ראש הממשלה בנימין נתניהו טען אתמול (יום חמישי) בריאיונות בתקשורת הבינלאומית כי ביטול עילת הסבירות לא יביא לפיטורי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, אך סיפק לכך הסבר תמוה. בריאיון לרשת CNN, טען נתניהו כי הסיבה לכך שהיועמ"שית לא תפוטר היא ש"ראשי הקואליציה" לא יאפשרו זאת - על אף שכולם עוינים את בהרב-מיארה.
נתניהו נשאל ב-CNN "האם אתה יכול להבטיח שהחוק החדש הזה לא ישמש לפטר את היועמ"שית שמפקחת על המשפט שלך?". הוא טען בתגובה כי אין קשר בין החוק או המהפכה המשפטית למשפטו הפלילי - ואז התייחס גם לאפשרות של פיטורי היועצת: "אני לא יכול אפילו לטפל בזה, אבל אני יכול לומר שזה לא הולך לקרות, כי המשמעות היא שראשי כל הקואליציה אמורים להסכים לזה - והם לא הולכים להסכים. זה לא עומד לקרות".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וגלי בהרב מיארה
בנימין נתניהו וגלי בהרב מיארה
ראש הממשלה נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה
(צילום: AP, מישל אמזלג, לע״מ)
חרף תשובתו של נתניהו, לא ברור מי מבין ראשי הקואליציה אמור להיות זה ש"יגן" על בהרב-מיארה מפיטורים. כך למשל, יו"ר ש"ס אריה דרעי לא זכה להגנתה כשהוגשו עתירות לבג"ץ נגד מינויו - שלדבריה "חרג באופן קיצוני ממתחם הסבירות"; בכיר יהדות התורה משה גפני צוטט כמי שאומר שצריך היה "להטיס אותה"; יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר דרש באופן פומבי לפטרה; ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' טען שהיא "בניגוד עניינים מוחלט". למעשה, בזה אחר זה בחרו שרים בממשלה לתקוף בעת האחרונה את היועצת המשפטית לממשלה וכמה מהם אף קראו לפיטוריה המיידים.
השר דוד אמסלם מהליכוד, למשל, השתלח בשבוע שעבר בבהרב-מיארה מעל דוכן הכנסת, והצהיר שהיא "האדם הכי מסוכן במדינת ישראל". לדברי אמסלם, "בסוף הממשלה באמת לא שולטת, הפקידים מחליטים מה שהם רוצים. תראה את היועמ"שית, אתמול סגרו את הרכבת - הכול טוב, שדה התעופה - הכול בסדר, מדינה בכאוס - הכול בסדר. היועצת המשפטית עושה פנים ורולים ולא רואה כלום. היא לטעמי הבן אדם הכי מסוכן היום במדינת ישראל. יש היום מרד הלכה למעשה בצה"ל, והיועמ"שית לא רואה ולא שומעת. כל פקיד עושה מה בראש שלו, מי זו הממשלה? אה... הממשלה ממליצה".

שבוע לפני כן עמדה היועצת המשפטית לממשלה תחת מתקפת "זובור" במהלך ישיבת הממשלה. במערכת המשפטית העריכו בעקבות זאת כי הממשלה בהובלת נתניהו שואפת להדיח אותה מתפקידה. השרים אמסלם, מירי רגב ומאי גולן קראו בישיבת הממשלה לפטר את בהרב-מיארה, ושר המשפטים יריב לוין תקף אותה בחריפות. גם השרים איתמר בן גביר, שלמה קרעי, גלית דיסטל אטבריאן, עמיחי אליהו, אורית סטרוק ואחרים תומכים בכך.
גם ראש הממשלה נתניהו תקף את היועצת המשפטית בישיבה המדוברת, בטענה שמערכות האכיפה פועלות באוזלת יד מול תופעת "הסרבנות", כלשונו. לדברי נתניהו, "אתם לא מטפלים ולא עושים כלום מול הגורמים שמסיתים לסרבנות ואי-שירות בצה"ל, מול הגורמים שפועלים להמרדה. זה חוסר מעש מוחלט, זה מהווה פגיעה בביטחון המדינה".
השר לביטחון לאומי בן גביר היה מהראשונים בממשלה הנוכחית שקרא באופן פומבי לפטר את בהרב-מיארה מתפקידה. במכתב שהעביר לראשי הקואליציה בחודש מרץ, ציין בן גביר: "לפי ועדת שמגר נקבע כי הסמכות להפסקת כהונה תהיה בידי הממשלה בהתייעצות עם הוועדה והממשלה רשאית להפעילה בנסיבות מסוימות ובהן 'קיימים חילוקי דעות בין הממשלה לבין היועץ המשפטי הראשי, היוצרים מצב בו נמנע שיתוף פעולה יעיל'". שבוע לפני כן הוא אמר בריאיון ל-ynet Live: "מתקרב היום שנצטרך לקבל החלטה בעניינה".

ההערכה: פיצול מוסד היועמ"ש יועלה שוב בסתיו

במקביל, מקורות בכירים בקואליציה מעריכים שראש הממשלה נתניהו אינו רוצה להניע בשלב זה את המהלך לפיצול מוסד היועץ המשפטי לממשלה. זו הסיבה להתנערות המהירה של סיעת הליכוד מהצעת החוק של 11 מחבריה מיד לאחר פרסומה. המקורות הבהירו כי נתניהו מעוניין לבחון בזמן הקרוב את השלכות העברת ביטול עילת הסבירות על מערכת הביטחון, הכלכלה ועל יחסיה של ישראל עם ארה"ב.
לפי המקורות, נתניהו מבין שכל כרסום גלוי בסמכויות היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה יוליד גילויי מחאה כבדים כולל ברחובות. המקורות הבהירו כי נתניהו מבין שהיועצת המשפטית לממשלה הפכה אייקון של עצמאות ואי-תלות, ולפגיעה בה יהיו השלכות קשות.
עוד אמרו המקורות כי זירת ההתגוששות וההתנגשות הקרובה המזומנת לקואליציה שלו תתרחש בבג"ץ - הן בנושא עילת הסבירות אך לא פחות מכך בנושא הנבצרות. אין מדובר רק בעתירה נגד חוק הנבצרות שהיא עתירה מול הכנסת. מבחינת נתניהו, עתירה לגרום לנבצרותו מחייבת אותו שלא להעמיד את עצמו בניגוד ענינים כפי שהבטיח לבג"ץ.
בכל מקרה, ההערכה שנושא פיצול מוסד היועץ המשפטי לממשלה יועלה שוב בסתיו, לאחר שנתניהו ושר המשפטים יריב לוין יבחנו את היתכנותו וכיצד יבוצע. באשר לשר המשפטים לוין, הוא לא עוסק בשלב זה בנושא ומקורביו אמרו כי זה נושא כבד משקל הדורש בחינה.