רחפני ה"מעוז" בשימוש מבצעי ראשון, לראשונה מאז ההכרזה עליהם ככאלה: לוחמי יחידות דובדבן ומגלן השתמשו במבצע "בית וגן" בג'נין ברחפנים מתאבדים מתוצרת רפאל, שמכילים כמות קטנה של חומר נפץ, כדי לפגוע ביעדי טרור בסביבת מחנה הפליטים בג'נין.
בסך הכול שיגרו הלוחמים שישה רחפני "מעוז" במהלך המבצע. היעדים שהותקפו הם חמ"לי תצפית ושליטה של המחבלים, סביב מחנה הפליטים, שהכילו גם עשרות מטעני חבלה. ה"מעוזים" גרמו להם להתפוצץ בבטחה - מרחוק. בצבא ציינו כי טבילת האש הזו לאמל"ח המתקדם הוגדרה כהצלחה, ולא מן הנמנע שבפעמים הבאות יתקפו עם ה"מעוזים" גם מחבלים לצורך סיכולם.
2 צפייה בגלריה
רחפן מתאבד צה"ל מעוז
רחפן מתאבד צה"ל מעוז
רחפן מתאבד "מעוז"
(צילום: יריב כץ)
בשנים האחרונות חל עיכוב במסירת הרחפנים החדישים לצה"ל. היחידות המובחרות צוידו בהם בשנה האחרונה. במקרים רבים כמעט היה שימוש בהם - אך לא ניתן לכך אור ירוק, עד השבוע.
רחפני ה"מעוז" חגים בשקט סביב סמטאות או בתוך מבנים. ניתן להפעיל אותם גם באופן אוטונומי, והם מתפוצצים על המטרה בדיוק רב וקטלני מבלי לסכן לוחמים.
2 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות כוחות צה"ל בג'נין
תיעוד פעילות כוחות צה"ל בג'נין
לוחמי צה"ל בג'נין. בעתיד, הרחפנים יופעלו אולי גם נגד מחבלים
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל סימנו את מבצע "בית וגן" במחנה הפליטים ג'נין כהצלחה. הלוחמים הצליחו לסיים את המבצע ללא פלסטינים בלתי מעורבים שנהרגו — אלמנט מרכזי שנתן את הלגיטימציה לפעול עד הרגע האחרון. מתחילת השנה נהרגו מירי צה"ל באיו"ש כ-11 פלסטינים בלתי מעורבים, לעומת 160 מחבלים שנהרגו מאש הכוחות. זהו נתון שבאוגדת איו"ש מסמנים כהצלחה במאות המבצעים המורכבים שביצעו הלוחמים, ולנוכח הפרות הסדר האלימות הרבות, בעיקר בצפון השומרון.
בצבא לא זיהו אומנם אירועים בהם אזרחים נכנסו לקו האש ורבים מהם הסתתרו בבתים או ברחו, אך גם המטרה של המבצע לא הייתה לסיימו עם כמות גדולה של מחבלים הרוגים. "לא חיפשנו 200 מחבלים הרוגים, כי המבצע היה נגד תשתיות טרור גדולות שאיתרנו והשמדנו", ציין קצין בכיר בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות".
במקביל למאמצים בשטח, נוהלה מערכה בזירה נפרדת שנועדה לאפשר את חופש הפעולה, זירת הלגיטימציה הבינלאומית. צה"ל פעל באופן שוטף על מנת לאזן את התקשורת הבינלאומית תוך קשר עם כתבים מרחבי העולם, דיוק והפרכה של פרסומים שקריים. כך למשל, כאשר נטען בתחילת המבצע כי צה"ל הפציץ את מבנה התיאטרון בג'נין, ופגע בו בבלתי מעורבים, גורמי ההסברה בצה"ל שיגרו מייד רחפן לתיאטרון ששידר בלייב לתקשורת הזרה תמונות שמראות שהמקום לא נפגע.