4 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
טרופר, אליהו וחצר תל חי. "ביטוי לחוסר יושרה"
(צילום: עוז מועלם,החברה הממשלתית לתיירות , משה מזרחי )
"שבת ישראלית" בדרך לסגירה סופית, והתגובות זועמות: לאחר הריאיון של השר עמיחי אליהו שבו אמר הבוקר (שני) כי בעיניו "פרויקט 'שישי מסורתי' חשוב יותר", תקף יוזם "שבת ישראלית" ח"כ חילי טרופר את שר המורשת ואמר כי אם אכן המיזם ייעצר, "זו חרפה, וביטוי של חוסר יושרה". והוא לא היחיד שזועם על מה שנראה כשינוי כיוון של השר אליהו.
לפי הרמיזות של השר אליהו, אין בכוונתו לחדש את המיזם שבמסגרתו נפתחו בשנתיים האחרונות בחינם וללא תשלום עשרות אתרי מורשת ותרבות ברחבי הארץ בסופי שבוע. "יש לנו את הזכות להחליט במה אנחנו משקיעים ובמה לא. לי יש סדרי עדיפויות. לשר יש זכות לבחור ולתעדף את הפרויקטים שהוא רוצה לקדם", אמר שר המורשת. השר אליהו אמנם טען לאחר מכן כי "מעולם" לא הודיע על סגירת "שבת ישראלית", אבל חבר מפלגתו, ח"כ יצחק קרויזר, הודה בריאיון לאולפן ynet: "לא נמצא לזה אפיק תקציבי".
4 צפייה בגלריה
שישי שבת באתרי מורשת
שישי שבת באתרי מורשת
ההודעה המועצה לשימור אתרי מורשת: "מיזם שבת ישראלית אינו פעיל"
(צילום: שמוליק דודפור)

ב-1 בפברואר, ימים ספורים אחרי הסערה הקודמת - דברי שר התרבות והספורט מיקי זוהר על כוונתו לסגור את המיזם שבעקבותיהם התערב ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא וזוהר חזר בו מאמירתו - הועברה האחריות על התמיכה במוסדות למשרד למורשת ולעומד בראשו, השר אליהו.
עוד לפני כן, כשזוהר שקל להפסיק את המיזם, נכנסו לתמונה שר התרבות לשעבר טרופר, חיים ביבס מהשלטון המקומי ונציגי האוצר. הם מצאו יחד תקציב של 15 מיליון שקל לטובת הפרויקט הזה בלבד, שהיו אמורים להמשיך את קיומו עד אישור התקציב. עכשיו טוענים גורמים המעורבים באותו הסכמה כי השר אליהו התחרט ועשה סיבוב פרסה. כבר בשבועות האחרונים לא התקיימה פעילות של "שבת ישראלית", וכעת נראה כי המיזם לא יחודש.

טרופר מהמחנה הממלכתי תקף: "אם אכן מיזם שבת ישראלית ייעצר, זו חרפה שתמנע מהמוני ישראלים, דתיים וחילוניים, לבקר באתרי תרבות ומורשת בלי מחסום כלכלי ועל פי האמונה האישית של כל אחד. אם תהיה עצירה, הרי שמדובר גם בביטוי לחוסר יושרה. ראש הממשלה התחייב שהמיזם ימשיך ואנשיו של השר אליהו סיכמו איתי באופן אישי שהמיזם יימשך אל מול תקציב ייעודי שהשגתי לכך. אחרי שפעלתי והעניין התקציבי סוכם, מתברר כי הם מתכוונים שלא להמשיך את המיזם כפי שהוא. מיזם 'שבת ישראלית' מביא לחיבורים בעם ולהעמקת החיבור לתרבות ולמורשת. ראוי שסיכומים יכובדו והמיזם יימשך".
ממרכז השלטון המקומי אמרו: "מצער מאוד שמשרד המורשת לא מצא לנכון להמשיך להפעיל את המיזם המבורך שמטרתו להנגיש אתרי מורשת, המחזקים את הזהות הישראלית והיהודית, לכלל הציבור במדינת ישראל, במיוחד בפריפריה. למיזם חשיבות רבה לרוב הגדול של תושבי מדינת ישראל ואנו תקווה כי הממשלה תמצא את התקציב המתאים להמשיך להפעיל אותו".
שר התרבות והספורט זוהר, שנאלץ בינואר לחזור בו מהודעתו על סיום "שבת ישראלית", אמר הבוקר ל-ynet radio: "אמרתי בצורה ברורה שמשרדי לא ייזום פעילות בשבת, אבל כן ימשיך לממן אותה. אם יש מישהו שרוצה ליזום את הפעילות הזו ביום שבת, פעילות שמאפשרת לאנשים להגיע למוזיאונים ללא תשלום, הם יכולים להמשיך ליזום אותה בתקצוב המשרד שלי. הם יכולים לפנות אליי ולבקש את התקצוב. אנחנו גם יכולים להעניק אותו, אבל אנחנו לא אמורים להיות אלה שיוזמים אותו, משום שזה בניגוד לעקרונות הסטטוס-קוו".
4 צפייה בגלריה
זוהר ומגדל דוד. "לא אמורים להיות היוזמים, זה בניגוד לסטטוס-קוו"
זוהר ומגדל דוד. "לא אמורים להיות היוזמים, זה בניגוד לסטטוס-קוו"
זוהר ומגדל דוד. "לא אמורים להיות היוזמים, זה בניגוד לסטטוס-קוו"
(צילום: shutterstock, הדר יואביאן)
לאחר הפרסום הגיב אליהו ואמר: "מעולם לא הודעתי על סגירת פרויקט שבת ישראלית. כשנשאלתי לגביו עניתי שאין לי בעיה שיימשך, אבל כרגע אין תקציב עד אישור תקציב המדינה. ללא קשר לזה, נשאלתי איזה סוגי תכניות אני מעוניין בקידומן, וסיפרתי למשל על שישי מסורתי והבאת תלמידים לאתרי מורשת. לא במקום ולא על חשבון".
מנכ"ל התנועה הרפורמית לשעבר, ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה) הגיב להבהרה של השר אליהו: "תקציב המדינה אושר בקריאה ראשונה בכנסת ועל השר אליהו להודיע בצורה ברורה האם מיזם 'שבת ישראלית' יחודש עם אישור התקציב באופן מיידי או לא. הגמגום שלו בנושא מעיד על כוונותיו האמיתיות. ההשתלטות של הגורמים הקיצוניים ביותר בממשלה על תחום המורשת והזהות היהודית תתברר כאחד מהנזקים הגדולים ביותר של הממשלה הנוכחית ותוביל להעמקת תחושות הניכור והעוינות של קהלים רחבים כלפי המסורת היהודית".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כינה את הכוונה לסגור את המיזם "שוד היהדות". לדבריו, היהדות לא שייכת למגזר זה או אחר. במקום להוביל ליהדות מחבקת ומכילה, במקום להנגיש מיזמים חשובים כמו שבת ישראלית לכלל הציבור, חילונים ודתיים כאחד וליצור סולידריות והערכה למקורות ולערכים היהודיים, במקום לקדם מדיניות של 'חיה ותן לחיות', חברי הממשלה החשוכה הזו ממשיכים לקדם את המונופול שלהם על הדת ומובילים אותנו למדינת הלכה. היהדות היא של כולנו ולא ניתן לכם להרוס אותה".
4 צפייה בגלריה
   ליברמן בכנס של אוניברסיטת רייכמן
   ליברמן בכנס של אוניברסיטת רייכמן
ליברמן: "היהדות היא של כולנו, לא ניתן לכם להרוס אותה"
(צילום: שאול גולן)
תני פרנק, מנהל המרכז ליהדות ומדינה מבית מכון הרטמן: "ההחלטה של שר המורשת לבטל את מיזם 'שבת ישראלית' היא טעות שלא תוסיף לשמירת השבת בישראל אלא להפך. מי שסבור שיקרב ישראלים ליהדות באמצעות ביטול החלטות ממשלות קודמות שהנגישו אותה לכלל הציבור, טועה ומטעה. כמו חוק החמץ, שרק הוביל למאבק ולהכנסת יותר חמץ לבתי החולים בתגובה, כך גם החלטתו של שר המורשת רק תרחיק את אזרחי ישראל היהודים הן מהשבת והן מאתרי המורשת".
בתנועת נאמני תורה ועבודה אמרו כי "הפסקת המיזם פוגעת באלפי ישראלים שנהנים מאלטרנטיבה איכותית לציין את השבת שלהם. יחסי דת ומדינה השתנו מאוד מאז ימי הסטטוס קוו, אי אפשר לכפות על שמירת שבת, ולצערנו השבת הפכה ליום שופינג לאומי. היוזמה לפתוח מוסדות תרבות לאומיים בחינם עבור כלל הציבור, דתיים וחילונים כאחד, הייתה ניסיון מבורך להסדיר עניין שנוי במחלוקת, תוך התחשבות בצרכי המגזרים השונים. חבל שכעת מנסים לבטלה".
אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית: ״סגירת מיזם שבת ישראלית היא צעד נוסף, המוכיח כיצד נתניהו מאפשר לממשלת הכפייה הדתית שהקים לנהל אותו, גם בזמן שהליכוד מדמם מנדטים בכל סקר אפשרי. נתניהו יכול להאשים רק את עצמו, ומי שבחר להקים קואליציה עם חבורת פירומנים שלא יתפלא שהם מדליקים אש בכל רגע שיכולים לעשות זאת. הם הכריזו מלחמה על השבת של רוב מוחלט מהציבור והם יקבלו מלחמה בחזרה".