4 צפייה בגלריה
אכפית המשטרה את סגר הקורונה בסוכות
אכפית המשטרה את סגר הקורונה בסוכות
מחסום משטרתי
(צילום: דוברות המשטרה)
ועדת השרים אישרה את הארכת הסגר ברשויות האדומות שהתחלואה בהן לא ירדה מספיק כדי לאפשר את ההקלות - אך אישרה את פתיחת מערכת החינוך עד גיל 6 בניגוד לדעת המומחים.
בדיון שנערך בקרב השרים בצהריים (שישי) הוחלט שלמרות היציאה ההדרגתית מהסגר, ההגבלות בבני ברק, בביתר עילית, באלעד, במודיעין עילית, ברכסים ובכמה שכונות בירושלים יישארו עד יום רביעי, וממונה הקורונה פרופ' גמזו אמר כי הוא מעריך שחלק מהרשויות יצליחו לצאת מהרשימה עוד לפני כן.
4 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות
שרון אלרעי פרייס ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות
סכנה אפידמיולוגית. ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: מוטי קמחי)
המומחים של משרד הבריאות, בהם ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, התנגדו לפתיחת מערכת החינוך, ובדיון הובע חשש שתלמודי התורה (המקבילים לבתי ספר יסודיים - א"א), יפעלו באופן פיראטי. אלרעי פרייס אף ציינה כי פתיחת מסגרות החינוך היא סכנה אפידמיולוגית. משרד הבריאות החליט שלא לאמץ את המלצות המומחים.
שר הפנים אריה דרעי, שהתנגד בהצבעה הקודמת ודחף לאישור חתונות עד 200 מוזמנים, הצביע הפעם בעד. בדיון הובטח שכל עיר שתוריד תחלואה תצא מרשימת הרשויות האדומות, וחברי ועדת השרים הביעו את הערכתם בפני ראשי הערים שתושביהם שמרו על ההנחיות.
4 צפייה בגלריה
ת"ת 'שאו מרום עיניכם' ברחוב רבנו גרשום בשכונת הבוכרים בירושלים  פעיל כרגיל
ת"ת 'שאו מרום עיניכם' ברחוב רבנו גרשום בשכונת הבוכרים בירושלים  פעיל כרגיל
תלמוד תורה בירושלים. חשש שיפעלו גם ככה
הממונה על החרדים במטה הקורונה, אלוף במיל' רוני נומה, הציע בדיון לפתוח גם את בתי הספר היסודיים לבני 13-6 בנימוק שזה יקרה בכל מקרה ולא יהיה ניתן לאכוף זאת. דרעי התנגד לכך באופן מפתיע, ולכן ההחלטה על הארכת הסגר עברה פה אחד.
פרויקטור הקורונה פרופ' גמזו ציין כי "לצד ההישגים בהורדת התחלואה, חשבנו שנכון לאפשר לערים האדומות לנצל את אפקטיביות הסגר כדי להביא לירידה נוספת ברמת התחלואה והבאתם לציון של ערים כתומות, עם כל הקושי הכרוך בכך לרבות התחשבות בצרכים המיוחדים של הגיל הרך בערים אלה. אנחנו קוראים לתושבים ולמנהיגים להמשיך להקפיד על מניעת מפגשים והתקהלויות בימים הקרובים ובמקביל ללכת ולהיבדק על מנת לקטוע את שרשרת ההדבקה ולהוריד את רמת התחלואה".
4 צפייה בגלריה
בני ברק
בני ברק
בני ברק
(צילום: AP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי "ההחלטה על הסגר הוכיחה את עצמה והביאה לירידה דרמטית בנתוני התחלואה בכל היישובים. עם זאת, נותרו כמה יישובים ואזורים בודדים ברשימת הערים האדומות. אני מעריך מאוד את המאמץ שהתושבים עשו להורדת התחלואה ומקווה שבמאמץ נוסף נוכל להוציא גם את האזורים הללו מרשימת הערים האדומות בהקדם. זוהי המלצת גורמי הרפואה במשרד הבריאות וטוב שוועדת השרים לאזור מוגבל קיבלה המלצה זו פה אחד".
שר הביטחון בני גנץ אמר בסיום הדיון כי "קיבלנו החלטה קשה, אך הכרחית. הנחיתי את משרד הביטחון, צה"ל ופיקוד העורף להגביר את המאמצים בערים שיישארו תחת מגבלות, לסייע בהסברה, בבדיקות ובהרחבת הסיוע לאוכלוסייה, בכדי שנוכל להוריד את התחלואה ואת המגבלות בהקדם". גנץ הוסיף כי "ההחלטה שקיבלנו נסמכת על עמדת הדרגים המקצועיים שהדגישו כי בשבועות האחרונים אנחנו רואים שרוב מוחלט של הציבור הישראלי, בכל המגזרים, נשמע להנחיות. נמשיך במאמצים בכדי שנוכל להסיר את המגבלות גם בערים שיישארו בסגר כבר בימים הקרובים, בהתאם לנתונים".

ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין הציג לשרים כי נתוני העיר במגמת ירידה ולכן הוא מתנגד לסגר, ואף דרש לפתוח את מערכת החינוך. גם ראש מועצת רכסים הציג ירידה משמעותית בתחלואה, אך אמר כי אם יוחלט להטיל מגבלות - יש להגביר את מאמצי האכיפה ביישוב.
ראש העיר אלעד, ישראל פרוש, אמר כי סגר חלקי בעירו לא יהיה יעיל, וטען כי מאז הסגר המלא התחילה הירידה בתחלואה בעירו. הוא ציין את הקושי בגיוס התושבים לתקופת סגר נוספת, וביקש סיוע נוסף למניעת התחלואה לצד פתיחה מבוקרת של מוסדות החינוך.
ראש העיר ירושלים משה ליאון הוסיף כי העיר כולה מצויה במגמת שיפור בימים האחרונים אך אמר כי יש להמתין לנתונים שיתבססו על יום ראשון, שצפויים להיות טובים יותר. ליאון ביקש להחריג שכונות עם תחלואה נמוכה יותר, ויצוין כי בעקבות שיחות שערך הוחרגו שכונות רבות מתחילת ההגבלות הכלליות. בהצעת המחליטים שהועברה לשרים נכתב כי הנתונים ברשויות האדומות אכן בירידה, אך עדיין מדאיגים וגבוהים משמעותית מבשאר הארץ. כמו כן הוצע כי מוסדות החינוך ברשויות האדומות לא יוגבלו מעבר למה שמוסדות החינוך בשאר המדינה.
בביתר עילית ובמודיעין עילית התבקשו השרים לאשר סגר עד 24 באוקטובר, וראשי הערים מתנגדים לכך. ראש העיר ביתר עילית, מאיר רובינשטיין, טען כי אין כל הצדקה לסגר - וכי אין לשתף פעולה עם סגירת החינוך בעיר שפוגעת קשות בתושביו. ראש העיר מודיעין עילית, יעקב גוטרמן, הוסיף כי סגירת מוסדות החינוך עלולה לייצר עלייה בתחלואה, שכן הילדים לא נמצאים בהשגחה.
לפי בדיקת ynet, בערים המדוברות חלה ירידה משמעותית בשיעור בדיקות הקורונה החיוביות - אך הוא עדיין גבוה למדי. באלעד נרשמה בשבעת הימים האחרונים ירידה מכ-25% בין 2 ל-8 לאוקטובר לכ-17% בשבעת הימים האחרונים. אחד מכל שישה תושבים בעיר מקבל כעת תשובה שהוא חיובי לנגיף. בביתר עילית חל שיפור ניכר יותר - מ-24% בין 2 ל-8 באוקטובר לכ-15% השבוע.
פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, המליץ מוקדם יותר להגביל את משך הסגר עד ליום רביעי בחצות, מתוך הערכה שאם תימשך המגמה לא יהיו בישראל כנראה ערים אדומות. "מה שקרה בשבועיים האחרונים זו מהפכה של ממש בהורדת שיעורי התחלואה וזה על אף החשש וכל האתגרים", אמר פרופ' גמזו ל-ynet. "אנחנו רואים ירידה בשיעור התחלואה ויחס ההכפלה - והקצב בירידה הפתיע גם אותנו. הירידה היא אמיתית ולא נובעת מאי רצון ללכת להיבדק. אנחנו יורדים כל הזמן בכמות החיוביים, גם בירושלים".