המשטרה קיימה בצהריים (חמישי) את הערכת המצב השבועית שלה, שעסקה בין השאר גם בהפגנות הצפויות במוצאי שבת בתל אביב ובירושלים. לפי המשטרה, תמונת המודיעין, שהוצגה גם לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שהשתתף בדיון, מעלה "חשש להפרות סדר" בהפגנות.
3 צפייה בגלריה
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
מפגינים במוצאי שבת האחרונה בתל אביב. במשטרה חוששים מהפרות סדר
(צילום: מוטי קמחי)

"על מנת שנוכל להבטיח את שלום הציבור ואת קיומה המלא של המחאה, שבה משטרת ישראל וקוראת למארגני המחאה ולמשתתפים לשמור על הסדר ולאפשר את קיומן של המחאות כחוק", הודיעה המשטרה. עוד נמסר כי לא תתאפשר הפרה של הסדר הציבורי ולא יתאפשר שימוש בסמלים נאציים, כלשון הודעת המשטרה.
לפי ההערכות, בהפגנות במוצאי שבת ישתתפו עשרות אלפי בני אדם. מלבד בתל אביב, הפגנות צפויות להתקיים גם בחיפה ובירושלים, שם יצעדו המפגינים מבית המשפט העליון לכיוון ביתה של משפחת נתניהו ברחוב עזה בעיר.
3 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בביקור במחוז דרום של המשטרה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בביקור במחוז דרום של המשטרה
השר בן גביר בבאר שבע, היום. הערכת המצב התקיימה בנוכחותו
(צילום: חיים הורנשטיין)
מאחורי ההפגנות עומדים התנועה לאיכות השלטון ביחד עם ארגוני המחאה שהובילו את ההפגנות בבלפור ב-2021-2020, בהם "הדגלים השחורים", "צו 8 אזרחי להצלת הדמוקרטיה" ו"קריים מיניסטר". בנוסף, להפגנות הנוכחיות הצטרפו ארגונים נוספים, בהם "הדגלים הגאים", "הגלימות השחורות" וגורמים אזרחיים אחרים. ארגונים אלה מתכננים לקיים הפגנות בכל יום שבת, בתקווה שהדבר יוביל להידברות עם הממשלה ויביא לשינוי במהלכים המשפטיים המתוכננים, שלטענתם מהווים "הפיכה משטרית".
ארגון "קריים מיניסטר" מסר בתגובה להודעת המשטרה: "ההודעה היא הסתה שקרית ומסוכנת נגד מי שבמשך שנים מוחים כחוק. זהו ניסיון שקוף להחליש את המחאה ולהרתיע את הציבור מלהגיע. נראה שבמשטרו הרימו דגל לבן והפכו להיות משטרה פוליטית של בן גביר. התשובה שלנו לשקרים ולהסתה - עשרות אלפי מפגינים בכיכר הבימה שאומרים בקול גדול לנאשם, לבן גביר ולחבריהם בממשלה העבריינית - לא להפיכה משטרית".
בארגון "הדגלים השחורים" טענו שהמשטרה משתפת פעולה עם השר בן גביר. "נראה כי רוחו של העבריין המורשע בן גביר שורה על המשטרה שמנסה לעשות דה-לגיטימציה למחאה דמוקרטית ולצייר אותה כאלימה. אני קוראים לציבור הרחב להגיע ולהפגין נגד ההפיכה המשטרית ולהתעלם לחלוטין משקרי המשטרה, נזכיר למפכ"ל ולדובר המשטרה כי הם עובדים תחת החוק ולמען הציבור והם אינם משרתיו של בן גביר", אמרו בארגון.

המפכ"ל יעקב שבתאי נפגש אתמול עם מובילי המחאה לקראת ההפגנה, ואמר להם כי המשטרה תכיל את ההפגנות ושלא ייעשה שימוש בסוסים ובמכת"זיות. המארגנים, יו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא ושר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, ביקשו מהמפכ"ל שהמשטרה תפעל לאפשר ולהגן על הזכות להפגין ועל החופש למחות. המפכ"ל ומפקד מחוז ת"א הבטיחו שהמשטרה תשמור על חופש הביטוי וחופש המחאה, ושהשוטרים יכילו את אירועי המחאה וההפגנות.
השר בן גביר פגש השבוע את סגל הפיקוד הבכיר במשטרה והציג בפניהם את המדיניות שלו לגבי הפגנות. ''אני רוצה שכל המפגינים ירגישו אותו דבר, אין להפעיל מכת"זית כאן ולא להפעיל מכת"זית כאן, לעשות מעצרים כאן ולא לעשות מעצרים כאן. אם המדיניות היא לעצור את מי שחוסם כביש ואני בעד זה - אז צריך לעצור את מי שחוסם כביש'', אמר. אתמול הוא אמר ל-ynet radio כי לא הנחה את הממשלה לנהוג ביד קשה נגד המפגינים - אך כן קרא לה לא לעשות איפה ואיפה בין "אנשי שמאל למפגינים אחרים".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד במליאת הכנסת
יאיר לפיד במליאת הכנסת
לפיד. יגיע להפגנה, או לא?
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בשונה מהמחאות שהתקיימו בבלפור, הפעם המחאה מקבלת רוח גבית מהאופוזיציה. חברי כנסת מיש עתיד, המחנה הממלכתי, מפלגת העבודה ואפילו מרע"מ הביעו בימים האחרונים את תמיכתם ומתכננים להגיע להפגנה הקרובה. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר אמש כי הוא ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לא יגיעו להפגנה. חברת מפלגתו של לפיד ששהה בסוף השבוע שעבר בחופשה בפריז, קארין אלהרר, הסבירה היום ל-ynet radio כי הוא לא יגיע כי "ביקשו ממנו לא לבוא וביקשו שלא יהיה אירוע שנשלט על ידי הפוליטיקאים".
ואולם, מארגני ההפגנה, כך נמסר הבוקר, דווקא הביעו רצון לראות את כל נבחרי הציבור בכיכר הבימה ביום שבת הקרוב. "עשרות אלפי אזרחים ואזרחיות מכל הקשת הפוליטית שמאמינים בדמוקרטיה הישראלית ינהרו במוצ"ש להבימה לומר לממשלה העבריינית עד כאן", אמר תא"ל במיל' אסף אגמון, ממארגני ההפגנה. "כל מי שמתנגד להפיכה חייב להצטרף אלינו, ואנו קוראים ללפיד ולכל נבחרי הציבור להגיע. מקומכם איתנו. צו השעה הוא מאבק משותף ונחוש בהרס הדמוקרטיה ורק ביחד ננצח".

דובר המשטרה אלי לוי סיפר הבוקר בריאיון לאולפן ynet על ההיערכות לקראת ההפגנות, ואמר כי "כל מחאה זוכה לאבטחה, בטח בכמות האדירה שתהיה ביום שבת. אנחנו רואים כערך עליון את הזכות להפגין במדינה דמוקרטית, מצד שני אנחנו מגלים אפס סובלנות כלפי הפרות בסדר, לפגיעה בלובשי מדים".
מה הדין לגבי חסימות כבישים? "כשיש מפקד בשטח - מפקד תחנה, מרחב או מחוז, והוא הדמות בשטח עצמו, הוא מחליט אם לחסום כביש או לא. לפעמים יש גם החלטה משותפת של המפגינים ושל המשטרה לחסום כבישים. אני עוד לא יודע מה יהיה. תהיה ישיבה אחר הצהריים של אישורי תוכניות של גורמים בכירים כדי להחליט איך המשטרה תפעל".
מה הדין לגבי דגלי אש"ף? "אנחנו נעשה כל מה שינחו אותנו. משטרת ישראל היא גוף מצד אחד שמבצע הנחיות של הממשלה, של השר, מצד שני היא גוף אכיפה ששומר חוק. מה שהוא מאפשר לנו אנחנו נקיים".