. שמע, עשו פעולת שחרור אינשאללה". הדובר השני שואל אותו אם הביא עמו נשק, והוא השיב: "לא, הבאנו מה שאפשר". כשנשאל בשיחה "מה מצא בישראל", השיב: "אלף שקל".
צה"ל חשף כאמור הקלטה נוספת, של מחבל בשם ממדוח חסין אחמד אל-קאק, שחבר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי (בחטיבת רפיח של ארגון הטרור) – ועובד גם כמורה בבית ספר יסודי של אונר"א בחאן יונס. גם במקרה שלו לא נמסר עם מי שוחח, אך משתמע ממנה כי היא הוקלטה ממש ברגעי הטבח ב-7 באוקטובר. הדובר השני שואל את אל-קאק היכן הוא, ומציין כי הגבול "מלא ביריות ומטוסים". אל-קאק משיב לו: "אני בפנים, אצל היהודים בפנים". בהמשך שואל הדובר השני את המורה-המחבל איך יחזור לביתו, והוא עונה: "כשאמות".

לצד שני המחבלים שהוקלטו, צה"ל חשף גם את זהויותיהם של שני מחבלים נוספים שמועסקים על ידי אונר"א: רסאן אל-ג'עברי שחבר לפי צה"ל בגדוד אל-פורקן של חמאס ועובד גם כ"פקיד בריאות" באונר"א, וכן בכר מחמוד עבדאללה דרויש, ששימש כיועץ בבית ספר של אונר"א – במקביל לחברותו בזרוע הצבאית של חמאס. בחודש שעבר שר הביטחון יואב גלנט כבר חשף את זהויותיהם של 12 עובדי אונר"א שלקחו חלק בטבח 7 באוקטובר.

באונר"א מאשימים: "עובדינו עברו עינויים והודו בכפייה"

גלנט אמר אז כי בידי ישראל מידע מודיעיני מבוסס לפיו יותר מ-30 מעובדי הסוכנות השתתפו באופן פעיל במסע הרצח, וסייעו בחטיפת אזרחים וחיילים. בתדרוך לתקשורת הזרה גלנט הציג נתונים שלפיהם 12% מתוך כ-13,000 עובדי אונר"א קשורים לארגוני הטרור בעזה. ישראל, נזכיר, מובילה בחודשים האחרונים קמפיין בינלאומי נגד אונר"א, וההוכחות שפרסמה על מעורבות עובדיה בטבח הובילו שלל מדינות בעולם להפסיק את המימון שלה או לקצץ אותו, תוך דרישה לחקירה יסודית ולרפורמה בהתנהלותה.
אונר"א עצמה הודיעה כי פיטרה 10 עובדים מבין 12 העובדים הראשונים שישראל העבירה הוכחות על מעורבותם בטבח, מידע שהביא לפרוץ הסערה הנוכחית סביב הסוכנות. השניים האחרים, כך לפי אונר"א, נהרגו. לצד זאת, באונר"א טוענים לקמפיין השחרה מכוון שמובילה ישראל נגד הסוכנות – וממש הערב פרסמה הסוכנות הודעה שבה האשימה כי כמה מעובדיה נעצרו על ידי צה"ל ואולצו, תחת עינויים לטענתה, להודות בקשרים עם חמאס. ההודאות הכפויות הללו, כך טענה דוברת אונר"א ג'ולייט תומא, נועדו "להפיץ דיס-אינפורמציה על הסוכנות כחלק מהמאמצים לפרק אותה".
3 צפייה בגלריה
מצב הומניטרי עזה הבנק העולמי קיצוץ אונר"א רצועת עזה
מצב הומניטרי עזה הבנק העולמי קיצוץ אונר"א רצועת עזה
מרכז של אונר"א ברצועה, ארכיון
(צילום: AFP)
יודגש כי בהודעת אונר"א הערב לא הייתה התייחסות ספציפית ל-10 העובדים שכבר פוטרו על ידיה. רשת CNN, שדיווחה על הטענות לעינויים לכאורה, מציינת כי הן נכללות בדו"ח שאונר"א הכינה ובו נטען להתעללות פיזית ונפשית נרחבת שעברו עצורים פלסטינים לאורך המלחמה בעזה, בהם גם 21 מעובדי אונר"א. הדו"ח טרם פורסם, אך CNN מדווחת כי קיבלה עותק שלו.
ישראל לוחצת כבר שנים לסגור את אונר"א, אותה היא רואה כגוף שמנציח את בעיית הפליטים הפלסטינים (זהו הגוף היחיד באו"ם שאחראי על סוג מסוים של פליטים, כשכל השאר ברחבי תבל מטופלים על ידי סוכנות הפליטים הכללית של האו"ם). לצד זאת, בחודש שעבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי למרות הפעילות הפומבית נגד הסוכנות, ישראל לוחצת בשקט על ארה"ב והאו"ם לאפשר בינתיים לאונר"א להמשיך בתפקידה המרכזי בסיוע ההומניטרי לעזה. הדיווח ההוא פורסם אחרי שב"ניו יורק טיימס" דווח על דיון בצה"ל, בין היתר בשאלה אם נכון "להשחיר" את אונר"א – כשברקע הדיווחים על המשבר ההומניטרי ברצועה, שפוגע בלגיטימיות הבינלאומית של התמרון הצבאי.