1 צפייה בגלריה
ארכיון. מתפללים ישראלים באומן
ארכיון. מתפללים ישראלים באומן
ארכיון. מתפללים ישראלים באומן
(EPA)
המל"ל יקיים בימים הקרובים דיון בהשתתפות פרויקטור הקורונה רוני גמזו, משרדי הבריאות והחוץ והגורמים הרלוונטיים לסיכום העמדה הסופית בנוגע לאפשרות יציאת חסידים לאומן שבאוקראינה לקראת ראש השנה בחודש הבא. מדובר בתפוח אדמה לוהט מאחר שכל אחד מהגורמים העוסקים בנושא חושש להיות זה שימליץ לאסור על יציאת החסידים. עם זאת נשקלת אפשרות לאסור המראת טיסות מישראל לאוקראינה.
מדי שנה יוצאים מישראל כ-30 אלף חסידים לקבר רבי נחמן באומן. משרד הבריאות האוקראיני, ראש העיר אומן וגורמים במשרד החוץ בקייב ממליצים לאסור על הגעת החסידים מישראל, אולם נשיא אוקראינה היהודי, וולודימיר זלנסקי, לא רוצה להיות חתום על איסור הגעה של חסידים לאירוע דתי, ולכן הנחה למצוא פתרון שיאפשר מספרים מוגבלים יותר.
באופן רשמי, משרד הבריאות בישראל ממליץ לאסור על יציאת חסידים לאומן ומזהיר מהדבקה המונית, שכן מדובר בכ-30 אלף איש המרוכזים בשטח מצומצם של רחובות ספורים.

המל"ל, שבשנים עברו ריכז את הטיפול בנושא, התחמק מעיסוק בעניין והתעלם מהסוגיה עד שקיבל פנייה ממנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. בשלב זה לא ברור אם למדינה יש סמכות לאסור יציאה מהארץ לאוקראינה ובאיזה אופן. גם לא ברור אם לאוקראינים יש סמכות לאסור כינוס דתי, וגורמים שעוסקים בנושא חוששים מעימותים של שוטרים מקומיים שיתעמתו עם חסידים.
בינתיים חסידי ברסלב לא מחכים להחלטה וכבר נערכים לצאת לאומן. כל מאמין שיגיע יעבור בדיקה, ואם יימצא שלילי - ייכנס לאזור נקי מקורונה. הכניסה לקבר תיעשה במתווה קפסולות של 20 איש. האוקראינים יקצו 1,000 שוטרים כדי לאכוף ריחוק חברתי. כמו כן תוקם מרפאת קורונה.
יו"ר מזכירות חסידי ברסלב, נחמן בנשעיה, אמר: "חסידי ברסלב לא יביאו את הקורונה לארץ. מעבר לבורות שבדבר, זה לא נכון סטטיסטית. כל נוסע לאומן יעבור בדיקת קורונה, ואם יהיה חיובי - ישהה שם שבועיים בבידוד. פנינו למשרד הבריאות בכדי לעבוד יחד על המתווה ולאפשר נסיעה בטוחה. במקום זה משרד הבריאות מוציא מידע מסולף על 30 אלף איש ברחוב וחצי, כשהערכה היא שיסעו מקסימום 10,000 איש וישהו שם ב-10 רחובות על שני 2 ק"מ רבוע. חסידי ברסלב שנסעו לאומן תחת השלטון הקומוניסטי ימצאו דרך לנסוע לאומן גם השנה. לנו חשוב שזה יקרה בדרך הבטוחה ביותר".
מהמל"ל נמסר בתגובה: "לא התקבלה כל פנייה מממשלת אוקראינה וראש המל"ל לא קיבל פניות בנושא זה מגורמים ישראלים. בהמשך לבקשת מנכ"ל משרד החוץ, יכונס דיון עם פרופ' גמזו, משרדי הבריאות והחוץ והגורמים הרלוונטיים לסיכום העמדה הסופית בסוגיה זו".
פורסם לראשונה: 22:47, 04.08.20