4 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
ההפגנה מול משכן הכנסת בירושלים, יום שני האחרון
(צילום: AP)
מארגני המחאה נגד תוכנית נתניהו-לוין הודיעו בצהריים (רביעי) כי ביום שני הקרוב תתקיים הפגנה נוספת מול הכנסת, לצד שביתה - בדומה ליום שני האחרון.
"אנו חוזרים על קריאתנו לראשי האופוזיציה לא להיכנס לשום דיון עד משיכה מוחלטת של כל יוזמות החקיקה. לא תהיה שום לגיטימציה ציבורית למהלך מסוג זה", אמרו המארגנים, אחרי החלטת הקואליציה להמשיך בחקיקת התוכנית. "עם הדהירה לעבר הדיקטטורה אנו נאלצים להרחיב את ההתנגדות האזרחית להפיכה המשטרית. זה בידיים של כל אזרח ואזרחית להילחם כעת על מדינת ישראל. אנו נמצאים ברגע הקריטי ביותר מקום המדינה, לא נתקפל בפני ספינים, אלא נרחיב את המאבק".
מארגני המחאה ציינו כי בשני הקרוב תתקיים השבתה נוספת ושיתוק צירים ברחבי הארץ החל משעות הבוקר. לדבריהם, בשעה 14:00 תחל הפגנת ענק נוספת מול הכנסת שתימשך לאורך ההצבעות במליאה על חוקי ההפיכה. "ההפגנות המתוכננות מול מעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים בחמישי, הפגנת הענק בקפלן וההפגנות ברחבי הארץ במוצאי השבת תתקיימנה כמתוכנן", מסרו.

מוקדם יותר, במליאת הכנסת, הציג ראש האופוזיציה יאיר לפיד את הקווים האדומים שלו בנושא שמסעיר את המערכת הפוליטית והמשפטית, כמה שעות לאחר שהבהיר בריאיון ל-ynet radio כי הוא "לא מנהל משא ומתן עם אנשים ששמים לי אקדח לרקה". לדבריו, "נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה".
המתווה שהציע כולל כמה שלבים: בזמן עצירת החקיקה בסעיפים שכבר אושרו בוועדת החוקה (שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וחסימת בג"ץ מלדון בחוקיות חוקי יסוד), יקים נשיא המדינה יצחק הרצוג צוות מקצועי שיגבש נייר עמדה ראשוני לשרטוט ההסכמות וחילוקי הדעות. לאחר מכן יוזמנו לנשיא בנפרד נציגי המערכת המשפטית ונציגי הקואליציה והאופוזיציה כדי לקבל את תגובתם. רק בשלב זה יגבש הנשיא את הצעתו לפתרון מקובל על כל הצדדים.
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית
הפגנה נגד המהפכה המשפטית
רבבות בירושלים, בשיא השביתה. יום שני האחרון
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מלמעלה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מלמעלה
הפגנת הענק, ממבט הרחפן
(צילום: יאיר פלטי)
לדבריו, "הנשיא יזמין אליו את פורום קהלת ואת המכון הישראלי לדמוקרטיה, את מכון 'תכלית', ואת המכון למדיניות העם היהודי, מומחים למשפט חוקתי מהאקדמיה - ויגבש איתם נייר עמדה ראשוני, שישרטט את ההסכמות ואת חילוקי הדעות. במהלך גיבוש נייר העמדה הזה הנשיא יזמן גם את נגיד בנק ישראל והכלכלנית הראשית באוצר, את הרמטכ"ל ואת ראשי מערכת הביטחון, כדי למנוע מצב שבו החקיקה תגרום לנזק כלכלי ובטחוני. כרגע אין תהליך כזה, שבו יש בחינה מעמיקה של ההשלכות הכלכליות והביטחוניות".
הוא הוסיף: "בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו את נציגי המערכת המשפטית, בראש ובראשונה את נשיאת העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, שופטים עליונים בהווה ובעבר ואת היועצת המשפטית לממשלה, כדי לקבל מהם את תגובתם ועמדתם על נייר העמדה שגובש. בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו - בנפרד - את נציגי הקואליציה ונציגי האופוזיציה כדי לקבל את הערותיהם על הנייר. רק לאחר מכן יגבש צוות הנשיא את הצעתו".
לסיכום דבריו אמר לפיד: "ההצעה הזו תונח לעיון בפני הציבור הישראלי ואז הנשיא יזמין אליו פעם נוספת את נציגי הקואליציה והאופוזיציה, הפעם ביחד, כדי לקיים משא ומתן רצוף בתיווכו שיוביל לרפורמה אמיתית, מוסכמת, שלא תפרק את הדמוקרטיה ואת הפרדת הרשויות, אלא תחזק אותה". בכירים בקואליציה אמרו בתגובה: "הצעת לפיד היא נון-סטרטר. מה הוא חושב, שנקפיא את החקיקה ל-60 יום? זה לא יעלה על הדעת".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
רוטמן ולוין. חקיקת המהפכה המשפטית נמשכת
(צילום: אלכס קולומויסקי)

לאחר שנענתה מוקדם יותר בקשתו של הרצוג להוריד מסדר היום כמה מהחוקים שבמחלוקת ולדחות את ההצבעה עליהם לשבוע הבא, צייץ לפיד: "כל אדם שיצא מהבית להפגין עם דגל ושלט יכול להגיד היום לעצמו - נלחמנו ביחד והצלחנו לעכב את חוקי דריסת הדמוקרטיה שלא יעלו היום להצבעה במליאת הכנסת. תודה, זה בזכותכם. חייבים להמשיך ולהיאבק יחד ברחובות ובכנסת על נשמתה של המדינה".
עם זאת, דקות ספורות לאחר הציוץ של לפיד מסרו שניים ממובילי המהפכה המשפטית - שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן - הודעה משותפת, ולפיה חקיקתה נמשכת כרגיל. "החוקים שהורדו היום אינם שייכים לחקיקת הרפורמה המשפטית שמתנהלת בוועדת חוקה, והורדו לפי החלטה של חברי הכנסת המציעים אותם", אמרו לוין ורוטמן. "חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה. ועדת החוקה תמשיך לדון כמתוכנן ביום ראשון. ביום שני יעלה החוק שאושר בוועדת חוקה להצבעה במליאה בקריאה ראשונה, כפי שתוכנן מראש".