חודשיים וחצי אחרי שכוונת השר מיקי זוהר לסגור את מיזם "שבת ישראלית" הובילה לסערה ולהתערבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מחליפו בתפקיד האחראי על מוסדות המורשת ממשיך למעשה באותה הדרך ומאותת כי לא יחדש את המיזם שבמסגרתו נפתחו בשנתיים האחרונות בחינם וללא תשלום עשרות אתרי מורשת ברחבי הארץ בסופי שבוע.
"יש לנו את הזכות להחליט במה אנחנו משקיעים ובמה לא. לי יש סדרי עדיפויות. לשר יש זכות לבחור ולתעדף את הפרויקטים שהוא רוצה לקדם. אני כרגע עובד על מיזם שנקרא 'שישי מסורתי'", אמר השר עמיחי אליהו מעוצמה יהודית בתחנת הרדיו "קול ברמה".
הוא הוסיף: "הרעיון של המיזם הזה הוא למשוך את הציבור המסורתי לתפילת קבלת שבת כמו שהיה לפני 30 שנה, לחבר אותם לבית הכנסת, למורשת של הסבים והסבתות שלהם, ליהדות. לא במובן של הדתה ושל זהות יהודית, אלא במובן של מורשת עמוקה, חיבור שורשי. זה מה שהיה נהוג כשאני גרתי בשלומי. כל הציבור החילוני היה מגיע ככה לבית הכנסת. זה מיזם שבעיניי הוא הרבה יותר חשוב והרבה יותר משמעותי". חבר מפלגתו, ח"כ יצחק קרויזר, הודה בריאיון לאולפן ynet: "לא נמצא לזה אפיק תקציבי".

שר התרבות והספורט זוהר, שנאלץ בינואר לחזור בו מהודעתו על סיום "שבת ישראלית", אמר הבוקר ל-ynet radio: "אמרתי בצורה ברורה שמשרדי לא ייזום פעילות בשבת, אבל כן ימשיך לממן אותה. אם יש מישהו שרוצה ליזום את הפעילות הזו ביום שבת, פעילות שמאפשרת לאנשים להגיע למוזיאונים ללא תשלום, הם יכולים להמשיך ליזום אותה בתקצוב המשרד שלי. הם יכולים לפנות אליי ולבקש את התקצוב. אנחנו גם יכולים להעניק אותו, אבל אנחנו לא אמורים להיות אלה שיוזמים אותו, משום שזה בניגוד לעקרונות הסטטוס-קוו".
ב-1 בפברואר, ימים ספורים אחרי הסערה הקודמת, הועברה האחריות על התמיכה במוסדות למשרד מורשת לשר אליהו, העומד בראש המשרד. כדי להמשיך את פעילות המיזם, לאחר סיום תקצובו, הועבר מפעל הפיס, בהובלת השלטון המקומי, סיוע מיידי בסך מיליון שקל עבור תקצוב הפעילות.
2 צפייה בגלריה
השר אליהו ומגדל דוד, אחד מהאתרים שנכללו ב"שבת ישראלית"
השר אליהו ומגדל דוד, אחד מהאתרים שנכללו ב"שבת ישראלית"
השר אליהו ומגדל דוד, אחד מהאתרים שנכללו ב"שבת ישראלית"
(צילום:משה מזרחי, shutterstock)
אבל הכסף אזל, בשבועות האחרונים לא התקיימה פעילות כזו, וכעת אותת השר אליהו כי המיזם לא יתחדש. לאחר הפרסום הגיב אליהו ואמר: "מעולם לא הודעתי על סגירת פרויקט שבת ישראלית. כשנשאלתי לגביו עניתי שאין לי בעיה שיימשך, אבל כרגע אין תקציב עד אישור תקציב המדינה. ללא קשר לזה, נשאלתי איזה סוגי תכניות אני מעוניין בקידומן, וסיפרתי למשל על שישי מסורתי והבאת תלמידים לאתרי מורשת. לא במקום ולא על חשבון".
עם זאת, עקב העובדה שאין עדיין תקציב מדינה - לא מתקבל כלל תקציב ל"שבת ישראלית", בגלל שהמיזם עבר ממשרד אחד לאחר. גם במועצה לשימור אתרי מורשת שמפעילה את "שבת ישראלית" אמרו כי הם אינם מכירים החלטה על סגירת המיזם. הם אמרו כי "המועצה לשימור אתרים ומשרד המורשת פועלים יחד וללא לאות על מנת שפעילות שבת ישראלית תחודש בהקדם האפשרי".
בסוף ינואר התחייב נתניהו כי מיזם "שבת ישראלית" ימשיך לפעול במימון המדינה למרות כוונת זוהר לבטל את הפעלתו כיוזמת המשרד. במוסדות התרבות התקשו אז להביא את הממשלה למימוש ההבטחה - והודיעו כי הם נאלצים להפסיק את הפרויקט. בסופו של דבר, כאמור, נמצא מימון ממפעל הפיס - אבל לחודש אחד בלבד.
2 צפייה בגלריה
צריף בן גוריון בשדה בוקר
צריף בן גוריון בשדה בוקר
צריף בן גוריון בשדה בוקר. גם הוא לא יהיה פתוח בחינם בשבתות
(צילום: חנן אפשטיין)
שר התרבות והספורט לשעבר, ח"כ חילי טרופר (המחנה הממלכתי), תקף: "אם אכן מיזם שבת ישראלית ייעצר, זו חרפה שתמנע מהמוני ישראלים, דתיים וחילוניים, לבקר באתרי תרבות ומורשת בלי מחסום כלכלי ועל פי האמונה האישית של כל אחד. אם תהיה עצירה, הרי שמדובר גם בביטוי לחוסר יושרה. ראש הממשלה התחייב שהמיזם ימשיך ואנשיו של השר אליהו סיכמו איתי באופן אישי שהמיזם יימשך אל מול תקציב ייעודי שהשגתי לכך. אחרי שפעלתי והעניין התקציבי סוכם, מתברר כי הם מתכוונים שלא להמשיך את המיזם כפי שהוא. מיזם 'שבת ישראלית' מביא לחיבורים בעם ולהעמקת החיבור לתרבות ולמורשת. ראוי שסיכומים יכובדו והמיזם יימשך".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "שוד היהדות. בדיוק כמו שאני אומר פעם אחר פעם, היהדות לא שייכת למגזר כזה או אחר. במקום להוביל ליהדות מחבקת ומכילה, במקום להנגיש מיזמים חשובים כמו 'שבת ישראלית' לכלל הציבור - חילונים ודתיים כאחד - וליצור סולידריות והערכה למקורות ולערכים היהודיים, במקום לקדם מדיניות של 'חיה ותן לחיות', חברי הממשלה החשוכה הזו ממשיכים לקדם את המונופול שלהם על הדת ומובילים אותנו למדינת הלכה. היהדות היא של כולנו ולא ניתן לכם להרוס אותה".
מרכז השלטון המקומי מסר: "מצער מאד שמשרד מורשת לא מצא לנכון להמשיך להפעיל את המיזם המבורך שמטרתו להנגיש אתרי מורשת, המחזקים את הזהות הישראלית והיהודית, לכלל הציבור במדינת ישראל, במיוחד בפריפריה. למיזם חשיבות רבה לרוב הגדול של תושבי מדינת ישראל ואנו תקווה כי הממשלה תמצא את התקציב המתאים להמשיך להפעיל אותו".
אנה קיסלנסקי, מנכ"לית התנועה התנועה הרפורמית, מסרה: "יתכבד השר אליהו ויבין שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי ויהודייה ויותר מדרך אחת לציין את השבת. צמצום מהות השבת לתפילות בבית הכנסת בלבד מרחיק יהודים ויהודיות מציון השבת בכלל. 'שבת ישראלית', כשמה כן היא, נותנת מענה לקהל גדול מאוד של חילונים ושומרי מסורת - שכן חלק ניכר מהפעילויות הוא לשומרי שבת - הבוחרים להכיר ולאהוב את ישראל בטיולים ובאתרים".
לדבריה, "הפסקת מימון 'שבת ישראלית' מהווה חטא על פשע - גם לקחת ממשפחות ישראליות את יכולת הבחירה איך לציין את השבת, וגם את היכולת להכיר אתרי מורשת ישראלים. ברור לנו כי הפסקת המימון לא תביא ולו משפחה אחת להתפלל בבתי הכנסת. חבל שבשנתה ה-75 של מדינת ישראל ממשיכה היהדות הקיצונית לכפות עלינו את דרכה".
הרב שאול פרבר, יו"ר ומייסד ארגון "עתים", מסר: "דווקא בערב יום השואה הממלכתי אנו מגלים ששר המורשת החליט להפסיק את תקצוב התוכנית החשובה של 'שבת ישראלית' באתרי המורשת ברחבי הארץ. הציבור הכללי בישראל מקדש את השבת בדרכו, ופתיחת אתרי המורשת בשבת מגבירה את החיבור בין העם למורשתו ולתרבותו, ויכולה להוביל לצמצום בחילול שבת. סגירת המיזם תפגע בזהותה היהודית של מדינת ישראל. סגירת אתרי המורשת לא תוביל לפחות נסיעה בשבתות, אבל היא כן תוביל לכך שהשבתות של הציבור הישראלי יתמלאו בתוכן פחות יהודי. חבל".