פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו נשא הבוקר (יום ב') דברים בוועדת העבודה והרווחה בכנסת והתייחס להקלות ולנתוני התחלואה העדכניים. הוא אמר: "בזמן הסגר השני, עם אוכלוסייה עייפה, הגענו למקדם הדבקה של 0.6. זו תעודת כבוד. אם הייתי יכול - הייתי בודק את כל אזרחי המדינה. ככה הייתי מאתר את כל הא-סימפטומטים ובולם את המגפה". לדבריו, "תוך כמה ימים נקצר את ימי הבידוד ל-12 ימים לאחר בדיקה ביום העשירי". ynet העביר את הדיון בוועדה בשידור ישיר.
1 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
רוני גמזו
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
לדברי גמזו, "בדרך כלל, המנוע לבדיקות הם סימפטומים. כשאנשים לא מרגישים טוב - הם הולכים להיבדק. ככל שהתחלואה יורדת, גם הרצון והצורך להיבדק יורד, אבל זו מלחמה. את הקורונה ניתן לחסל על-ידי מציאת הא-סימפטומטים. הם מניעים את המגפה".
"מי ש'דוחף' את המגפה הם ילדים ונערים ששיעור התחלואה הסימפטומטית הקשה שלהם נמוך. הם נדבקים, נושאים את הנגיף, לרוב לא חולים ודוחפים את ההדבקה למבוגרים יותר - שם צריכת שירותי האשפוז היא הקשה והמורכבת ביותר שגורמת למוות. אין סכר שיכול לעצור את הזרם שמגיע מהצעירים, ולכן החשיבות הגדולה היא למנוע את ההדבקות אצלם".
לדבריו, "יש חשיבות גדולה בהמתנה עם פתיחת מערכת החינוך. צריך לחכות ולעשות זאת בחוכמה ובזהירות".
קודם לכן אמר פרופ' גמזו: "ב-15 ביולי היינו סביב ה-1,500-1,700 מאומתים ליום. היינו במצב יציב ובשליטה. היו לנו כ-300 חולים קשים והמערכת הייתה יציבה. אפילו עשינו פה ושם הקלות, ראינו שזה בטוח ובכל שלב חיפשנו את הדרך לחזור לשגרת החיים. אנחנו רואים שהעלייה בתחלואה היא סביב 1 בספטמבר".
על תוכנית הרמזור אמר גמזו: "היא אושרה רק ב-30 באוגוסט, לא היה לנו זמן להפוך אותה למנוע רב-עוצמה. זה המצב כרגע". הוא הוסיף כי "תוכנית הרמזור נועדה להסיט מבט מניהול לאומי לא נכון של הקורונה".
פרופ' גמזו התייחס לירידה בשיעורי התחלואה אצל החרדים: "לא תמיד צריך לצפות שהם יגיעו לאותם שיעורים של בדיקות חיוביות בגלל מבנה בתי האב, שהוא מאתגר וקשה יותר".
ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) מתח ביקורת על גמזו מאחר שלדבריו ההודעה על התדרוך שערך הפרויקטור במוצאי שבת יצאה לכתבים במהלך השבת. "רוני, אנחנו חיים במדינה יהודית. הביקורת שלנו אתמול הייתה בצורה מאוד חריפה על כך שבעצם בשבת, זה לא פיקוח נפש כי בפיקוח נפש אנחנו איתך. לא צריך להזמין תקשורת ביום שבת בשעה 12:00 בצהריים למסיבת עיתונאים שאתה עורך בשעות הלילה. גם דיווחים כאלו ואחרים לא צריכים להיעשות בעיצומה של שבת קודש". גמזו השיב: "אני מתנצל על זה התנצלות כבדה".
כמו כן, יצוין כי אתמול אמר פרופ' גמזו כי פתיחת הגנים בערים האדומות בוהקות "אינה חפה מסיכון. אישרנו את זה בראייה מפוכחת שלנו בהמלצת הדסק החרדי. הוא חי את השטח ומכיר היטב. אני רוצה להדגיש - הפתיחה הזו אינה מסר של פתיחת יתר במערכת החינוך. פתיחת מערכת החינוך בגילים אחרים לא מאושרת. היא מסוכנת יותר בגילים המבוגרים יותר ומנוגדת לחוק".
לדברי הפרויקטור, "פתיחת מערכת החינוך עלולה להחזיר אחורה חלק מהערים האלה להמשך הסגר וההגבלות הנוקשות. אני מאוד מבקש להימנע מפתיחה של מערכות חינוך אצל אותם ילדים ונערים". לסיום אמר: "יש הרבה תקווה ואנחנו בדרך הנכונה. צריך יותר שיתוף פעולה ואני יודע שיש לי גם את האמון שלכם. ביחד כולנו ננצח".

גם שר הבריאות אדלשטיין התייחס אתמול לפתיחת תלמודי התורה בניגוד להנחיות: "אין אישור לפתוח שום מוסד לימודי מעבר לגיל 6. מי שעושה את זה צפוי לקנסות כבדים, אולי גם לשלילת רישיון ושלילת תקציבים מהמוסד. צריך לדעת את זה, ואחר כך לא להיות מופתע ולא להתלונן שהמדינה כביכול מתעללת במוסד כזה או אחר".
אדלשטיין הוסיף: "אני קורא לכל ההורים, קל וחומר אם יש בהם חברי כנסת ונבחרי ציבור, אל תשלחו את הילדים למוסדות חינוך שפועלים בניגוד לחוק. הדבר צריך להיות ברור לכולנו".
פורסם לראשונה: 10:10, 19.10.20