הרב הראשי לישראל דוד לאו הגיע אתמול (רביעי) בליווי צה"ל לסיור במאחז חומש, מסר שיעור גמרא וערך סיור ביישוב יחד עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן וראש ישיבת חומש הרב אלישמע כהן, שנגדו הוגש כתב אישום לאחר ששהה שם בניגוד לחוק. זאת, על רקע הצו שהוציא בג"ץ בתחילת השבוע, המורה למדינה להשיב תוך 90 יום מדוע לא יפונה המאחז בצפון השומרון מ"בינוי ופלישות של גורמים שאינם בעלי הזכויות במקרקעין". בפברואר אשתקד נמנעה כניסתו של הרב לחומש וזאת בשל חוק ההתנתקות.
דגן שהוביל בשנים האחרונות את המאבק לביטול חוק ההתנתקות, האוסר על שהיית אזרחים ישראלים ביישובים שפונו בשומרון ב-2005, עדכן את הרב במאמצי המאבק לחזרה מסודרת של שלהם לאזור. הרב לאו סיפר לתלמידים כי "זכיתי לעמוד איתכם בקשר כמה פעמים, גם כאשר היה צריך לשמור על קדושת המקום וקדושת ספרי התורה".
3 צפייה בגלריה
הרב הראשי לישראל דוד לאו בביקור במאחז חומש
הרב הראשי לישראל דוד לאו בביקור במאחז חומש
הרב דוד לאו בביקור במאחז חומש יחד עם יוסי דגן והרב אלישמע כהן
(צילום: ישיבת חומש)
3 צפייה בגלריה
הרב הראשי לישראל דוד לאו בביקור במאחז חומש
הרב הראשי לישראל דוד לאו בביקור במאחז חומש
(צילום: ישיבת חומש)
"רציתי להגיע לכאן לאחר הירצחו של יהודה דימנטמן ז"ל ואז לא התאפשר לי, לשמחתי הגעתי היום". אמר הרב לאו והוסיף כי "פגשתי אנשים שאוהבים את הארץ, אוהבים את ביתם, אוהבים את תורת השם ומתוך אהבה לעם ישראל נמצאים כאן במקום שממנו אפשר לראות 'ימה וקדמה צפונה ונגבה'. בעזרת השם, הקב"ה ימשיך להיות בעזרכם, כיוון שהנקודה המיוחדת הזאת להגדיל אותה בתורה זה ממש מעין עולם הבא. בעזרת השם תמשיכו הלאה".
בכוונת הממשלה החדשה להסדיר את המקום ולבטל את חוק ההתנתקות. בהסכם עם הציונות הדתית נכתב כי "תקודם חקיקה לתיקון החוק בצפון השומרון. הממשלה תודיע לבג"ץ על כוונתה להסדיר את המשך לימוד התורה במקום". בחודש שעבר הניחו חברי הקואליציה על שולחן הכנסת את "חוק חומש" ובהצעה נכתב כי הוא "יאפשר את השהייה והתנועה החופשית של אזרחים ישראלים בשטח, ובהמשך יאפשר לתכנן ולבנות מחדש את היישובים שנעקרו".
3 צפייה בגלריה
אירוע ירי סמוך ליישוב חומש בשומרון
אירוע ירי סמוך ליישוב חומש בשומרון
מאחז חומש בשומרון
(מתוך google maps)
מהלך של ביטול החוק והסדרת הישיבה הנמצאת במקום עלול לגרור תגובות בינלאומיות נרחבות, שכן מדובר בשינוי משמעותי ביחס של מדינת ישראל לשטח בו נמצאת הישיבה. חלק מהאדמות עליהן נמצא המאחז הן פרטיות, לצד שטחים מסוימים המוכרזים כאדמות המדינה.
דגן אמר בזמן הסיור כי "לפני שנה נרצח כאן יהודה דימנטמן ז"ל, הממשלה הקודמת נכשלה במבחן. לאחר השבעה של יהודה הרסו את מבנה הישיבה. עכשיו יש מבחן לעם ישראל, לא רק לחזק את הישיבה ותלמידיה שנאחזים כאן במסירות נפש, יש כאן הזדמנות לתקן את העוול הזה. צריך להסדיר את ישיבת חומש, לחזור ולהקים את היישובים שנעקרו מפה. אנחנו לא מוותרים על האדמה הזו, על הארץ הזו, קל וחומר אחרי הרצח".
בהקשר זה סיפר הרב לאו כי בעת הנסיעה משבי שומרון למקום הפיגוע בצומת הכניסה לחומש, הוא דמיין את הדרך שאותה עשה דימנטמן באותו הלילה ואיך נסעו התלמידים ברכבם במשך 20-15 דקות בזמן שהם מנסים ללחוץ על הצוואר של דימנטמן בשביל לנסות להציל את חייו. "הזדעזעתי מהמחשבה הזאת", שיתף הרב את התלמידים ושיבח את "מסירות הנפש שלהם באחיזה בחומש תוך הסיכון היומיומי בדרכים אליה".
ראש הישיבה, הודה לרב לאו על הביקור במקום ועל חיזוק הישיבה ואמר "פעם כשהרסו לנו את ארון הקודש או כשפינו אותנו ובכל מיני צמתים שהרב התערב ועזר לנו מאוד. לרב יש הרבה זכויות בנוכחות שלנו פה ואנחנו מאוד מתרגשים להודות לו עכשיו על כל מה שהוא עושה ועל ההגעה שלו לפה לחזק אותנו".