חבר הקונגרס הרפובליקני ג'ורג' סנטוס נעצר אחר הצהריים (יום ד') בניו יורק, שעות אחרי שתובעים פדרליים הגישו נגדו כתב אישום בגין שלל מעשי מרמה והונאה, ששימשו אותו גם כדי להשיג ניצחון בבחירות ולהגיע לבית הנבחרים. סנטוס בן ה-34 נבחר לקונגרס בנובמבר, אבל זמן קצר אחר כך נחשף כי הוא זייף חלקים גדולים מהביוגרפיה שלו, וכי במהלך קמפיין הבחירות שניהל בניו יורק התגאה בהישגים שלא היו ולא נבראו.
"אני שקרן נוראי", אמר סנטוס בריאיון לפירס מורגן אחרי שהודה שזייף את קורות החיים שלו, והסביר שעשה זאת כדי לקבל את תמיכת המפלגה. עם זאת הוא לא נענה לקריאות של מחוקקים - חלקם רפובליקנים - להתפטר מהקונגרס. יו"ר בית הנבחרים האמריקני, קווין מקארתי הרפובליקני, אמר כי יבחן את כתב האישום נגד סנטוס לפני שיחליט אם לדעתו יש מקום להדיח אותו.
3 צפייה בגלריה
ג'ורג' סנטוס רפובליקני שנבחר לקונגרס זייף את קורות החיים
ג'ורג' סנטוס רפובליקני שנבחר לקונגרס זייף את קורות החיים
הודה ששיקר - ומסרב להתפטר. ג'ורג' סנטוס
(צילום: AP)
עם מעצרו אחר הצהריים נחשף כתב האישום נגד סנטוס, ואז התברר כי הוא מואשם ב-13 סעיפים, הכוללים הונאה, הלבנת כספים וגניבה של כספי ציבור. התובע של המחוז המזרחי של ניו יורק בראון פיס אמר כי מתמונת ההאשמות עולה שסנטוס נקט שוב ושוב מעשי הונאה ושקר כדי להגיע להיכל הקונגרס ולהתעשר, וכי הוא השתמש בתרומות פוליטיות לצרכיו הפרטיים: בין השאר פיתה את תומכיו לתרום לו כסף בטענה שקרית שהוא ישמש לקמפיין שלו, אך במקום זאת השתמש בו לקניית בגדי מעצבים, למימון כרטיסי האשראי שלו ולתשלום על רכבו.
לפי כתב האישום, סנטוס הצליח גם לחלץ מהרשויות דמי אבטלה בתקופה שבה דווקא היה מועסק, ובכך גזל כספים שהיו אמורים להיות משולמים לתושבים בניו יורק שאיבדו את עבודתם בגלל מגפת הקורונה. עוד הוא מואשם במסירת הצהרה כוזבת לבית הנבחרים בנוגע לנכסיו.
בחודשים האחרונים חקרו התובעים הפדרליים את הצהרותיו השקריות של סנטוס במהלך קמפיין הבחירות. במהלך החקירה נבדק חשד לאי-סדרים במימון הקמפיין של סנטוס, וחשד שהוא שיקר לגבי מקורות המימון של הקמפיין. בחודש מרץ ועדת האתיקה בבית הנבחרים פתחה נגד סנטוס בחקירה, שעוסקת בין השאר בהצהרות שהגיש לקונגרס ובעבירה על חוקים פדרליים במסגרת תפקידו בחברה פיננסית שבה עבד.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ורג' סנטוס חבר קונגרס רפובליקני זייף את קורות החיים שלו
ארה"ב ג'ורג' סנטוס חבר קונגרס רפובליקני זייף את קורות החיים שלו
הגדיר את עצמו כ"יהודי גאה", ובהמשך חזר בו
(צילום: רויטרס )
סנטוס רץ לקונגרס ב-2020, והפסיד. בנובמבר 2022 התמודד שוב - וניצח את יריבו הדמוקרטי בניו יורק, במחוז בחירה שכולל חלקים מקווינס ולונג איילנד. סנטוס הוא הומו מוצהר, אך מחזיק בדעות שמרניות, גם בנושאים שנוגעים לקהילת הלהט"ב. ההישג שלו בנובמבר היה הפעם הראשונה שהומו מוצהר שטרם כיהן בבית הנבחרים, והתמודד מטעם המפלגה הרפובליקנית, מנצח בבחירות.
בדצמבר דיווחו "ניו יורק טיימס" וכלי תקשורת נוספים כי המועמד הרפובליקני זייף את קורות חייו ושיקר לבוחרים על הקריירה שלו, על השכלתו ועל מוצאו. חבר הקונגרס שיקר שהוא בוגר NYU וברוך קולג' - למרות שלא למד בהם. בקורות חייו נכתב שסנטוס עבד בשניים מהבנקים המובילים בוול סטריט: סיטיגרופ וגולדמן סאקס. טענה זו התבררה כשקרית.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ורג' סנטוס חבר קונגרס רפובליקני זייף את קורות החיים שלו
ארה"ב ג'ורג' סנטוס חבר קונגרס רפובליקני זייף את קורות החיים שלו
מפגינים דורשים להדיח את סנטוס
(צילום: רויטרס )
סנטוס, שנולד למהגרים ברזילאים, הגדיר את עצמו במהלך הקמפיין בניו יורק כ"יהודי-אמריקאי גאה", ובאתר הקמפיין שלו נכתב שהוא נכד ליהודים ש"ברחו מרדיפת היהודים באוקראינה, התיישבו בבלגיה ונמלטו פעם נוספת מרדיפה במלחמת העולם השנייה". בראיון לניו יורק פוסט אמר סנטוס שסבתו הייתה יהודייה והתנצרה וטען: "מעולם לא אמרתי שאני יהודי, אני קתולי".
בנוסף לא חשף סנטוס שהוא היה נשוי לאישה ברזילאית במשך שבע שנים, מ-2012 ועד 2019.
פורסם לראשונה: 09:35, 10.05.23