יו"ר מפלגת תקווה חדשה, חבר הכנסת גדעון סער, תקף הבוקר (יום א') באולפן ynet את הממשלה על "ניהול שערורייתי וזיגזג מטורף" במשבר הקורונה, והתייחס לאפשרות של החמרת הסגר וסגירת מערכת החינוך: "זו תהיה עזות מצח מצד הממשלה. לפני עשרה ימים קראתי לחסן את המורים והגננות, שהם 170 אלף איש מתוך יותר ממיליון חיסונים. מה הבעיה?".
בהיבט הפוליטי אמר סער כי הוא לא שולל ישיבה בממשלה "עם כל אדם שישב בעבר עם נתניהו", כולל יאיר לפיד, והוסיף כי לא יישב תחת נתניהו עצמו: "אני מציג אלטרנטיבה. לא סביר שאלטרנטיבה תזחל לממשלה שהיא חושבת שלא טובה למדינה".
6 צפייה בגלריה
גדעון סער בריאיון באולפן
גדעון סער בריאיון באולפן
"כל מי שישב עם נתניהו - יכול לשבת גם איתי". סער
(צילום: הדר יואביאן)
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
מיזוג לא על הפרק. בנט
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד באולפן ynet
יאיר לפיד באולפן ynet
"ההתקפות של הליכוד משעשעות, הם ישבו עם לפיד ב-2013". יו"ר יש עתיד
(צילום: קובי קואנקס)
לקראת החמרה אפשרית במגבלות הסגר וסגירת מערכת החינוך, סער תקף את הממשלה: "הניהול שערורייתי, הזיגזג מטורף. כל יומיים החלטה חדשה. לפני עשרה ימים קראתי לחסן את המורים והגננות. חיסנו יותר ממיליון איש, בקצב של 150 אלף מחוסנים ביום. מה הבעיה לחסן את כל עובדי ההוראה בישראל, שהם 170 אלף איש?".
לדבריו, "צריך לחסן קודם כל את המורים והגננות, להציל לילדים את שנת הלימודים ולאפשר להורים ללכת לעבודה. הממשלה הזו לא מסוגלת לעשות כלום, זה דבר הזוי. היא מבצעת פייק-סגר, ועדיין מייבאת קורונה מחו"ל. לא מסוגלת לאכוף שום דבר. אין דבר כזה שאין מספיק חיסונים, הרי חיסנו יותר ממיליון איש. מה הבעיה לתת לכ-170 אלף עובדי הוראה חיסונים? הם לא בעדיפות ראשונה? זה לא חשוב לקיים לימודים?".
"הדבר המדהים הוא שאנחנו כבר שנה באירוע, והניהול אפילו לא משתפר", הוסיף סער. "הוא כל הזמן בסטנדרט הנמוך הזה. אני חושב שזו טעות לסגור את כל מערכת החינוך. זו תהיה עזות מצח מצד הממשלה, שלא טרחה להקצות חיסונים לעובדי ההוראה, ללכת בקלות דעת לסגירה נוספת של מערכת החינוך".
סער התייחס בריאיון גם למבצע החיסונים, שמתנהל עד כה בהצלחה, ואמר כי "זה לא הופך את כל ההתנהלות במשבר הקורונה, כבר עשרה חודשים, למוצלחת. בכל סקירה רצינית של המדינות בעולם, הציונים שלנו לא גבוהים למרבה הצער. תסתכל מה קורה גם באכיפה, בייבוא של קורונה מחו"ל ואי בדיקות של חוזרים לארץ. אנחנו לא משתמשים ביכולת לעשות בדיקות כלל ארציות כדי לגלות תחלואה של אי-סימפטומטיים. מי משלם את המחיר על מחדלי הממשלה? האזרחים".

"מערכת המשפט זקוקה לתיקון"

על עמדותיו בנוגע לשינויים במערכת המשפט אמר סער: "מערכת המשפט לא זקוקה להרס, אבל היא כן זקוקה לתיקון. אנחנו שוללים את החקיקה הפרסונלית, את החוק הצרפתי ואת שינוי חוקי החסינות - אבל כן נציע איך אפשר לשנות את פני המערכת. חייבים לפצל את תפקיד היועמ"ש שמקיים אנומליה - לא רק של ריכוז סמכויות קיצוני, אלא גם שאותו אדם יושב בבוקר עם השרים וראש הממשלה על ענייני מדיניות, ובערב מורה על חקירתם או על העמדתם לדין. זה ניגוד עניינים מובנה".
6 צפייה בגלריה
אסנת מארק
אסנת מארק
"לא תשב לנצח בוועדה לבחירת שופטים". אסנת מארק
(צילום: דוברות הכנסת )
לדבריו, "אנחנו חייבים לשמור על עצמאות התביעה הכללית בישראל, אבל לא יכול להיות שתהיה רשות שלטונית בלי פיקוח. היום החוק של הביקורת של נציבות הפיקוח על הפרקליטות הוא חוק ללא שיניים וללא תוקף מעשי לסמכויות חקירה. אנחנו חייבים לוודא שמשנים את מה שצריך".
הוא קרא גם לעריכת שימועים פומביים למועמדים לבית המשפט העליון, שיתקיימו בוועדה לבחירת שופטים. "כשמדובר בערכאת השיפוט העליונה, הליך הבחירה צריך להיות שקוף", אמר סער. כשנשאל אם הוא מעוניין שאסנת מארק ומירי רגב, שחברות כרגע בוועדה, יהיו חלק משימועים למועמדים לעליון, השיב: "רגב ומארק לא ישבו לנצח בוועדה לבחירת שופטים, ואי אפשר לעצב את העקרונות החוקתיים של מדינת ישראל לפי מי כרגע יושב בוועדה".

המשותפת לא, נציג ערבי - כן

סער חזר על התחייבותו שלא לשבת בממשלה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, גם במחיר של הליכה לאופוזיציה, ואמר: "אני מטיל ספק בתפיסה שרווחת בכל האולפנים, שלפיה נתניהו הוא השמש וכל השאר הם הכוכבים שמסתובבים סביבו. אני מתכוון להרכיב את הממשלה. תתכוננו לשינוי. אני יכול להגיע לקהלים רחבים שקודמיי לא הצליחו להגיע אליהם".
"רק הבוחר במדינת ישראל יגיד אם נתניהו סיים", הוסיף. "אני מציג אלטרנטיבה. לא סביר לצפות מאלטרנטיבה שתזחל לממשלה של מי שהיא חושבת שהוא לא טוב למדינה, רק כי היא הפסידה בבחירות. לכן התשובה שלי ברורה - אחרי 15 שנים של נתניהו בשלטון, הגיע הזמן לשינוי. אני מפרגן על ההסכמים המדיניים, אבל תראו מה קורה בתחומי הפנים - הכל מופקר. שום דבר".
6 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה של מפלגת הרשימה המשותפת בכנסת
ישיבת סיעה של מפלגת הרשימה המשותפת בכנסת
"פוסלים את המשותפת בגלל עמדות, לא כי הם ערבים". ראשי הרשימה הערבית
(צילום: עמית שאבי)
סער פירט: "פתאום נתניהו נזכר אתמול, אחרי שהצגנו תוכנית מפורטת בנושא, שיש פשיעה ואלימות במגזר הערבי. יש מספר שיא של רציחות שם. הדבר היחיד שהוא עשה זה להופיע בזום אצל מנסור עבאס. מה הממשלה הזו עשתה? לפני חודשיים הצעתי על במת הכנסת להטיל עונשים על מחזיקים וסוחרים של נשק בלתי חוקי, זה דבר קריטי כי הענישה היום בישראל היא עלובה. הממשלה טרפדה את זה. לא רק שהיא לא עשתה שום דבר, היא גם טרפדה כל דבר. ככה בכל תחומי הפנים".
"ניסיתי לעשות שינוי בתוך הליכוד", אמר סער. "היום אני פונה לעם ישראל ואומר לו - יש לנו אפשרות לעשות שינוי. מפלגת תקווה חדשה שינתה את המפה. מי שאחראי לחוסר היציבות הפוליטית בשנתיים האחרונות, שהפכה לחוסר יציבות כלכלית, הוא מר נתניהו. אם הוא לא יוחלף, לא תהיה פה יציבות. אני רץ כדי להחזיר את היציבות למדינת ישראל. אני אקים ממשלה, ולכן לא יהיו בחירות חמישיות".
סער נשאל אם ייעזר ברשימה המשותפת כדי להקים את הממשלה והשיב: "אני, וחברים שנמצאים איתי ברשימה, פעלנו כדי שלא תקום ממשלה בתמיכת קולות הרשימה המשותפת - ולא שינינו את עמדתנו. ממשלה פועלת לפי תפיסת עולם, וזו נשארה עמדתי וגם עמדת חבריי. אני פונה לציבור הערבי שרוצה להשתלב במדינת ישראל - אני מאמין בשוויון זכויות לכל אזרחי המדינה. הקושי שלי עם הרשימה המשותפת הוא לא מכיוון שהיא ערבית, אלא בגלל עמדותיה. יושב שם חבר הכנסת עופר כסיף, שהוא יהודי, אבל העמדות שלו בעייתיות מאוד, בלשון המעטה".
על שיתוף הפעולה בין נתניהו ליו"ר רע"מ, מנסור עבאס, אמר סער: "ראש הממשלה קיווה לעשות החייאה מלאכותית לממשלתו לפני שבועיים בהצבעה מכרעת, באמצעות הימנעות של התנועה האיסלאמית. זה מראה לך כמה הסטנדרטים שלו כפולים. במקורות נאמר "אל תתייראי" - לא מן הצדוקים ולא מן הפרושים, אלא מהצבועים שעושים מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס".
6 צפייה בגלריה
 חיבור לא אפשרי. גנץ
 חיבור לא אפשרי. גנץ
חיבור לא אפשרי. גנץ
(צילום: גבריאל בהרליה)
הוא הכריז: "תהיה נציגות לערבים אצלנו ברשימה. הבית שלנו פתוח לכל אזרחי המדינה שמאמינים בהסדר המכונן של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. המדינה היחידה של העם היהודי, שמקיימת שוויון זכויות לכל אזרחיה".
הוא שלל אפשרות לחיבור עם כחול לבן של בני גנץ, ועל חיבור אפשרי עם בנט אמר: "אנחנו ניגשים לבחירות כמפלגת תקווה חדשה, ולא מחפשים חבירה כזו או אחרת. יש לנו נבחרת מצוינת ודרך ברורה. תהיה לנו רשימה מצוינת ואיכותית". הוא שלל רוטציה עם נתניהו בראשות הממשלה, אך כשנשאל על רוטציה עם אחרים השיב: "ארכיב את הממשלה הבאה, וכל שאר הדברים נסדיר כשיהיה מו"מ קואליציוני. אני לא נכנס לתאוריות כאלה".
על האפשרות שיישב עם יאיר לפיד בממשלה אמר סער: "יש ביננו לבינו פערים בהשקפת העולם בהרבה נושאים. אנחנו בעמדות שונות בנושא המדינה, והרבה מאוד בגישה, אבל הוא שותף פוטנציאלי. אני שומע את ההתקפות המשעשעות של הליכוד, שאומרים 'סער יחבור ללפיד'. נתניהו עצמו ישב עם לפיד ב-2013 ומינה אותו לשר האוצר. לכן אני אומר בצורה הברורה ביותר - כל מי שהיה שותף של נתניהו, בעבר או בהווה, יכול להיות שותף גם אצלנו. לא פחות".
בסיום הריאיון התייחס סער למתקפות הצפויות עליו במהלך מערכת הבחירות, ואמר: "אני אדם ישר ונקי. לא היו נגדי חקירות, וכשניסו להלביש עלי דברים הם התבררו כעלילת שווא, שהתבססו על זיופים עם מקורות פוליטיים. אני לא פוחד משום דבר, והולך בלב שקט. ינסו לטנף, אבל אני רגיל לזה. עושים את זה כבר עשר שנים, אני מצפצף על זה. אדם שהולך לחיים הפוליטיים צריך להיות מוכן להכול, כולל התמודדות עם שקרים, עלילות וכזבים. מעולם לא התלוננתי ולא קיטרתי. אני הולך למטרה".
מהליכוד נמסר בתגובה: "סער מתקשה להגן על חוסר הניסיון שלו ועל אפס ההישגים שלו וממשיך לתת ראיונות שלא אומרים דבר. גדעון רק יודע להתלונן בזמן שראש הממשלה נתניהו מביא מיליוני חיסונים כדי להפוך את ישראל לאחת המדינות הראשונות בעולם שיצאו מהקורונה ויפתחו את הכלכלה. גדעון לא יכול להקים ממשלה בלי לפיד והשמאל. רק הליכוד יכול להקים ממשלת ימין על מלא".