אחרי יותר מיממה של סריקות וחקירה מאומצת, המשטרה הודיעה הערב (שבת) על מעצרו של החשוד באונס האישה בביתה בגדרה. החשוד, בן 22 מהפזורה הבדואית, נתפס בפעילות מיוחדת בשטחי יהודה ושומרון. גם שישה מבני משפחתו נעצרו, אבל המשטרה לא מסרה במה הם חשודים. במשטרה ציינו כי המעצרים התאפשרו בין היתר בזכות איסוף ממצאים פורנזיים, תיעודים ואמצעים טכנולוגיים נוספים, המצביעים על חשד כלפי בני משפחה אחת - שככל הנראה עובדים בגדרה.
האונס, נזכיר, אירע בלילה שבין חמישי לשישי, ועל פי החשד האדם שפרץ לדירה בקומה השנייה השתמש בכוח כלפי האישה, בשנות ה-30 לחייה – ונמלט מבלי לגנוב דבר מהבית. האם עצמה עדכנה על כך בקבוצת הוואטסאפ של שכונת גולדה, וכתבה: "פרצו לי הביתה, אנסו אותי לעיני הילדים. תיזהרו, תסגרו דלתות". המשטרה ערכה סריקות שבהן לא אותר החשוד, שתועד רץ אחרי שנמלט מהדירה, אבל פתחה בחקירה שניהולה הועבר ממשטרת יבנה לחוקרי היחידה המרכזית (ימ"ר) של משטרת מחוז מרכז.
המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, אמר לאחר המעצר כי "מהרגע הראשון פתחנו את כל המעבדות לטובת חקירת האונס ולא חסכנו בשום אמצעי טכנולוגי וחקירתי במטרה להגיע לחשוד. משטרת ישראל תעשה הכול כדי להביא את החשוד באונס לדין ונדרוש להטיל עליו עונש כבד".
המועצה המקומית בשפלה סוערת כעת בעקבות האונס, ותושבים בעיר אומרים כי המקרה הקשה מגיע על רקע שורה ארוכה של מעשי פריצה ופשיעה באזור. הם מתלוננים על כך שבמועצה המקומית בשפלה אין תחנת משטרה – למרות שהבטחות להקים שם תחנה נשמעו כבר לפני עשור. לידי ynet הגיע היום תיעוד שבו נראים שלושה חשודים עם קפוצ'ונים תולשים כספומט בעזרת קשירתו לרכב – ימים אחדים לפני האונס, ובמרחק של דקת הליכה בלבד מבניין המגורים שבו התרחש המקרה המזוויע.
4 צפייה בגלריה
תיעוד של החשוד באונס בגדרה
תיעוד של החשוד באונס בגדרה
החשוד באונס, והפגנת התושבים אתמול
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
גניבת הכספומט בגדרה
גניבת הכספומט בגדרה
גניבת הכספומט בגדרה
התושבים מתלוננים כבר חודשים על היעדר ביטחון ביישוב, על פריצות לבתים, ועל פועלים ערבים שעובדים בשכונה ושמטרידים לכאורה נערות. כעת נשמעות בגדרה קריאות לפעולה: מאז האונס הוקמו שתי קבוצות וואטסאפ שקוראות לתושבי השכונה לצאת לסיורים אזרחיים כדי לספק ביטחון. אחד היוזמים כתב: "שבת שלום חברים, עד כמה שאפשר? אני חושב שאין ברירה אלא להרים את הכפפה ולהקים, לפחות עד שיתפסו את המנוול הזה, פטרולים של אזרחים שיעשו סיורים, כי השיטור העירוני בטוח לא עושה כלום, מה אתם חושבים?".
אחד השכנים ציין כי התעורר בעצמו לקול רעש במהלך הלילה שבו אירע האונס, והבחין באדם נמלט בריצה לרכב ו"טס מהמקום". לדבריו, "אחר כך הבנתי שזה המנוול האנס שהרס אמא צעירה ומשפחה. הכתובת הייתה על הקיר". הוא מציין כי הסרטון שבו נראית תלישת הכספומט ביום ראשון האחרון הופץ גם הוא בקבוצת הוואטסאפ השכונתית: "זה הכניס את כולנו לבהלה. כמה קל לעקור כספומט בלילה בתאורה מלאה ומבלי שנראה שהם חוששים שעוד רגע המשטרה תתפוס אותם".
שכנה נוספת, בת 30 ואם לתינוקת בת שנתיים, מעידה על היעדר ביטחון רב ומספרת כי גם לביתה ניסו לפרוץ לפני כחודש וחצי: "באותו לילה פרצו לשלוש דירות של שכנים", ציינה – ותיארה את החרדה באותם רגעים. "הסתגרנו אני ובעלי בחדר עם הילד. הוא החזיק סכין ופחדנו. חייגתי למוקד 100, היא (המוקדנית) אמרה לי שהניידת מגיעה מיבנה. אנחנו מרגישים חודשים חסרי אונים ובלי ביטחון. אני חוזרת בערב הביתה מחייגת לבעלי מפחד שיקרה לי משהו, שומעת איך מטרידים נערות. זה הזוי. אנחנו מתלוננים, ואומרים שלפועלים מהשטחים יש אישורי לינה באתרי הבנייה".
4 צפייה בגלריה
שיחה בקבוצה הוואטסאפ בה הנפגעת מספרת על האונס שעברה
שיחה בקבוצה הוואטסאפ בה הנפגעת מספרת על האונס שעברה
ההודעה של האם בקבוצה השכונתית: "הוא הסתובב בכל הבית ואנס אותי"
(צילום: מאיר תורג'מן)
כהן מציינת כי כשהשוטרים הגיעו לביתה באותה תקרית היא הזכירה להם את המקרה שבו נאנסה ילדה בביתה על ידי פורץ בנגב: "פחדתי שזה יקרה (שוב) וזה קרה בסוף לשכנה שלנו. לא האמנתי שזה קרה, אבל זה קרה. לפחות מינימום למנוע מהפועלים אישורי לינה, אם אין לכם יכולת להגן עלינו אל תתנו להם אישורי לינה. אנחנו חיים חודשים רבים בתחושת פחד שהבתים שלנו מופקרים לפריצות, אני ונערות חוששות לעבור ברחובות. אני יודעת שהרבה מבקשים עכשיו להוציא רישיון נשק כדי שיהיה להם ביטחון". כהן מבקשת להדגיש כי ההפגנה שנערכה אתמול לא הייתה פוליטית: "לא מעניין אותנו פוליטיקה, רוצים ביטחון".
בשכונת גולדה מתגורר גם ח"כ אליהו רביבו מהליכוד, יו"ר הוועדה לעובדים זרים. הוא מסר בעקבות האונס: "הזדעזעתי עד עמקי נשמתי לשמוע על האונס הברוטלי שביצע חלאת אדם באישה תמימה בביתה, אצלנו בגדרה. לא ייתכן שתושבי גדרה והסביבה יחששו לחייהם ויחיו בפחד מתמיד מפני הפשיעה הגוברת. ביטחון התושבים בגדרה מופקר לחלוטין, ואני חושש שנראה עוד מקרים איומים כאלו.
"כתושב גדרה, וכמי שרק לאחרונה חווה פריצה קשה לביתו הפרטי, אני מזדהה עם תחושות אלו וקורא לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לפעול ביד קשה כנגד הפושעים בגדרה", הוסיף. "יש להקים באופן מיידי תחנת משטרה במושבה ולא לחכות אף לא רגע אחד נוסף. האסון הבא מעבר לפינה. לא אנוח ולא אשקוט עד אשר תשונה מדיניות המשטרה בטיפול בפשיעה הגוברת, ולא אסכים שאוזלת היד הזו תימשך כאילו לא אירע דבר".

אז מדוע לא הוקמה עדיין תחנת משטרה בגדרה? כבר ב-2013 היו כוונות להקים במועצה תחנה, ושנתיים לאחר מכן ראש המועצה יואל גמליאל הכריז בפייסבוק שלו על אישור הקצאת קרקע למבנה התחנה: "תחנת המשטרה יצאה לדרך!", כתב. אבל מאז כנראה שלא קרה הרבה, ובמועצה מגלגלים את האחריות לעבר המשטרה.
מנכ"ל המועצה ליאור מדהלה מסר אתמול: "המועצה אישרה כבר לפני למעלה מחמש שנים הקצאת קרקע להקמת תחנת משטרה בתחומי המועצה. התחנה אמורה הייתה לקום כחלק ממתחם כוחות הביטחון בגדרה לצד תחנת מד"א ותחנת לוחמי האש שאכן הוקמו במקום. לאור חשיבות הנושא המועצה ביצעה הליך מהיר ויסודי של הקצאת קרקע, קיבלה את אישור משרד הפנים וסייעה למשטרה בקידום התוכניות להקמת התחנה. לצערנו ברגע האחרון בחרו במשטרה לא לאשר את בניית התחנה ולמשוך את התקציב שיועד לכך וזאת למרות שמבחינה חוקית כל האישורים הנדרשים כבר ניתנו. זאת ועוד, כל פניות המועצה לשר ולמנכ"ל המשרד דאז לקדם בניית התחנה עלו בתוהו".
המשטרה הדפה אתמול בחריפות את הביקורת כלפיה ואת דבריו של ראש המועצה גמליאל – שהאשים אותה ב"אוזלת יד" – כינתה "דברי הבל". לדברי המשטרה, "אנו מביעים שאט נפש מהניסיון של נבחר ציבור לקושש כותרות והון פוליטי על גבה של קורבן עבירה". עוד נמסר אתמול מטעם המשטרה כי מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, הביע תמיהה על כך "שרק אתמול שיבח ראש העיר את שוטרי ומתנדבי התחנה בערב מיוחד שערך לכבודם ואילו הבוקר שיגר אל חלל האוויר התבטאות אומללה בגנותם, באופן שאינו ראוי לבעל תפקיד במעמדו". בהודעה צוינה ההחלטה להעביר את ניהול החקירה ליחידה המרכזית של מחוז מרכז, והודגש: "נמשיך ונפעל בכל המישורים למען שלומם של תושבי העיר וביטחונם".
פורסם לראשונה: 17:22, 04.02.23