הרוב הגדול של מנהרות חמאס ברצועת עזה נותרו בשלמותן, והמהלך להצפתן או לפגיעה בהן בעזרת מי ים לא נשא עד כה פירות: כך נכתב בעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל", שהביא פרטים חדשים על תוכנית "אטלנטיס" להצפת המנהרות. לפי העיתון, גורמים ישראלים ואמריקנים מעריכים כי ייתכן ש-80% ממערכת המנהרות של חמאס נותרה בשלמותה.
בעיתון נכתב כי השמדת המנהרות, שאורכן לפחות 450 ק"מ – כחצי ממערכת הסאבוויי בניו יורק – תמנע מחמאס אחסנה בטוחה יחסית של נשק ותחמושת, מקום מסתור לאנשיו ולמרכזי הפיקוד ושליטה שלו, ואת האפשרות לנוע בתוך הרצועה, מבלי להיות חשוף לאש ישראלית.

ב"וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי ישראל ניסתה שיטות פעולה שונות מול המנהרות – כהצפתן בעזרת מים מהים התיכון, השמדתן בתקיפות אוויריות ובפיצוצים, חיפוש בהן בעזרת כלבים ורובוטים, השמדת הכניסות למנהרות ופשיטה בהן עם לוחמים מיומנים.
גורמים ישראלים ואמריקנים התקשו להעריך את רמת השמדת המנהרות, גם בגלל שלא ברור מה אורכן הכולל. לפי ההערכות, בין 20 ל-40 אחוזים מהמנהרות נפגעו או שהפכו לבלתי שמישות, רבות מהן בצפון עזה.
כאמור, בעיתון נמסרו גם פרטים חדשים על תוכנית "אטלנטיס" שהחלה בסוף השנה שעברה, אז ישראל החלה להתקין משאבות בצפון רצועת עזה. בדיווח נחשף כי מוקדם יותר החודש ישראל התקינה לפחות משאבה אחת בחאן יונס כדי לפגוע ברשת המנהרות שם. גורם אמריקני, שגילה זאת, אמר כי במשאבות הראשונות בעזה השתמשו במים מהים התיכון, ואילו במשאבה החדשה נעשה שימוש במים מתוך ישראל.
1 צפייה בגלריה
מערכת מנהרות הטרור של חמאס ברצועת עזה
מערכת מנהרות הטרור של חמאס ברצועת עזה
המפה שפרסמו ב"וול סטריט ג'ורנל". בסגול - מנהרות שהושמדו. באדום - מנהרות ידועות. הנתונים מבוססים על מידע שמקורו ב-2014
(מתוך THE WALL STTREET JOURNAL)
בחלק מהמקרים, קירות ומחסומים אחרים עצרו או הפסיקו את זרם המים. מי ים גרמו לקורוזיה בחלק מהמנהרות, אבל לפי גורמים אמריקנים התוכנית לא הייתה אפקטיבית כמו שציפו לה בישראל.

"חטופים במרכז שליטה תת-קרקעי, לצד סינוואר"

גורם ישראלי ציין בפני העיתון כי חלק מהחטופים מוחזקים במרכז שליטה במנהרה מתחת לחאן יונס. לדברי בכיר במערכת הביטחון, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מתחבא באותו מקום. הגורם אמר כי הגישה של הצבא מתמקדת בניקוי "צמתים" בתוך המנהרות שבהם מתחבאים בכירי חמאס ואנשיו, ולא השמדה של כל המערכת. "זו משימה קשה מאוד. היא נעשית באיטיות, בזהירות. זה אזור לחימה אורבני שלא נראה עד היום בעולם", אמר.
לפני שבועיים דווח ב"ניו יורק טיימס" שמערך המנהרות העצום של חמאס הדהים את צה"ל. לפי ההערכות שפורסמו אז, בצבא סבורים שברצועת עזה יש לא פחות מ-5,700 כניסות למנהרות.

גורמים ישראלים ולוחמים שהיו במנהרות, לצד גורמים אמריקנים בהווה ובעבר שמעורים בנושא, אמרו כי ההיקף, העומק והאיכות של המנהרות שנבנו על ידי חמאס הדהימו אותם. גם חלק מהמכונות שבהן נעשה שימוש בבניית התעלות, ותועדו בסרטונים, הפתיעו את צה"ל.
בדצמבר העריכו בצה"ל כי אורך כלל המנהרות מגיע ל-400 ק"מ, ואילו לפני שבועיים כבר אמרו גורמי צבא בכירים כי אורכן גדול בהרבה - בין 560 ל-720 ק"מ.