מבקר המדינה מתניהו אנגלמן החל רשמית את בדיקתו סביב אירועי 7 באוקטובר. הבוקר (רביעי) נציגיו נפגשו עם בכירי מחוז הדרום במשטרת ישראל - ובראשם מפקד המחוז, ניצב אמיר כהן. יריית הפתיחה של הבדיקה, שאליה התנגד הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי באופן פומבי בעת הזו, מגיעה לאחר שהמבקר טען כי אין פסול בבדיקת המחדלים תוך כדי לחימה.
2 צפייה בגלריה
ניצב אמיר כהן ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן
ניצב אמיר כהן ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן
נציגי מבקר המדינה נפגשו עם בכירי מחוז הדרום במשטרה, בראשם מפקד המחוז אמיר כהן
(צילום: יאיר שגיא, דנה קופל)
בכירים במחוז הדרום התייחסו לעובדה שבדיקת המבקר החלה דווקא הבוקר, שעות אחרי שהותר לפרסום כי לוחם יס"מ נגב, רס"ל רן גואילי, נפל ב-7 באוקטובר - וגופתו מוחזקת בעזה. "לצערנו ביום שהגיעו נציגי מבקר המדינה לבדוק את התנהלות המחוז בשבת הארורה נתבשרנו על נפילתו של לוחם יס"מ נגב, שגופתו עדיין בעזה. שוטרי המחוז הדרומי הצילו בגופם והיו לקו הלחימה הראשון מול מחבלי החמאס".
בכירי המחוז משוכנעים כי גבורת השוטרים בכל נקודות הלחימה באותה שבת הצילה חיים של אזרחים. נציגי המבקר יבדקו את הליכי השגרה והחירום במחוז הדרומי, כשבמרכז תעמוד מסיבת הטבע "נובה", שבה נטבחו מאות. בין היתר ייבדקו הליכי האישור למסיבה שהתקיימה ברעים, שבה עבדו שוטרים בשכר - וחלקם נפלו באותה שבת. עוד במסגרת הבדיקה יחזור המבקר אל הקרבות באופקים, בתחנת המשטרה בשדרות ובצומת יד מרדכי.
מפקד המחוז, ניצב כהן, נפצע בעצמו בלחימה בתחנת שדרות - שבסופה החליט למוטט את התחנה עם המחבלים בתוכה. בקרבות בתחנת שדרות נפלו שבעה שוטרים. במשטרה אומרים כי "האחריות הביטחונית במסיבת 'נובה' היא של צה"ל, בגלל הסמיכות לגדר הגבול". לדברי גורמים, יש ברשותם מסמכים של הליכי אישור המסיבה וחלוקת הסמכויות בין צה"ל למשטרה.
2 צפייה בגלריה
קיבוץ יד מרדכי ביום תקיפת מחבלי חמאס 7.10.23
קיבוץ יד מרדכי ביום תקיפת מחבלי חמאס 7.10.23
במחוז הדרום סבורים שהלחימה מול מחבלים בצומת יד מרדכי מנעה אסון כבד
(צילום: יד מרדכי)
מפקד המחוז מצידו הכריז את הפקודה "פרש פלשת" בדיוק בשעה 06:41 בשבת ב-7 באוקטובר, עוד הרבה לפני שהובן גודל האירוע של חדירת המחבלים לשטח ישראל, רק על סמך ירי תלול מסלול שהיה חריג בכמותו ובעוצמתו - ועל סמך דיווח של קצין משטרה שגר בזיקים - ודיווח למפקד טלפונית שהוא רואה את חיל הים נלחם במחבלים שחדרו לחוף.
במחוז הדרום סבורים שהכרזה של הפקודה, פחות מרבע שעה לאחר ירי הטילים לעוטף וישראל, מנעה אסון כבד יותר ועצרה למעלה מעשרה אופנועים עליהם רכבו מחבלים חמושים בצומת יד מרדכי, שהיו עלולים להמשיך צפונה - לאשדוד ולאשקלון. הם ציינו כי לוחמי מג"ב מבסיס יד מרדכי ירדו לצומת בעקבות הפקודה - שהקפיצה את כל שוטרי המחוז הדרומי מיד.
בשבוע שעבר השיב המבקר לרמטכ"ל, והבהיר כי "במסגרת עשרות הביקורות בהן פתחנו לאחרונה בנושאי חרבות ברזל, כלל הגורמים הבכירים והגופים הממשלתיים הרלוונטיים עומדים לביקורת - החל מראש הממשלה, דרך דרג השרים והקבינט המדיני-ביטחוני וכלה במשרדי הממשלה והגופים הציבוריים. תוכנית הביקורת כוללת את בדיקת הכשלים והסיבות לעומק המחדל, שקיימת חשיבות עליונה לבדיקתם. זוהי חובתנו הערכית כלפי אזרחי מדינת ישראל הזכאים לתשובות לשאלות הקשות שנלוו לכשל החמור בתולדות המדינה".
גם מזכיר הממשלה יוסי פוקס נפגש עם אנגלמן וביקש ממנו - בשם ראש הממשלה בנימין נתניהו - לשקול לדחות את הביקורת בזמן המלחמה, כי "הדבר עלול לפגוע במאמץ המלחמתי". נתניהו אמנם ביקש לדחות את הביקורת על צה"ל, אך גם לגביו ולגבי אנשיו, ובהם המזכיר הצבאי, הקבינט המדיני-ביטחוני מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומזכיר הממשלה. עם זאת, הביקורת החלה הבוקר באופן רשמי.