שלשום הוא נאם להמונים בהפגנה מול הכנסת, אתמול הוא הגיע לבית הנשיא כחלק מהניסיונות להגיע לפשרה, הבוקר הוא התראיין ל-ynet radio: ראש האופוזיציה יאיר לפיד דיבר הבוקר (רביעי) על המאבק נגד המהפכה המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, ועל הקווים האדומים שלו. "אני לא מנהל משא ומתן עם אנשים ששמים לי אקדח לרקה", הבהיר.
בתחילת הריאיון התייחס יו"ר יש עתיד לפינוי הכרם בבנימין. הוא אמר כי "יש דבר שתמיד מחמיצים. כשיש קבוצה כזאת שעולה על גבעה זה אומר שגדוד צה"ל צריך לאבטח אותם. זו לא רק שאלת התיישבות, זה משפיע על העומס שמוטל על כוחות הביטחון שגם ככה מתוחים עד הקצה. אנחנו צריכים את החיילים האלה למנוע טרור ולפעול בג'נין ושכם ולשבת על קו התפר. הם לא יכולים רק לעמוד ולשמור על 17 חבר'ה שהחליטו להעלות קרוואנים על גבעה. זו ההתנגשות המכאיבה עם החיים האמיתיים".
1 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
לפיד בנאום שלשום בהפגנה
(צילום: AFP)
"אבל זה לא ממשלה, זה גנון בלי גננת", הוסיף לפיד על העימותים במשרד הביטחון. "אי אפשר לנהל את זה כשיש שני שרים ממשרד הביטחון שכל אחד מהם אומר דבר הפוך ויש עכשיו במשרד הביטחון אנשים שלוחשים לחבר'ה האלה 'אל תדאגו, תעלו לקרקע, אנחנו נשמור עליכם'. ואז סמוטריץ' כותב מכתבים מבוהלים לראש הממשלה. ככה לא מנהלים מדינה".
בתשובה לשאלה אם הייתה התקדמות בפגישה עם הנשיא יצחק הרצוג, ענה לפיד: "אני מדבר עם הנשיא לא פעם ולא פעמיים וזה לא הפעם הראשונה שאני אצלו אפילו בימים האחרונים, כי אנחנו מנסים להציל את המדינה הזאת מקריסה לתוך כאוס. הרי מה שיקרה פה בסוף זה לא רק שלא נהיה דמוקרטיה, גם לא נהיה עם אחד, ואת זה צריך לנסות לעצור. מה שהם הציעו זה לא הידברות, זה היה כל כך לא רציני שהם אפילו שכחו - לא טרחו להודיע לנשיא שהם מזמינים את עצמם אליו הביתה, שזה גם לא נראה לי מנומס במיוחד.

"הם נבהלו מההפגנה בצדק כי היו שם מאות אלפי ישראלים שנאבקים על מדינתם ולא נראים כאילו הם הולכים לוותר, והם עשו איזה תרגיל יחסי ציבור כדרכם והעמידו פנים שהם מזמינים אותנו להידברות. אם הם לא יעצרו את החקיקה אז אין על מה להידבר. אני לא מנהל משא ומתן עם אנשים ששמים לי אקדח לרקה. אין אירוע כזה. אתם צריכים לעצור את החקיקה וללכת לוועדה נשיאותית שתנהל הליך תקין. מה שקורה כרגע זה חפוז וחסר אחריות ומפרק את המדינה".
הוא ציין כי אותה ועדה נשיאותית היא יוזמה שלו: "עשיתי את זה כדי לנסות למצוא פתרון פוזיטיבי. אני לא אומר לנשיא מה להגיד ומה לא להגיד, אבל גם הנשיא אמר להם - אתם צריכים לעצור את החקיקה כדי שיהיה פה הליך נקי והגון. אי אפשר לשנות מדינה בהליך לא תקין".
לפיד הדגיש כי "אם הממשלה בוחרת לעצמה את השופטים שנוחים לה, אם יש פסקת התגברות ב-61, זהו נגמר. אין יותר דמוקרטיה במדינת ישראל. ההבדל בין דמוקרטיה לדיקטטורה הוא פשוט. בדיקטטורה לממשלה מותר לעשות מה שהיא רוצה ובדמוקרטיה לא, יש חוקים ויש כללים. את החוקים ואת הכללים האלה הם מנסים לבטל, ומה שיותר חמור ויותר גרוע זה שמי שעושה את זה זה אחד שיש לו כרגע משפט שמתנהל נגדו בתיקים פליליים חמורים ביותר והשני שהוא עבריין מורשע".

אחרי שעומת עם דברים שאמר בעבר בנוגע לתיקונים שיש לעשות במערכת המשפטית, ציין הבוקר לפיד: "האם את התהליך הזה צריכים לנהל בן אדם אחד שיש לו כרגע משפט ובן אדם שני שהוא עבריין מורשע? כי זה מה שקורה כרגע. זו לא רפורמה משפטית, זו העמדת פנים של רפורמה משפטית על-ידי אנשים שיש להם בעיות פליליות ויש להם אינטרסים אישיים. בגלל זה הצעתי להוציא את הדיון הזה מידי האנשים האלה ולהעביר אותו לבית הנשיא".
לפיד הביע ביטחון שיו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ לא יחבור לממשלה. "הוא אומר שלא ואין לי סיבה לא להאמין לו", אמר לפיד. "האופוזיציה כולה נעמדה מול מצלמות לדבר נגד מה שקורה עכשיו, דיברנו כולנו בהפגנה ביום שני. יחסית לזה שכולם כל הזמן אמרנו שאנחנו לא פועלים ביחד, אנחנו פועלים לא רע ביחד. אני עושה מה שטוב למדינת ישראל ולאזרחי ישראל".
אתמול, לאחר פגישתו בבית הנשיא עם יצחק הרצוג, קרא לפיד שוב לעצור את הליך החקיקה: "שוחחנו על מתווה הנשיא ועקרונותיו ועל החשיבות להגיע להסכמות רחבות ולמנוע קרע בעם. הצגתי בפני הנשיא את קווי היסוד שעליהם לא נתפשר, בראש ובראשונה עצירת כל תהליך החקיקה. באתי לנשיא להשמיע את קולם של מאות אלפי אנשים אוהבי המדינה, שיוצאים לרחובות מודאגים וחרדים לעתידה של מדינת ישראל".
לאחר הפגישה עם לפיד נועד הרצוג גם עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ועם יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, אחד ממובילי המהפכה המשפטית. בתום כל אחת מהפגישות פרסם הרצוג הודעה זהה, שבה נכתב: "השניים דנו במתווה הנשיא כפי שהוצג בנאומו לאומה. הנשיא חזר על קריאתו להידברות והגעה להסכמות רחבות ככל הניתן לטובת מדינת ישראל ואזרחיה". הפגישות התקיימו באווירה טובה והרצוג מתכוון להמשיך בפגישות על מנת לגרום לצדדים לקבל את המתווה שהציע.
ביום ראשון נשא הנשיא הרצוג נאום מיוחד שבו קרא לעצור את החקיקה והציג חמישה עקרונות שיהוו לדבריו בסיס למשא ומתן מיידי: חקיקת חוק יסוד החקיקה שעל חוקיו לא תהיה ביקורת שיפוטית, הגדלת מספר השופטים, תוכנית שתשים סוף לעינויי הדין, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שלאף רשות לא יהיה בה רוב - וצמצום השימוש בעילת הסבירות.
בינתיים הקואליציה לא עוצרת את החקיקה. היום יובאו למליאת הכנסת כל הצעות החוק הפרטיות שאושרו על ידי השרים, ביניהן הצעת תיקון חוק יסוד הכנסת, שזכתה לכינוי "חוק דרעי 2", לפיה בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין כשירות שרים. ההצעה צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית ולאחר מכן תועבר לוועדת הכנסת להמשך דיונים לקראת הצבעה בקריאה ראשונה ואז בקריאה שנייה ושלישית.
בנוסף, תובא להצבעה בקריאה טרומית גם הצעת חוק ההתגברות של ח"כ רוטמן, לפיה בית המשפט העליון יוכל לפסול חוק שעבר בכנסת, רק אם כל הרכב השופטים מסכימים כי יש לפסול את החוק. במקרה של רוב, אך לא החלטה שהתקבלה בפה אחד, החוק שביקשו לפסול יישאר בעינו ולא ייפסל.
הצעות אחרות שיעלו הן שלילת אזרחות וגירוש משפחות מחבלים מקרבה ראשונה אם ידעו מראש על כוונתו לבצע פיגוע או תמכו בטרור (של ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד), הפרדת המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות והפיכתה לגוף חקירה עצמאי במשרד המשפטים (של ח"כ משה סעדה מהליכוד) והצעתו של יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, בלחץ השר איתמר בן גביר, לפיה המשטרה תוכל לערוך חיפוש נשק בבתים ללא צו בית משפט ותוחמר הענישה למי שיימצא שמחזיק נשק בלתי חוקי.