אחרי ההצעה לעסקת חטופים והפסקת אש שהוגשה לחמאס שלשום (ראשון) בפסגה בקהיר, בישראל ממתינים לתשובת ארגון הטרור - ולפי ההערכות, תשובה עשויה להגיע תוך יום-יומיים. חמאס הודיע הלילה כי הוא בוחן את ההצעה ה"עקשנית" שגובשה בקהיר, ושהיא אינה עומדת בדרישותיו, אך גם אם יסרב להצעה כפי שעשה עד היום יימשכו הניסיונות להגיע להבנות - כשארצות הברית נחושה להגיע לעסקה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, SAUL LOEB/AFP)
דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, אמר אתמול בתדרוך לעיתונאים בבית הלבן כי בפסגה בקהיר הוצגה לחמאס הצעה חדשה לעסקה, וכעת "אנו מחכים לתגובה שלהם". לדבריו, "תגובתם יכולה לקחת כמה ימים, בגלל טבע ההתקשרות בין חמאס לסינוואר". בכיר אמריקני טען כי יש 60% סיכוי שתהיה עסקה, אבל בכיר חמאס עלי בראכה טען כי בארגון דוחים את ההצעה. עם זאת, בלילה נאמר כאמור בהודעת חמאס הרשמית כי הארגון ילמד את ההצעה, שתוארה על-ידו כ"בלתי מתפשרת". "ההצעה שקיבלנו מהמתווכות קטאר ומצרים לא עונה על אף אחת מדרישות הפלגים הפלסטיניים", נאמר בהודעת חמאס הרשמית.
הערב יתכנס באופן חריג קבינט המלחמה, ואחריו גם הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בסרטון שפרסם אמש: "קיבלתי היום דיווח מפורט על השיחות בקהיר, אנחנו פועלים כל הזמן להשגת מטרותינו ובראשן שחרור כל חטופינו והשגת ניצחון מוחלט על חמאס. הניצחון הזה מחייב כניסה לרפיח וחיסול גדודי הטרור שם. זה יקרה - יש תאריך". ההערכה היא שההצהרה של נתניהו היא חלק מטקטיקת ניהול המו"מ, שכן חמאס יודע שיוכל לעכב פעולה ישראלית ברפיח אם ילך לעסקה.
בינתיים, בני משפחות החטופים שומעים אודות הדיווחים על עסקה אפשרית - ומקווים שהפעם התוצאה תהיה שונה מהפעמים הקודמות. שרוליק קלבו קופר, בנם של עמירם קופר שחטוף בעזה ושל נורית קופר ששוחררה מהשבי, אמר בריאיון ל-ynet כי "ככל שעובר הזמן המצב נהיה רע יותר. אתה קם עם חוסר ידיעה, מרגיש שאתה מתחיל להיות פחות חשוב למדינה. מתחיל לרדת מסדר היום. החטופים שם, אבא שלי עוד שם". לדבריו, "זו נדנדה. האמריקנים לוחצים בגלל האינטרסים שלהם. סוף-סוף העבירו את הניהול למצרים, שכחנו שקטאר היא האויב. הם הפכו למתווכים וקיבלו מעין אדרת הגנה שאי-אפשר לגעת בהם. בסופו של יום הם הפילנתרופים של חמאס. יש משולש מוזר של חמאס-קטאר-ביבי שלא נוגעים בו".

על מצבה של אמרו נורית אמר: "היא בסדר. מבחינה פיזית היא החלימה מהשברים בכתף, היא כרגע לבד. היא איתנו, אבל בלי בעלה. היא בדיור מוגן, והוא חסר לה מאוד. היא חיה את החיים שלה, היא אישה בת 80. דואגת לאכול ולקחת את התרופות ולקוות שהוא יחזור. מעל 60 שנה הם ביחד".
גליה דקל, אחותו של החטוף אבינתן אור, אמרה במשדר כי "אנחנו מאבדים את כל הקלפים שלנו תמורת העסקה, ורואים שחמאס מגביר את הדרישות וישראל נכנעת. לא שזה עוזר לנו. את אבינתן לא נזכה לראות בקרוב". לדבריה, "לנו אמרו מהתחלה, זה מה שביבי אמר לנו וכל גורמי הביטחון - שלחץ צבאי הוא מה שיחזיר את החטופים. מצד אחד לא מתקדמים עם עסקאות, ואין גם לחץ צבאי שהולך ויורד עד כדי יציאה מחאן יונס. כרגע נראה שאנחנו הולכים ונכנעים ללחץ בינלאומי. אנחנו חושבים שזה מה שיציל אותנו. ככל שאנחנו נכנעים ללחץ הזה יותר ויותר הולכים נגדנו".
דבריה מצטרפים לקריאות שנשמעו בפורום תקווה - שמאגד כמה משפחות חטופים - הדורשות את שימור הלחץ הצבאי. "אנחנו דורשים מהדרג המדיני ומצה"ל לחזור חזרה לעזה ולהשלים את המשימות שלנו, בראש ובראשונה להחזיר את החטופים ולנצח את החמאס. עם איזה קלפים נגיע למו"מ כשהטנקים שלנו לא בעזה על הראש שלהם?", קראו שלשום - אחרי יציאת כוחות צה"ל מחאן יונס.

שחרור 100 רוצחים, חזרה נרחבת יותר לצפון הרצועה: ההצעה האמריקנית

האמריקנים הציגו בהצעת הפשרה שלהם סגירת "מפתחות" (מספר האסירים שישוחררו בתמורה לחטופים) ורשימת חטופים, תמורת ערבות ישראלית לוויתורים משמעותיים ביחס לחזרת עקורים לצפון הרצועה - מה שמהווה התגמשות ישראלית בנושא ביחס למה שהוצע לארגון הטרור עד עכשיו. רוב השרים בקבינט המלחמה היו בעד, בעוד נתניהו התנגד והורה לצוות לא להביע את הסכמת ישראל להצעה.

גורמים אמרו ל"אל-ג'זירה" כי ההצעה כללה החזרת עזתים לא-חמושים לצפון הרצועה, מבלי לציין את מספרם. ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי אמרו מנגד כי לפי ההצעה, מספר החוזרים ביום יוגדל ל-6,000 במקום 2,000. ישראל בכל מקרה דורשת לבדוק את החוזרים, כדי לוודא שהם לא מבוקשים. לפי אותו דיווח, בחמאס מתנגדים.
לפי הדיווח ב"אל-ג'זירה", ההצעה כוללת הכנסה של 500 משאיות סיוע מדי יום לרצועת עזה, כולל לצפון הרצועה. אבל כבר אתמול מספר משאיות הסיוע שנכנסו התקרב לכך - ולפי מתפ"ש נבדקו והועברו לעזה 419 משאיות סיוע. זהו המספר הגבוה ביותר של משאיות סיוע שנכנסו לעזה ביום אחד מאז תחילת המלחמה, וגבוה גם מהשיא שנקבע ביום ראשון - 322 משאיות.
גורמים ישראליים הביעו תסכול מההרחבה הדרמטית של הסיוע ההומניטרי שמוכנס לרצועה מירדן ומנמל אשדוד וגם דרך מעבר ארז וכולל מאות משאיות מזון, מים ותרופות מדי יום. לדברי הגורמים, מדובר היה באחת התמורות המשמעותיות לחמאס במסגרת העסקה לשחרור החטופים אך חמאס כעת מקבל זאת "בחינם", בעקבות הלחץ הכבד של העולם על ישראל שנבע מתקרית הרג עובדי הסיוע.
2 צפייה בגלריה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
בית החולים שיפא בעזה. כמה יורשו לחזור לצפון הרצועה?
(צילום: REUTERS / Dawoud Abu Alkas)
הצעת הפשרה האמריקנית הגיעה בעקבות החשש הישראלי שאם תיסגר סוגיית חזרת התושבים לצפון הרצועה, המגעים יתפוצצו על מספר האסירים שהחמאס דורש את שחרורם בעסקה - מאחר שידרוש להגדיל את מספר הרוצחים שישוחררו. בהצעה האמריקנית דובר על 100 רוצחים שישוחררו, ואילו חמאס דרש שחרור 150 אסירים שמרצים מאסר עולם.
בסך הכול, לפי הדיווחים ישוחררו בשלב הראשון 900 אסירים פלסטינים תמורת 40 חטופים ישראלים חיים. השלב השני כולל את שחרור כל החטופים והשלמת המשא ומתן להפסקת אש קבועה. לפי "אל-ג'זירה", בהצעה לא צוין מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו בשלב השני, וגם לא נכללה בה נסיגה ישראלית מוחלטת מהרצועה. בנוסף, לפי הדיווחים, כללה ההצעה האמריקנית הסכמה ישראלית לפתיחה מחודשת של כבישי א-ראשיד וסלאח א-דין, שבמסגרתם יוצבו כוחות צה"ל במרחק של 500 מטרים מאותם כבישים מרכזיים.
בכיר חמאס, מחמוד מרדאווי, אמר אתמול לרשת קודס, כי "אנחנו רואים בהצעה האחרונה שהוצגה בפנינו כהצעה ישראלית פסולה. היא לא מתייחסת בשום צורה לדרישות הפלסטיניות של נסיגה מקיפה, הפסקת אש, החזרה ללא תנאי של העקורים וסיוע ושיקום באופן שיענה באופן מוחלט על דרישותינו". בכיר אחר בארגון הטרור, סאמי אבו זוהרי, אמר לרשת "אל-ערבי": "הכיבוש מסרב להיענות לכל דרישות התנועה באופן מוחלט. הם רוצים לשלוט בחזרת העקורים צפונה, כך שתהיה מוגבלת ומותנית. התסבוכת האמיתית במשא ומתן היא מידת המחויבות של ישראל לעצירת המלחמה בעזה". בכל מקרה, דחייה רשמית וסופית של העסקה - אחרי התייעצות של סינוואר - עדיין אין.