ראש הממשלה נפתלי בנט הבטיח הבוקר (יום ג') לפעול לסתימת הפרצה שמונעת נכון לעכשיו כניסה בטוחה לישראל דרך נמל התעופה בן גוריון, אבל נוסעים שעוברים בשער הכניסה למדינה מודאגים מאוד מהפצת נגיף הקורונה. אחת מהם היא חנה רדו, ששבה אתמול מטיול קצר בברצלונה. "מדינת ישראל דואגת שאני אדבק בקורונה", האשימה רדו בריאיון לאולפן ynet.
במקביל, מנתוני משרד הבריאות עולה כי אתמול אובחנו 283 חיוביים לנגיף ב-67,926 בדיקות (0.4%). עם זאת, מספר המאושפזים בבתי החולים והחולים קשה ממשיך להיות יציב ונמוך: 45 חולים מאושפזים בבתי החולים, מהם 21 במצב קשה ו-14 מתוכם מונשמים. מספר הנפטרים מפרוץ המגפה עומד על 6,429. בגזרת החיסונים: 5,566,179 ישראלים קיבלו את המנה הראשונה, 5,163,037 קיבלו גם את המנה השנייה.
2 צפייה בגלריה
ידיעות אחרונות, 29 ביוני 2021
ידיעות אחרונות, 29 ביוני 2021
שער "ידיעות אחרונות" הבוקר
כשברקע הדיווחים על המשך המחדל בנתב"ג, סיפרה רדו: "כשנחתנו בארץ ערבבו נוסעים מכמה טיסות ביחד באולם לא מאוורר. צילמתי סרטון שבו רואים אנשים בלי מסכות בכלל. קשישים, ילדים ותינוקות, כולם מגיעים מטיסות שונות עם המזוודות, רוצים כבר לצאת משדה התעופה ומצטופפים היטב. אני לא היפוכונדרית, לא פחדתי מהקורונה אף פעם כמו שפחדתי אתמול".
- עד כדי כך? "הייתי עם בן זוגי ועם הבן שלי. השתעלו מאחורינו, והאיש שהשתעל אמר 'זה רק שפעת'. אחר כך התחיל עניין בדיקת הקורונה. שלחו אותנו מעמדה לעמדה, בקיצור חצי שעה של סיוט. אם לא נדבקתי עד עכשיו, אז זאת הייתה הזדמנות מעולה להידבק באיזה וריאנט שנרצה. אני לא מבינה את זה, מהמטוס יצאנו בקבוצות של שלושה-שלושה, בטיסה עצמה דיילת עוברת ומבקשת 'מסכות מעל האף' ואפילו במסוע המזוודות יש רווח כמו שצריך".
- אז אם את חושדת שיש סיכוי שנדבקת, למה את לא בבידוד? "הייתי אמורה כבר לקבל את התשובה, לא חשבתי על זה כי אני מחוסנת. עשיתי גם בדיקה שלשום בברצלונה והיום יש לי שמונה פגישות ושתי הרצאות. אני אישה עסוקה, בגלל זה חזרתי אחרי ארבעה ימים. אני חושבת שזה יהיה עוד יותר נורא אם אהיה עכשיו בבידוד בגלל ש'דאגו' להדביק אותי ועוד אלפי אנשים, זה לא יעזור כבר. זה נורא ואיום".
2 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
חשש מהפרצה בנתב"ג
(צילום: עמית שעל )

יובל ארד, ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל, אמר בהתייחסו לעובדה שהיישוב מוגדר אדום כי "בסך הכול יש 78 חולים מאומתים ביישוב. 62 מתוכם הם תלמידים במערכת החינוך. למיטב הבדיקות שלנו, כל המאובחנים הם מאומתים או חולים עם תסמינים קלים. יש גם 16 נדבקים מגיל 20 עד גיל 70 פלוס שרובם ככולם מחוסנים".
ארד הוסיף: "אני מאוד מוטרד, קצב ההתפשטות הוא מאוד מהיר. אני מבין שקבינט הקורונה שהתכנס ביום ראשון החליט לא לנקוט צעדים ממשיים, אבל איך שאני רואה את זה בשטח ביישוב שלי, קצב ההתפשטות מאוד מהיר. אני חושב שחייבת להיות כאן מדיניות לאומית. לבדוק אם מדובר בווריאנט שהוא מסוכן וצריך לנקוט נגדו צעדי התגוננות או שמדובר במחלה קלה והממשלה מחליטה שצריך לאפשר לחיים להמשיך כסדרם".
- הממשלה החדשה נתנה לכם ראשי הרשויות סמכויות. "אני מכיר רק הצהרות של העברת סמכויות, אני לא חושב שהממשלה העבירה סמכויות. בכל מקרה אני נקטתי צעדים כבר בשבוע שעבר. ביום שני, כשהחלה ההתפרצות אצלנו, סגרתי שני בתי ספר ושלחתי את התלמידים ללמידה מרחוק. סגרנו גם גן ילדים אחד, חייבנו עטיית מסכות בחללים סגורים ובמיוחד בכיתות שהמשיכו ללמוד ונקטנו סדרה של פעולות לצמצום האירועים הקהילתיים ביישוב.
"הצעדים האלה, עושה רושם, לא מספיקים. עכשיו אנחנו עומדים בפני דילמה - האם להחריף את הצעדים ולנקוט דברים שנקטנו בשנה שעברה כשהיישוב שלנו היה אדום או להתייחס לזה כמחלה קלה ולתת לחיים להמשיך כסדרם בידיעה שהמחלה הולכת ומתרחבת".

הרצליה מוגדרת לפי מודל הרמזור צהובה. חווה שכם, תושבת העיר, אמרה הבוקר כי היא סומכת את ידיה על פרויקט החיסונים הנרחב. "אני באופן אישי לא לחוצה, ברור לי שהמצב עכשיו לא דומה למה שהיה עם המגפה בשנה שעברה. חמישה מיליון וחצי אנשים מחוסנים".
- אנחנו שומעים מהורים בעיר חשש שמסיבות הסיום עלולים להיות מקור להדבקה. "אי אפשר לבטל את מסיבות הסיום, אבל בהחלט צריך לחגוג בצורה נורמלית ולחשוב היטב איך הילדים מגיעים עם מסכות ולא להרבה זמן. אי אפשר לגזול מהם את המעט הזה שנשאר להם אחרי שנה ארורה כזאת. המורים וההורים צריכים לעטות מסכות, שכולם ישמרו על מרחק ושיפתחו חלונות ודלתות".