יממה לאחר שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כינס הערב (יום ה') מסיבת עיתונאים ומסר הצהרה מיוחדת. "נשיא המדינה נתן לי אתמול את המנדט לנסות להקים ממשלה בישראל. אמרתי לכבוד הנשיא: 'ממשלת אחדות ישראלית היא לא פשרה – היא מטרה'. זה מה שהמדינה זקוקה לו עכשיו. וכמו כדי להוכיח את זה, מיד עלה לשידור ראש הממשלה נתניהו. שוב משמיץ, שוב משסע. תוקף הכי נמוך שאפשר. את נפתלי, את גדעון, את השמאל, אותי. סגנון שמבייש את התפקיד ואת האדם", אמר לפיד. "כולנו מבינים שזו לא תהיה ממשלה שתגשים את כל חלומותינו".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"מאמין בכוונות הטובות של שותפיי העתידיים". לפיד
(צילום: מוטי קמחי )
"בדיוק את זה אנחנו רוצים לשנות. כעסנו מספיק, שנאנו מספיק, רבנו מספיק. ישראל היא מדינה פצועה. היא זקוקה לשקט, זקוקה לאחדות, מוכרחה – חייבת - ממשלה מתפקדת. ישראל עייפה ממריבות. עם ישראל מסתכל על הפוליטיקאים שלו ושואל את עצמו – מתי הם כבר יפסיקו לריב ויילכו לעבוד בשבילנו? והתשובה שלי היא: עכשיו", הוסיף לפיד.
לדברי לפיד, הממשלה שינסה להרכיב "תהיה ממשלה מורכבת, אבל תהיה לה מטרה פשוטה: להוציא אותנו מהמשבר. ממשבר הקורונה, מהמשבר הכלכלי, מהמשבר הפוליטי, בעיקר מהמשבר בתוכנו, בתוך עם ישראל. אם נצליח להקים ממשלה היא גם תנהג אחרת כלפי האופוזיציה. לא נשמיץ, לא נקטין, נכבד אותם, נטפל כמיטב יכולתנו גם בבעיות של אלה שלא הצביעו לנו".
לפיד אמר כי "אני מאמין בכוונות הטובות של שותפיי העתידיים – בנפתלי ובני, גדעון ומרב, איווט וניצן. הם אנשים שונים עם דעות שונות, אבל זה שמישהו לא מסכים אתך, לא הופך אותו לאויב. כולם אוהבים את המדינה הזו מעומק ליבם. הם רוצים לבנות, ולתקן וליצור שיתופי פעולה שלא ראינו פה כבר הרבה שנים".
2 צפייה בגלריה
"מה שהצעתי לפני קבלת המנדט - תקף". לפיד ובנט
"מה שהצעתי לפני קבלת המנדט - תקף". לפיד ובנט
"מה שהצעתי לפני קבלת המנדט - תקף". לפיד ובנט
(צילום: מארק ישראל סלם )
יו"ר יש עתיד הבהיר שהוא מחויב למתווה הפריטטיות והבכורה ברוטציה שהציע ליו"ר ימינה נפתלי בנט. "מה שהצעתי לפני קבלת המנדט תקף כי המילה שלי היא מילת ברזל, וזה מה שיש על השולחן, זה חלק ממה שאנחנו מנסים להחזיר לתרבות בישראל", אמר לפיד. "אני ונפתלי היינו ביחד בקואליציה, היינו יחד באופוזיציה, היינו יחד כשהוא בקואליציה ואני באופוזיציה. בחיים לא רימה אותי, אני לא רימיתי אותו, זו כבר התחלה מרעננת ליחסים בין פוליטיקאים בתוך מערכת פוליטית".
על התחייבותו להקים ממשלה עם לא יותר מ-18 שרים אמר: "אם היו 61 מנדטים ליש עתיד כנראה שלא הייתה בעיה. עובדתית זו ממשלה שמורכבת משבע מפלגות. אני מבטיח שלא יהיו 31 שרים וסגני שרים כמו שהיה בממשלה הנוכחית משום שזה אבסורד ולא משרת את מדינת ישראל".
לפיד התייחס גם לאסון במירון ואמר שיקדם הקמת ועדת חקירה ממלכתית. "אני חושב שזה יכול היה להיות אחרת. כל יהודי שרוצה להתפלל בהר מירון צריך להצליח להתפלל בהר מירון. עשינו כל מאמץ לשפר את התשתיות בהר מירון ומי שהפסיק אותן צריך לתת את הדין", אמר.

אתמול, זמן קצר לפני הצהרת ריבלין, הודיע בנט כי בכוונתו לפעול להקמת ממשלת אחדות. "במשך 28 יום הפכנו כל אבן, עשינו כל מאמץ בשיתוף עם ראשי מפלגות אחרות מגוש הימין שגילו אחריות והמון רצון טוב", אמר בנט. "אפילו ביממה האחרונה עשינו ניסיון אחרון להותיר עוד פתח לממשלת ימין, אבל נתניהו טרק עלינו את הדלת. עכשיו אנחנו מסתכלים קדימה".
אחרי שלא הצליח להקים ממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף אחר הצהריים את בנט ואת איילת שקד והאשים אותם בכישלון המו"מ. "הם אחראים להונאה שלא הייתה כדוגמתה בתולדות המדינה", אמר נתניהו וקרא לשקד "לא לחבור לממשלת השמאל המסוכנת הזאת".