4 צפייה בגלריה
  גיהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת ג'יהאן סאדאת
  גיהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת ג'יהאן סאדאת
ג'יהאן סאדאת
(צילום: קרולין טרו)
ג'יהאן סאדאת, אלמנתו של נשיא מצרים אנואר סאדאת שהלכה לעולמה אתמול (שישי) בגיל 87, שוחחה ימים אחדים אחרי רצח בעלה ב-1981 עם העיתונאי הישראלי אורי אבנרי, שגולל את פגישתו איתה בכתבה שפרסם העיתון "העולם הזה". בשיחה, שאליה הצטרפה העיתונאית ענת סרגוסטי, ששימשה באותה עת צלמת, סיפרה ג'יהאן על הרגע שבו הבינה שבעלה לא ישוב עוד, על לקיחת הפיקוד לכמה דקות, ועל ההוראות שחילקה למובארק ולשרי ממשלת מצרים אחרי הרצח.
אבנרי נפגש עם שר החוץ דאז בוטרוס ראלי בארמון שר החוץ, וזה ביקש ממנו להביע את תנחומיו באופן אישי בפני ג'יהאן. למחרת קיבל הודעה דחופה ממשרד החוץ המצרי, ולפיה נקבעה לו פגישה עם ג'יהאן באותו יום בשעה 17:00. "בשעה 16:00 צלצל הטלפון, והדובר שהזדהה כמזכיר בכיר בלשכת הנשיא ביקש סליחה כי הגברת אינה חשה בטוב וביטלה את כל פגישותיה. ביקשתי לפגוש אותה למחרת וציינתי שעליי לטוס בחזרה", הוא תיאר. לאחר שסאדאת שמעה כי אבנרי ייאלץ לשוב לישראל, היא ביקשה להיפגש איתו בכל זאת.
4 צפייה בגלריה
ג'יהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת עם עליזה בגין ויצחק נבון
ג'יהאן סאדאת אשתו של אנוואר סאדאת עם עליזה בגין ויצחק נבון
ג'יהאן סאדאת בישראל עם בגין
(צילום: AP)
בכתבה, החל אבנרי ראשית לגולל את רגעי מותו של הנשיא המצרי. "אין זו אמת שסאדאת קם להצדיע כאשר הסתערו עליו המתנקשים. כאשר הם רצו לעברו, הבין ברגע האחרון מה מתרחש. הוא קם וקרא 'לא!', כנראה רצה להגיד לחוסני מובארק כי זהו קשר. אך הוא לא הספיק".
הוא כתב שסאדאת לא הספיק לעשות זאת, וששומריה של ג'יהאן משכו אותה מיד והוציאו אותה מהמקום. "היא פנתה אל מובארק ההמום ואמרה לו: 'אנואר נגמר. צריך להכין את העם'", כתב אבנרי. "אניס מנצור, עורך אוקטובר שגם הוא חש למקום, שמע את דבריה והתפרץ: 'אל תגידי דבר כזה!', אך ג'יהאן השיבה בשקט: 'אנואר נגמר, מצרים נמשכת'".
4 צפייה בגלריה
חוסני מובארק אנואר סאדאת 1981
חוסני מובארק אנואר סאדאת 1981
סאדאת עם מובארק ב-1981. "אנואר נגמר, צריך להכין את העם"
(צילום: AP)
אבנרי מתאר שג'יהאן ביקשה ממובארק, סגנו של סאדאת באותה עת, להודיע לציבור שהנשיא נמצא בטיפול רפואי, כדי להכין אותו לקראת ההודעה על מותו. "לשרים ההמומים שישבו מסביב כאחוזי הלם, אמרה לצאת מבית החולים, לכנס ישיבת ממשלה ולטפל במצב. באותם רגעים ג'יהאן הייתה האדם היחידי ששלט במצב", כתב אבנרי. "'הייתי כמו גבר', היא אמרה לי".
אבנרי תיאר את ג'יהאן כאישה שהתנהגה בקור רוח אחרי רצח בעלה. "ראש הממשלה בפועל מוחי א-דין פואד ביקש דבר שקשה מאוד לבקש מאישה במצב כזה – היתר לבצע נתיחה לאחר המוות, כדי להוציא מכתפו כדור העשוי לעזור לחוקרים. 'אם הדבר דרוש לחקירה, עשו זאת, אבל אני רוצה להיות נוכחת', היא השיבה".
4 צפייה בגלריה
אורי אבנרי עם אנואר סאדאת
אורי אבנרי עם אנואר סאדאת
אורי אבנרי לוחץ יד לסאדאת ב-1979
(צילום: גילה רזין, באדיבות ארכיון אורי אבנרי הספרייה הלאומית)
ג'יהאן, לדברי אבנרי, לא בכתה כשהוציאו את הגופה מהמקרר. "הוא נראה כמו ישן, אבל בחייו, כשהיה ישן, נראה תמיד כמוטרד על-ידי בעיות. הוא לא היה רגוע לגמרי אף פעם. הפעם נראה רגוע ושלו כפי שלא ראיתיו מימיי", היא סיפרה לדברי אבנרי.
הוא תיאר שימים ספורים אחרי מות בעלה, היא כבר עיכלה – וראתה את סיפורי חייו ומותו של אנואר בפרספקטיבה היסטורית. "כולנו נמות. זהו הגורל. אם נגזר עליו למות עכשיו, אני שמחה שהוא מת כך. אילו היה במיטה זה היה עצוב", היא אמרה. "בעלי אהב את בגין. הוא אהב אנשים חזקים".
ענת סרגוסטי, שהתלוותה לאבנרי, סיפרה עם היוודע מותה של סאדאת כי "זו המשימה הרצינית הראשונה שלי כצלמת עיתונות בתחילת דרכה ב'העולם הזה'. ‏מיד אחרי ההתנקשות בסאדאת נסעתי עם אבנרי לקהיר ללוויה, והתקבלנו לראיון אצל האלמנה ג'יהאן סאדאת. ‏היא סיפרה על הרגעים האחרונים ועל חזון השלום". סאדאת הובאה למנוחות אתמול בטקס צבאי, ונקברה בבית הקברות הצבאי בקהיר לצד בעלה המנוח, הנשיא לשעבר אנואר סאדאת.