נשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל הערב (יום ד') את המנדט להרכבת הממשלה על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שזכה למרבית הממליצים אחרי שבנימין נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה והחזיר את המנדט דקות ספורות לפני חצות. ynet העביר את הצהרת הנשיא בשידור חי.
לאחר שקיבל את המנדט מריבלין אמר לפיד: "הנשיא הטיל עליי היום את המנדט לנסות להקים בישראל ממשלת אחדות. אחרי שנתיים של סיוט פוליטי מתמשך, החברה הישראלית פצועה. ממשלת האחדות אינה פשרה - היא מטרה".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"ממשלת האחדות אינה פשרה - היא מטרה". לפיד
(צילום: EPA)
לדברי לפיד, "עלינו להקים ממשלה שתשקף את העובדה שאנחנו לא שונאים אחד את השני, ממשלה שבה ימין, שמאל ומרכז פועלים יחד להתמודד עם האתגרים הכלכליים והביטחוניים. ממשלה שתוכיח לנו שהעובדה שאנחנו שונים זה מזה אינה חולשה, אלא מקור הכוח של ישראל. אעשה הכל כדי שממשלת האחדות תוקם מהר ככל האפשר ותלך לעבוד למען אזרחי ישראל".
בנאומו, פירט ריבלין אודות הסיבות שגרמו לו לקבל את ההחלטה להעניק את המנדט ללפיד. "לאחר שקיבלתי את עמדת כלל הסיעות ושוחחתי עם ח"כ יאיר לפיד וח"כ נפתלי בנט, התברר בפניי כי ח"כ נפתלי בנט נותר עם שבעה ממליצים כפי שהיה בסיבוב הקודם ואילו ח"כ לפיד נוספו לו 11 ממליצים, כך שיש לו 56 ממליצים.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין
נשיא המדינה ראובן ריבלין
הנשיא ריבלין, הערב
(צילום: לע"מ)
"ח"כ מנסור עבאס כתב שישתף פעולה בצורה חיובית עם כל מי שעליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה, קרי מי שזוכה למספר הממליצים הרב ביותר. ח"כ בנט הביע רצונו בממשלה יציבה. שתשרת את אזרחי ישראל והבהיר כי אינו פוסל אפשרות להקים ממשלה עם ח"כ יאיר לפיד", אמר הנשיא.
"מתמונת הממליצים עולה בבירור שלח"כ לפיד יש אפשרות להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת אם כי הקשיים רבים. בנסיבות אלו, החזרת המנדט לכנסת חוטאת לחוק ועלולה להביא אותנו לבחירות חמישיות, בלא שנוצלו כל האפשרויות להקמת ממשלה", הדגיש ריבלין לאור הקריאות של הליכוד להחזיר את המנדט לכנסת.
הנשיא הוסיף כי החוק מתיר ללפיד לכהן כראש ממשלה חלופי. "אמרתי לו כי לא רבים זכו להגיע למעמד שבו מוענק מנדט להרכבת ממשלה בישראל, ואני בטוח שעבורו זהו רגע שאוצר בתוכו חשיבות ואחריות לאומית מהמעלה הראשונה".
ריבלין ציין כי "כבר זמן רב אנחנו מצויים במבוכה. במבוכה, שלא לומר משבר פוליטי. אסור שקשיים אלו יערערו את האמונה שלנו בצדקת דרכנו וביכולת שלנו להמשיך ולבנות כאן את בניין ריבונות העם בישראל. יידרש כל שיידרש , אנחנו נדע איך לצאת מחוזקים, מאוחדים, לדרך המלך, שתנחה את החברה הישראלית".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט מגיע לפגוש את הנשיא
(צילום: EPA)
זמן קצר לפני הצהרת ריבלין, שעבורו זו הפעם השביעית מאז תחילת כהונתו שהוא מטיל את המנדט להרכבת הממשלה, הודיע יו"ר ימינה נפתלי בנט כי בכוונתו לפעול להקמת ממשלת אחדות. "במשך 28 יום הפכנו כל אבן, עשינו כל מאמץ בשיתוף עם ראשי מפלגות אחרות מגוש הימין שגילו אחריות והמון רצון טוב", אמר בנט. "אפילו ביממה האחרונה עשינו ניסיון אחרון להותיר עוד פתח לממשלת ימין, אבל נתניהו טרק עלינו את הדלת. עכשיו אנחנו מסתכלים קדימה".

עם פקיעת המנדט, המפלגות השונות התבקשו להמליץ פעם נוספת על המועמד שמבחינתם ראוי להרכיב את הממשלה הבאה. על יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד המליצו 56 חברי כנסת, כשבניגוד לפעם הקודמת חברי תקווה חדשה הביעו את התמיכה ביו"ר האופוזיציה, וכן חמישה מתוך שישה חברי הרשימה המשותפת. שבעת חברי מפלגת ימינה המליצו על היו"ר נפתלי בנט. במחנה נתניהו קראו לנשיא להחזיר את המנדט לכנסת.
חברי הכנסת שתומכים בנתניהו כתבו לנשיא כי "אנו סבורים כי במצב הדברים הנוכחי, אין היתכנות להקמת ממשלה במהלך התקופה של הטלת מנדט נוסף. על כן אנו סבורים שנכון להעביר את ההכרעה לכנסת. עמדתנו זו באה גם בהמשך לעמדה שהוצגה על ידך טרם הטלת המנדט הראשון לפיה הדבר הנכון לעשות הוא להעביר את המנדט לכנסת. הנסיבות בעניין זה לא השתנו. העברה לכנסת תגדיל מאוד את הסיכוי להקמת ממשלה תוך זמן קצר בדרך שתמנע בחירות. בכך ייחסך פרק זמן נוסף של חוסר ודאות למדינת ישראל".