2 צפייה בגלריה
ליזה, אלכסנדר, חנה ותמי
ליזה, אלכסנדר, חנה ותמי
"בזכותם אני כאן". ליזה, אלכסנדר, חנה ותמי
(צילום: יריב כץ)
כמו הרבה משפחות שנמלטו מאוקראינה ונשארו קרועות, כשהגברים לא יכלו לצאת בשל צו המחייב אותם להשתתף בלחימה מול הצבא הרוסי, כך גם חנה פוסטול ובתה ליזה יצאו מאודסה בלי האב אלכסנדר שנאלץ להישאר מאחור. אלא שמצבו הבריאותי אינו מאפשר לו להילחם, ואשתו לא הייתה מסוגלת לעזוב עד שגם הוא יגיע לחוף מבטחים.
עבור חנה פוסטול זו לא הפעם הראשונה שהיא נאלצת לנטוש את ביתה. היא נולדה בחצי האי קרים שנכבש ב-2014 על-ידי הרוסים ואז מצאה את עצמה אורזת מזוודות ועוזבת. היא ובן זוגה אלכסנדר עברו לאודסה, שם נולדה בתם ליזה. הם התחילו בחיים חדשים, בתקווה שאת הבית הזה לא יצטרכו לעזוב. פוסטול עבדה כפסיכולוגית לילדים אוטיסטים, אלכסנדר עבד כפסיכיאטר ובתם בת השבע למדה בבית ספר יהודי בעיר. שמונה שנים אחרי שנטשה את הבית בקרים, חנה נאלצה שוב לעזוב את ביתה בשל הפלישה של צבא רוסיה לאוקראינה.
2 צפייה בגלריה
מכשול נגד טנקים מבזנטים בעיר אודסה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
מכשול נגד טנקים מבזנטים בעיר אודסה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
"לראות את אודסה מתרוקנת - שובר את הלב". מכשולים נגד טנקים באודסה
(צילום: AFP )
"רוסיה הפציצה בסיס צבאי סמוך לשכונת המגורים שלנו והחלטנו לעזוב. לראות את אודסה - עיר שמחה ומלאת חיים - מתרוקנת, זה שובר את הלב", אמרה פוסטול, שסיפרה שהיא עושה את כל המאמצים "בשביל העתיד של בתי". חנה סיפרה שהרגע הקשה מכל היה כשלא איפשרו לאכלסנדר לעזוב יחד איתן: "הצו שאוקראינה הוציאה, שמחייב את הגברים להישאר להילחם, מנע את יציאתו של אלכסנדר. אבל במצבו הוא לא יכול להילחם וזקוק לטיפולים". בשנה האחרונה אלכסנדר חלה בלוקמיה ומטופל בכימותרפיה. גופו נחלש והוא היה זקוק למשפחתו, אך הוא לא רצה שחייהן של חנה וליזה יהיו בסכנה, ונותר בגפו באודסה.
פוסטול, שהגיעה לבית המחסה של הקרן לידידות בקישינב שבמולדובה, סיפרה שפנתה לכל אדם אפשרי "שיעזור להוציא את אלכסנדר מאודסה", ולבסוף הגיעה לתמי ג'יפי, ישראלית שהגיעה להתנדב לסייע לפליטים היהודים עם הילדים שלהם. המתנדבים הישראלים הצליחו לחלץ את אלכסנדר באמבולנס מאודסה ועד קישינב, שם הגישה משפחת פוסטול בקשה לעלות ארצה, וכעת הגיעו לישראל. "היא המלאך שלנו", אמר אלכסנדר, שסיפר כיצד המתנדבים הישראלים שלקחו את כל המסמכים הנדרשים על מצבו הבריאותי, הביאו אותו מהבית באודסה לבית המחסה בקישינב.
"אני לא יודע מה היינו עושים בלעדיה, בזכותה אני כאן", אמר אלכסנדר. כמה ימים לאחר שחולץ, אלכסנדר, חנה ובתם ליזה עלו לישראל בסיוע הקרן לידידות והסוכנות היהודית. את הימים הקרובים הם יעברו במלון ברחובות שבו שיכן אותם משרד העלייה והקליטה. הם צפויים להתמודד עם לא מעט קשיי קליטה, אך מקווים שישראל תהיה הבית שממנו לא ייאלצו לעבור. עד שיוסדר מעמד העולה של אלכסנדר והוא יוכל להיות מטופל בקופת חולים בארץ, הוא יעבור טיפולים במרכז הרפואי שיבא.