צה"ל חושף פרטים חדשים על "תוכנית אטלנטיס" להזרמת מים למנהרות ומודיע כי היא הפכה למבצעית, על רקע דיווח בארצות הברית לפיו התוכנית נחלה הצלחה חלקית בלבד. "זו פריצת דרך בהתמודדות עם אתגר התת-קרקע", אמרו. במקביל, נמשכת הלחימה בצפון הרצועה - ולפי צה"ל חוסלו כ-100 מחבלים בפשיטה סביב בית חולים שארכה כיממה.
לפי הודעת צה"ל, במהלך המלחמה צה"ל "מיבצע יכולת לנטרול תשתיות טרור תת-קרקעיות ברצועה באמצעות הזרמת מים". בהודעה נכתב כי יחידות בצה"ל ובמשרד הביטחון פיתחו במשותף כלים להזרמת מים בספיקה גבוהה למנהרות של חמאס ברצועה, כחלק ממגוון הכלים שבידי צה"ל לטיפול במנהרות.

בצה"ל אמרו כי היכולות כוללות התקנת משאבות וצינורות, במקביל להבשלת היכולת ברמה ההנדסית, ופעילות לאיתור הפירים המתאימים למשימה. להפעלת היכולת קדמה עבודת מטה, שכללה ניתוח של מאפייני הקרקע ומערכת המים באזור, בין היתר כדי לוודא שלא תיפגע האפשרות להשתמש במי התהום באזור. בצבא הדגישו כי הזרמת מים מתבצעת רק בתוואים ובמיקומים שנמצאו מתאימים לכך, ובחירת סוג ושיטת הפעלה מתאימים בכל מקרה.
"הפרויקט הובשל לאחר נוהל קרב, מאמץ בניין כוח מואץ ואימונים של הכוחות בשילוב הגורמים הטכנולוגיים", אמרו. "פרויקט זה הוא כלי אחד מסך הכלים של צה"ל ומערכת הביטחון אשר פותחו בשנים האחרונות לטיפול בתשתיות חמאס ב'עזה תחתית'. סל כלים זה כולל התקפות מהאוויר, תמרון תת-קרקעי ומבצעים מיוחדים עם אמצעים טכנולוגיים. כלי זה מהווה פריצת דרך הנדסית וטכנולוגית משמעותית בהתמודדות עם אתגר התת-קרקע, ופותח בעבודה משותפת של גופים שונים במערכת הביטחון".
2 צפייה בגלריה
הזרמת מי ים למנהרת חמאס
הזרמת מי ים למנהרת חמאס
העבודות להזרמת מי ים למנהרות, בשכונת רימאל
(צילום: יואב זיתון )

תוכנית "אטלנטיס" החלה בסוף השנה שעברה, אז ישראל התחילה להתקין משאבות בצפון רצועת עזה. ב"וול סטריט ג'ורנל" נחשף שלשום כי מוקדם יותר החודש ישראל התקינה לפחות משאבה אחת בחאן יונס כדי לפגוע ברשת המנהרות שם. גורם אמריקני, שגילה זאת, אמר כי במשאבות הראשונות בעזה השתמשו במים מהים התיכון, ואילו במשאבה החדשה נעשה שימוש במים מתוך ישראל.
לפי אותו דיווח, בחלק מהמקרים, קירות ומחסומים אחרים עצרו או הפסיקו את זרם המים. מי ים גרמו לקורוזיה בחלק מהמנהרות, אבל לפי גורמים אמריקנים התוכנית לא הייתה אפקטיבית כמו שציפו לה בישראל.

פשיטה של יממה סביב שיפא: "100 מחבלים חוסלו"

בינתיים, נמשכת הלחימה גם בצפון הרצועה. כוחות אוגדה 162 השלימו היום פשיטה שנמשכה כיממה על יעדי חמאס סביב בית החולים שיפא, במהלכה חוסלו לפי צה"ל כ-100 מחבלים בחילופי אש עם הכוחות, בהם 40 היום. באחת התקריות זוהתה חוליית נ"ט של חמאס שהותקפה מהאוויר.
2 צפייה בגלריה
בית חולוים שיפא, עזה
בית חולוים שיפא, עזה
בית החולים שיפא. צה"ל שוב פועל באזור
(צילום: AFP)
פשיטות דומות נערכו בשבועות האחרונים גם בשכונות הדרומיות של העיר עזה, בפאתי שאטי ובבית לאהיה, וצפויות להימשך גם בחודשים הבאים להעמקת ההישגים של צה"ל וכדי לאפשר לפעילי חמאס שנותרו בצפון הרצועה להיחשף - ובכך לחזור ולתקוף אותם.
בדרום הרצועה כוחות אוגדה 98 עצרו אתמול שלושה מחבלים מאחורי דלת הדף של מנהרה אסטרטגית בחאן יונס, במהלך פעולה של יחידת עילית במקום. השלושה הועברו לחקירת שב"כ וחקר המנהרה נמשך. אוגדה 98 היא האוגדה היחידה שמתמרנת כעת ברצועה ומיקוד פעילותה הוא במחנה הפליטים שבמערב העיר, לאחר שאוגדה 36 יצאה מהרצועה לפני כשבועיים, החלה תרגילי מוכנות לזירה הצפונית ועשויה להחליף כוחות מילואים במשימות הגנה בגבול לבנון.

מקדימים את הגיוס

במקביל, צה"ל נערך להגדלת כוחות הלחימה בחודשים הקרובים וצפוי להקדים בכמה חודשים את הגיוס לכ-1,300 חניכי מכינות קדם צבאיות, מתנדבים בשנות שירות ותלמידי ישיבות הסדר. עם זאת, הקדמת גיוסם של תלמידי ישיבות ההסדר תהיה בהיקף מצומצם יחסית מאשר לאחרים, דבר שעורר ביקורת בקרב ראשי מכינות.
הקדמת הגיוס למרץ מתוכננת להתבצע באופן הבא: כ-850 חניכים מהמכינות הקדם צבאיות וממסלולי שנת השירות ועוד כ-450 מקרב תלמידי הישיבות, זאת באופן יחסי לגודלם של המסלולים השונים, ובדגש על מי שהיו עתידים להתגייס בשנת 2024. עוד הוחלט כי ככלל לא יוקדם הגיוס לצעירים שפונו מבתיהם עקב המלחמה.
שר הביטחון יואב גלנט אישר זאת היום כחלק מהקמת יחידות קרביות חדשות בחודשים האחרונים עקב המלחמה ולפי תמהיל וחלוקה שנקבעה במשרד הביטחון.