5 צפייה בגלריה
רבבות בהילולת הבבא סאלי
רבבות בהילולת הבבא סאלי
הילולת הבאבא סאלי
(צילום: EPA)
רבבות בני אדם צפויים להגיע בתחילת ינואר להילולה השנתית לזכרו של רבי ישראל אבוחצירא – הבאבא סאלי – בנתיבות, אך ל-ynet נודע כי לפי שעה אף גורם לא לוקח אחריות על ארגון האירוע. ההילולה נמצאת כעת בסכנת ביטול בשל החשש מאסון אפשרי – פחות משנה אחרי האסון הנורא שאירע בהילולה סביב קברו של רבי שמעון בר-יוחאי בהר מירון.
לנוכח לקחי האסון בהילולה במירון במאי האחרון, אז נספו 45 בני אדם בדוחק הרב שם, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה גיל לימון דורש שהממשלה תמנה גורם ממשלתי שייקח על עצמו את האחריות לארגון ההילולה שתתקיים בעוד כשבועיים בנתיבות.
לאירוע צפויים להגיע כ-150,000 איש. במכתב ששיגר לימון למזכיר הממשלה שלום שלמה, התברר שעקב העובדה ששום גורם ממשלתי לא לקח על עצמו את האחריות לארגון האירוע, "לא יהיה מי שישא באחריות לשמירת הוראות הבטיחות במקום, על כל המשתמע מכך".
5 צפייה בגלריה
ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה
ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה
ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה. מאיים לבטל את ההילולה בנתיבות
(צילום: חיים הורנשטיין)
לימון כתב כי לנוכח הסכונים הכרוכים בקיום ההילולה במצב הנוכחי, הוא המליץ שייקבע שגורם ממשלתי, או חברת הפקות שתישכר לשם כך, יפעלו לשם קיום דרישות הבטיחות – בשיתוף פעולה עם הקרן להנצחת הבאבא סאלי, עיריית נתיבות ובסיוע המשטרה. אולם, כך הזהיר במכתבו, איש לא עשה זאת.
בדיון משפטי שנערך בהשתתפות כל גורמי האכיפה התברר שראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר מסר שאין באפשרות העירייה לקחת אחריות על בטיחות האירוע, ללא מימון מתאים. מפקד מחוז דרום של המשטרה, ניצב פרץ עמר, מאיים כעת לבטל את ההילולה: במכתב ששלח השבוע הוא הודיע שאם אף גורם לא ייקח על עצמו את האחריות הוא יפעיל את סמכויותיו על מנת למנוע את קיום האירוע, כדי למנוע סכנה לשלום הציבור.
הבאבא סאלי עלה לארץ ממרוקו בשנות ה-50. הוא התגורר ביבנה ואשקלון, ולבסוף השתקע בנתיבות. ההמונים הפוקדים את קברו מספרים על ניסים ומופתים, וכיצד רבים נהרו אליו כדי לזכות בברכה. גבולות ההערצה של הבאבא סאלי לא הצטמצמו ליוצאי צפון אפריקה, וגם בחוגי החרדים הוא זכה להערכה רבה.
5 צפייה בגלריה
רבבות בהילולת הבבא סאלי
רבבות בהילולת הבבא סאלי
ניסים ומופתים. נוגעים בתמונתו של הבאבא סאלי, בהילולה ב-2019
(צילום: EPA; יצחק אלמקיאס, אמנות יהודית)
ציון קברו הנמצא בבית העלמין העירוני נחשב לאחד מקברי הצדיקים המרכזיים במדינת ישראל. הוא נולד בשנת 1890 במרוקו למשפחת רבנים מיוחדת, ועל פי נתוני משרד התיירות, מהתקופה שקדמה לקורונה, הוא מהווה אבן שואבת לכ-600 אלף מבקרים בשנה. בעיני רבים נחשב הרב אבוחצירא לגדול רבני יהדות מרוקו בני זמננו.
בעקבות האסון במירון, נזכיר, הוקמה ועדת חקירה ממלכתית שהגישה לאחרונה המלצות ביניים בנוגע לאופן שבו יש לקיים את ההלילולה הבאה בהר מירון, ורק ביום ראשון האחרון אימצה הממשלה את המסקנות הללו. בין היתר הוחלט שהשר לשירותי דת מתן כהנא (ימינה) ימונה לאחראי על הילולת רשב"י בל"ג בעומר, מספר החוגגים שיורשו להיכנס למתחם יוגבל (ככל הנראה ל-20,000), ועד סוף החודש ימונה פרויקטור שיארגן את האירוע וינהל אותו.
5 צפייה בגלריה
המוני מתפללים בהר מירון
המוני מתפללים בהר מירון
המוני מתפללים בהר מירון, במאי האחרון. חשש גם עתה לשלום הציבור
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון. המלצות הביניים התקבלו
(צילום: שלו שלום, TPS)

כמו כן, יוקם צוות מנכ"לים בראשות מנכ"ל המשרד לשירותי דת שיפעל לגיבוש תוכנית היערכות לאירוע (לרבות קביעת מספר המשתתפים באתר בכל רגע נתון), ויגדיר לוחות זמנים להיערכות ותקציב ייעודי עבור האירוע – וזאת עד לסוף חודש ינואר 2022. התוכנית תאושר על ידי השר כהנא. צוות המנכ"לים יבצע מעקב וביקורת על יישום התכנית, ויכריע במחלוקות אפשריות לגבי יישומה.