2 צפייה בגלריה
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
עשרות אלפים צפויים להשתתף. המחאה במוצאי שבת בשבוע שעבר
(צילום: א.א צילומי אוויר)
בתל אביב, בירושלים ובחיפה: תחת הכותרת "נלחמים על הדמוקרטיה", יפגינו במוצאי שבת אנשי התנועה לאיכות השלטון וארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית של השר יריב לוין. המארגנים מצפים לעשרות אלפי מפגינים. ראשי מפלגות מהאופוזיציה, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר רע"מ מנסור עבאס, יגיעו להפגנה בתל אביב. יו"ר יש עתיד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שוקל את השתתפותו.
ההפגנה תתמקד ב"גל החקיקה האנטי דמוקרטי" וברפורמות המשפטיות שמתכננים לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו. אל כיכר הבימה בתל אביב צפויים להגיע לפחות כ-50 אלף בני אדם. לצד ההפגנה המרכזית, צפויה צעדה ברחבי העיר. בירושלים תתקיים מחאה מול בית הנשיא. בחיפה צפויה הפגנה עם אלפי משתתפים.
בתום הערכת מצב שנערכה אתמול עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אמרו במשטרה כי קיים חשש להפרות סדר. בהודעת הארגון נכתב: "על מנת שנוכל להבטיח את שלום הציבור ואת קיומה המלא של המחאה, שָׁבה משטרת ישראל וקוראת למארגנים ולמשתתפים לשמור על הסדר".
2 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
גנץ ולפיד. יו"ר המחנה הממלכתי יגיע להפגנה, יו"ר יש עתיד עוד שוקל
(צילום: יואב דודקביץ')
בתגובה אמר יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא, ש"מצופה מהמפכ"ל לעמוד מאחורי הדברים שסוכמו ולשמור על ביטחונם של המפגינים. עם כל הכבוד לשר בן גביר, לא הוא יקבע אם מותר או אסור למחות". בארגון "קריים מיניסטר" אמרו: "הודעת המשטרה היא הסתה שקרית ומסוכנת נגד מי שבמשך שנים מוחים כחוק. זהו ניסיון שקוף להחליש את המחאה".
אמש התקיים במטה מחוז תל אביב של המשטרה דיון בעניין אישור התוכניות למחאה בראשות המפכ"ל יעקב שבתאי. מדוברות המשטרה נמסר כי מאות שוטרים ייקחו חלק במבצע האבטחה "כדי לאפשר למשתתפים את זכות המחאה כחוק".
יו"ר המחנה הממלכתי גנץ הודיע אתמול כי בכוונתו להשתתף בהפגנה. "לא נוותר, ניאבק בכל האמצעים החוקיים", אמר. גם הרמטכ"ל לשעבר, ח"כ גדי איזנקוט, ישתתף במחאה וקרא "לאזרחים מכל הקשת הפוליטית להגיע עם דגלי ישראל להפגנת עוצמה ואחדות בצורה ממלכתית, חוקית ובהתאם לזכותם הדמוקרטית״. יו"ר העבודה מיכאלי מתכוונת להגיע גם היא ואמרה כי "את המאבק הזה אי אפשר לנהל בשלט רחוק". יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שיפגין אף הוא, קרא לציבור הערבי להגיע בהמוניו. בעקבות הגעתו של גנץ, שוקל יו"ר יש עתיד יאיר לפיד להגיע גם כן להפגנה. רק שלשום אמר כי הוא וגנץ סיכמו שלא להשתתף בה.

מארגני המחאה קראו לכל ראשי הסיעות, משמאל ומימין, "החרדים לעתידה וגורלה של ישראל כמדינה דמוקרטית", להצטרף למפגן הכוח הציבורי בכיכר הבימה. הפוליטיקאים שיגיעו להפגנה לא ינאמו בה, כחלק מהחלטת המארגנים לפנות לכלל הציבור בישראל. המסר המרכזי יופנה אל ממשלת הימין, אבל גם לשופטי בג"ץ ולנשיאה חיות: "הציבור מאחורייך. את חייבת להגן על עצמאות הרשות השופטת".
מי שתצטרף למחאה היא שופטת בית המשפט העליון בדימוס, אילה פרוקצ'יה, שתנאם בכיכר הבימה. לאחרונה היא התבטאה בכנס של התנועה לאיכות השלטון נגד התוכניות של הממשלה בנוגע למערכת במשפט. "אנחנו בתקופה של שבר בעקרונות היסוד של המדינה", אמרה אז, "בהתנגשות בין ערכי היסוד של הדמוקרטיה, אין לרצון הבוחר ערך מוחלט".
פורסם לראשונה: 23:00, 12.01.23