3 צפייה בגלריה
השוטר אפיק טויבי שירה בחברו נעים מאדי בבית המשפט המחוזי בחיפה
השוטר אפיק טויבי שירה בחברו נעים מאדי בבית המשפט המחוזי בחיפה
"לא כיוונת לעבר המנוח ולא התכוונתי לכוון אליו". טויבי בבית המשפט, היום
(צילום : אלעד גרשגורן)
עדותו של שוטר מג"ב אפיק טויבי (22), שמואשם ברצח באדישות של חברו ליחידה נעים מאדי לפני כשנתיים, נמשכה היום (חמישי) בבית המשפט המחוזי בחיפה. טויבי, שכבר הודה בכך שירה במאדי בזמן ששיחק בנשק, טען היום בבית במשפט כי "לא כיוונתי לעבר המנוח ולא התכוונתי לכוון אליו".
עו"ד רונן יצחק, מנהל המחלקה הפלילית במחלקה לחקירות שוטרים שחקר היום את טויבי בבית המשפט, ניסה להקשות עליו ושאל אותו: "אז למה ביצעת את פריקת הנשק כאשר המנוח נמצא בסביבה?". טויבי השיב לו כי "לא עשיתי פריקה, אלא מהלכים זהירים לפני שביצעתי את המשחק בנשק". עם זאת, בעדותו הראשונה אמר טויבי כי "נעים פרק את הנשק שלו והלך לישון. אני פרקתי ולחצתי על ההדק וזהו". השופטים אף העירו לו היום: "שינית שלוש גרסאות בשלוש דקות".

בפתח הדיון, ביקש יצחק אישור מהשופטים להכניס שני נשקים לבית המשפט - האקדח האמיתי באמצעותו בוצע הירי, ואותו סוג אקדח רק מעוקר, כדי שיוכל לבקש מהנאשם להדגים כיצד שיחק בנשק ממנו נורה הקליע שקטל את חייו של המנוח. סנגוריו של טויבי, עורכי הדין תמי אולמן, שאדי סרוג'י, יעקב שלומוביץ' ושחף אולמן, הודיעו כי מתנגדים לבקשה מאחר ולנאשם אין רישיון להחזיק בנשק, לאחר שזה נשלל ממנו בעקבות תקרית הירי.
השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבום התייעצו ביניהם, ולאחר מכן קבעו הם אינם יכולים לאשר הדגמה בנשק בין כתלי בית המשפט. עוד נקבע כי ההדגמה בעניין השימוש בנשק תתקיים בחלק האחרון של עדותו בתחילת חודש מרץ - שתיערך במטווח באזור חיפה.
3 צפייה בגלריה
השוטר אפיק טויבי שירה בחברו נעים מאדי בבית המשפט המחוזי בחיפה
השוטר אפיק טויבי שירה בחברו נעים מאדי בבית המשפט המחוזי בחיפה
טענו כי לא יכול להדגים משחק בנשק אמיתי - מאחר ואין לו רישיון. הסנגורים של טויבי בבית המשפט, היום
(צילום : אלעד גרשגורן)
זוהדי מאדי, אביו של המנוח וקצין מג"ב בדימוס, אמר בתום הדיון: "הנאשם הזה, שהוא מחבל במדים מבחינתנו, ממשיך לשקר. לאורך כל הדרך הוא מספר שקרים ומסתבך בתוך השקרים של עצמו. מבחינתנו הוא רוצח לכל דבר ועניין וצריך לשבת במאסר עולם. כמשפחה אין לנו שום כוונה לוותר בעניין הזה".
טויבי טען תחילה שמאדי ירה בעצמו – והמשיך להכחיש את המעשה גם אחרי שנעצר. רק במאי 2022 הודה טויבי שמאדי לא התאבד, ובעדותו הראשונה אמר: "לכל אורך החקירות שיקרתי, לא אמרתי אמת". באותה עדות, אמר טויבי כי הוא "משתתף בצער המשפחה. הוא היה חבר טוב שלי, עשיתי מעשה חמור, אני מבין את הכעס שלכם ואני ממש מצטער. אני לוקח אחריות על מה שאירע".
3 צפייה בגלריה
נעים מאדי
נעים מאדי
"הוא היה חבר טוב שלי". נעים מאדי
לפי כתב האישום, התקרית שבה נהרג מאדי אירעה בפברואר 2021 במתחם תחנת המשטרה בעכו, בזמן שטויבי שיחק עם נשקו האישי כפי שנהג לעשות פעמים רבות לכאורה. אז, כשבאקדחו מחסנית מלאה בכדורים, ירה במאדי מטווח אפס. בעדותו הקודמת, טען מאדי כי ביחידה "היה נוהל לא תקין" בנוגע לכלי נשק. לדבריו, "מה שראיתי, לא נצרו כלי נשק ביחידה. היו הרבה משחקים בנשק ביחידה. אני ומאדי היינו חברים טובים, למדנו את הכול במג"ב. היו הרבה דברים פסולים, פורקים את הנשקים בחדרים".
תחילה הגישה מח"ש כתב אישום נגד השוטר בגין המתה בקלות דעת, שהעונש המרבי עליה הוא 12 שנות מאסר. אולם בעקבות זעם משפחת המנוח ובכירים בעדה הדרוזית, החליט פרקליט המדינה עמית איסמן, על רקע המלצת בג"ץ, להחמיר באופן חריג את סעיף האישום לרצח באדישות – עבירה שעליה ניתן לגזור מאסר עולם.
במסגרת עסקת טיעון עם טויבי, בית המשפט כבר הרשיע אותו כבר הרשיע אותו בעבירות של שיבוש מהלכי משפט, ריבוי עבירות איומים, ריבוי עבירות של מעשי פזיזות ורשלנות וריבוי עבירות של תקיפה סתם. בנוגע לעבירת הרצח, המשפט עדיין מתנהל כאמור. לאחר שהשופטים יקבעו האם יש להרשיע אותו ברצח, הם יגזרו את דינו בתוספת כל העבירות שבהן כבר הודה והורשע.