"רק צעד אחד שגוי" - זוהי כותרת השער שפורסם אתמול בעיתון "טהרן טיימס", לצידה סומנו מטרות ברחבי מדינת ישראל. את הכתבה הזו צריך לראות כחלק מקרב התודעה בין שתי המדינות ולא מעבר. וגם זה - בביצוע חובבני מאוד. הפרסום מציג איום ישיר על ישראל, וזאת על רקע האיומים שמשמיעים גורמים בכירים בישראל בדבר הכנות לתקיפה עצמאית באיראן. "התעצמות האיומים הצבאיים על איראן מרמזת כנראה על כך שהמשטר הציוני שכח שאנחנו מסוגלים להכות אותם מכל מקום", נכתב בעיתון.
2 צפייה בגלריה
שער העיתון "טהרן טיימס", אתמול
שער העיתון "טהרן טיימס", אתמול
שער העיתון "טהרן טיימס", אתמול

בפתח הדיווח מצוטט הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", לפיו התקיפה של הנשק הבלתי קונבנציונלי בסוריה היא "מסר ישיר" לאיראן. באותה כתבה צוין כי צה"ל ביקש מהפנטגון להקדים קבלת שני מטוסי תדלוק חדשים מתוצרת בואינג, שכבר הפכו מבצעיים, וסורב.
המטוסים החדשים חשובים למשימת התדלוק האווירי בטיסה ארוכת טווח של כ-1,000 קילומטרים לכיוון איראן. ישראל ביצעה התקשרות לרכישת מטוסים אלו שיחליפו את המטוסים הישנים, שנמצאים בשירות חיל האוויר כ-50 שנה.

אין ספק שהאיראנים מתעניינים מאוד בנעשה בישראל ומנסים להתכתב עם הפרסומים בתקשורת הישראלית והזרה. במקרה הזה, האיראנים מגיבים למהלך התודעתי, שבמסגרתו נחשף דווקא עכשיו ב"וושינגטון פוסט", כי לפני חצי שנה בוצעה תקיפה משמעותית של חיל האוויר נגד יכולת בלתי קונבנציונלית בסוריה של חומר כימי.
הפרסום מהווה איתות לאיראן כי ישראל פועלת רחוק, עם מטוסי תדלוק ומודיעין מדויק, וכן שהאיומים שיוצאים מהקריה בנוגע לאופציה הצבאית נגד תוכנית הגרעין הם רצינים. אבל כל הגורמים שעוסקים בנושא מבינים שאין מה להשוות בין שני המקרים. תקיפה בסוריה, שם פועל חיל האוויר לעיתים פעמיים בשבוע, בחופשיות יחסית - איננה תקיפה מול איראן. איראן מרוחקת יותר מ-1,000 ק"מ, עם מערך הגנה אווירית צפוף, שמוכן לאירוע הזה, ומתקנים פזורים במספר מקומות וממוגנים עמוק באדמה.
2 צפייה בגלריה
"מפת המטרות" האיראנית
"מפת המטרות" האיראנית
"מפת המטרות" האיראנית
ועדיין, כל זה לא הפריע לאיראנים להוציא מבצע תודעה ברמה נמוכה מאוד. העיתון הפרסי פירסם "מפת מטרות" איראנית, הכוללת רשימת יישובים שנמצאים "על הכוונת". המטרות לכאורה פזורות לטענתם בשטחים, בג'נין ובשכם, וגם לאורך הגבול עם מצרים בכביש 10, ובאופן כללי מכסות כמעט כל נקודה במדינת ישראל. ואחרי שאמרנו את זה, חשוב לזכור שאת הניתוח המקצועי הזה לא עושים כל האזרחים בישראל. לפי התגובות בציבור, הפרסום עורר את מפלס הלחץ בקרב אזרחים רבים שאין להם יכולת להתעמק בפרטים.
הפרסומים הללו לא ייפסקו - להפך. ככל שהמתיחות תגבר נראה עוד ועוד שימוש בלוחמה פסיכולוגית ובמבצעי תודעה משני הצדדים. כדאי לזכור שמדובר בכלי משמעותי בארגז הכלים בעידן החדש. ואולי הדבר מחייב להכין את הציבור הישראלי לניסיונות התודעתיים האיראניים, כדי שיוכלו לשמור אותם בפרופורציה.