איראן השתמשה באוניות, ובמטוסים של חברת התעופה הממלכתית, כדי להעביר בחשאי לרוסיה סוגים חדשים של מל"טים התקפיים מתקדמים וארוכי טווח. כך סיפרו גורמים באיראן ל"גרדיאן" הבריטי. לפי הדיווח, לפחות 18 מהמל"טים הועברו לצי הרוסי אחרי ביקור מיוחד שערכה משלחת רוסית בנובמבר בטהרן. בביקור נחשפה המשלחת הרוסית ליכולות הטכנולוגיות של איראן.
ב"גרדיאן" נכתב כי בביקור בחרו הגורמים הרשמיים והטכנאים הרוסים בשישה מל"טים מסוג מוהג'ר-6, שעל כל כנף שלו ניתן להרכיב שני טילים, וב-12 מל"טי תקיפה מסוג שהד-191 ושהד-129. בניגוד לדגמי שהד-131 ושהד-136, הדגמים שבחרה המשלחת הרוסית אינם כטב"מים "מתאבדים".
2 צפייה בגלריה
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
ולדימיר פוטין ואיברהים ראיסי, וכטב"מים מתוצרת איראן
(צילום: EPA, AP)
באוגוסט דיווחו גורמים אמריקנים כי חודשיים קודם לכן החלו האיראנים להציג בפני הרוסים את היכולות של הכטב"מים שהד-191 ושהד-129. מאז חודש ספטמבר, עוד לפני הביקור של המשלחת הרוסית בטהרן, פורסמו כמה דיווחים על יירוט של מל"טים מסוג מוהג'ר-6 בשמי אוקראינה.
לפי ה"גרדיאן", רוב המל"טים שנשלחו לרוסיה הועברו בחשאי מכלי שיט איראני מבסיס בים הכספי לאונייה של הצי הרוסי. מל"טים אחרים הועברו באמצעות חברת התעופה הלאומית של הרפובליקה האיסלאמית. איראן גם שלחה טכנאים למוסקבה כדי לסייע בהפעלת המל"טים.
2 צפייה בגלריה
  תיעוד הפיצוץ באיספהאן
  תיעוד הפיצוץ באיספהאן
תיעוד הפיצוץ באיספהאן
( צילום: רויטרס / WANA )
ה"גרדיאן" דיווח כי המל"טים שהוברחו יוצרו במתקן הצבאי בעיר איספהאן שהותקף ב-28 בינואר - במתקפת מל"טים שמיוחסת לישראל. משלוח המל"טים האחרון החל לשמש את רוסיה במלחמה ב-20 בנובמבר. היא ביקשה מאיראן משלוחים נוספים לפני תקיפת המתקן, שלפי הפרסומים גרמה נזק משמעותי לייצור מערכות הנשק המתקדמות של טהרן – כולל טילים מונחים ומל"טים.
הפרסום של העיתון הבריטי הוא עדות נוספת לשיתוף הפעולה בין איראן לרוסיה, ולהידוק הברית הביטחונית שלהן. בשבוע שעבר דיווח העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" כי מוסקבה וטהרן מקדמות תוכנית להקמת מפעל לייצור מל"טים ברוסיה. המטרה היא לייצר בשנים הקרובות לפחות 6,000 כלי טיס בלתי מאוישים מדגמים איראניים, שעשויים לשמש את רוסיה במלחמה באוקראינה.