רשת NBC דיווחה אמש (שבת) כי כמה מתומכיה הגדולים ביותר של ישראל בקונגרס, הן במפלגה הרפובליקנית והן במפלגה הדמוקרטית, מזהירים כי הם הולכים ומאבדים אמון בראש הממשלה בנימין נתניהו ובאופן שבו הוא מנהל את המלחמה נגד חמאס. ברשת האמריקנית מדווחים כי אף שמחוקקים פרוגרסיביים מותחים ביקורת על נתניהו ועל המתקפה של ישראל בעזה כבר זמן רב, יש משמעות רבה לעובדה שמחוקקים תומכי ישראל הממלאים תפקידים בוועדות חשובות העוסקות בביטחון הלאומי משמיעים כעת תסכול הולך וגובר מהתנהלותו של נתניהו, גם אם מאחורי הקלעים.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
נתניהו וביידן. יועצי הנשיא המליצו לו להצהיר על אובדן אמון
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, רויטרס)
בכתבה מתואר נתניהו כמי ש"מדמם תמיכה" בקרב תומכי ישראל בקפיטול, והיא באה כשברקע הדיווחים בשבוע שעבר שיועציו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן המליצו להצהיר שהוא מאבד אמון בנתניהו, ושראש ממשלת ישראל גורר את המלחמה בכוונה.
לפי NBC News, שלושה מחוקקים ששוחחו עם הרשת אמרו שהם אפילו מטילים ספק בשאלה אם לנתניהו יש אסטרטגיה לסיום המלחמה בעזה, והעלו את האפשרות שהוא מושך אותה בכוונה כדי להישאר בשלטון על רקע חוסר האהדה שלו בציבור הישראלי. "קשה מאוד להגן על ביבי או להצדיק את האסטרטגיה הפוליטית של כל זה", אמר ל-NBC חבר רפובליקני בבית הנבחרים שעוסק בענייני ביטחון לאומי. "מבחינה אישית, אני חושב שמועיל לו פוליטית להישאר שקוע בסכסוך, הן עם חיזבאללה והן בעזה. כל סוג של הפסקת אש או ההסכם שלום או מאמצי שיקום יפגע בו פוליטית, ואני חושב שלגורמים האלה יש משקל במה שהוא עושה".
לפי NBC, אותו חבר קונגרס רפובליקני אמר: "יש אי-אמון אמיתי, יש שאלות אמיתיות בנוגע ליכולתו להנהיג, ואני חושב שהוא מאוד מאוד לא-פופולרי. אני חושב שרואים את זה בקבינט שלו. רואים את זה בתוך הקואליציה שלו. רואים את זה בתוך הצבא, בתוך המדינה. ואני חושב שזה עניין מרכזי מאוד עבור מקבלי החלטות רבים כאן בארה"ב מנקודת המבט של הביטחון הלאומי".
3 צפייה בגלריה
קונגרס ארה"ב קפיטול וושינגטון ארכיון
קונגרס ארה"ב קפיטול וושינגטון ארכיון
בניין הקונגרס בוושינגטון. "עבור נתניהו המצב הנוכחי בסדר - עבור כל השאר הוא נורא"
(צילום: Shutterstock , Fedor Selivanov)
חבר דמוקרטי בבית הנבחרים המכהן בוועדה לביטחון לאומי של הבית מסכים עם ההערכה הזו, ואמר ל-NBC שנתניהו הוא "אסון". לדבריו, הוא מודאג מאוד מהאפשרות שהמבצע הצבאי של ישראל בעזה יהפוך ל"מלחמה בלי סוף" שבה ייהרגו וייפצעו עוד אזרחים רבים. "נראה שממשלת ישראל נתנה לצה"ל משימה בלתי-ניתנת להשגה – להשמיד את חמאס. ואם זו המשימה שהם מצפים מצה"ל לבצע, זו הולכת להיות מלחמה שאין לה סוף. בינתיים, אין ספור אנשים – אין ספור – הולכים להיהרג בלי שביצעו שום פשע, וההרס יהיה בלתי מתקבל על הדעת".
אותו חבר בית נבחרים דמוקרטי, שמגדיר עצמו "ידיד אמת של ישראל", הוסיף: "כולם היו חברים טובים של ישראל, אבל נתניהו הוא אסון, והדבר הגרוע ביותר הוא שרבים מאיתנו חוששים שנתניהו עלול למשוך את המלחמה, כי הוא יודע שברגע שהיא תיגמר הוא יאבד את התפקיד. כך שלא צריך להיות מדען טילים כדי להבין שעבור פוליטיקאי חששן כזה, המצב הנוכחי הוא בסדר. אבל עבור כל השאר – הוא נורא".

יו"ר ועדת המודיעין: "צריכים בצד הישראלי שותף שמבין"

רשת NBC פנתה ללשכת ראש הממשלה, וזו דחתה את דברי המחוקקים על האפשרות שנתניהו מושך בכוונה את המלחמה לצרכים פוליטיים: "הטענה שראש הממשלה נתניהו מאריך את המלחמה שלא לצורך היא שטות מוחלטת. הרמטכ"ל הצהיר שזו תהיה מלחמה ארוכה שיידרשו לה 'חודשים רבים'. אף שנעשתה עד כה התקדמות משמעותית, יש לעשות עוד כדי להשיג את המטרות שקבע הקבינט – מיטוט החמאס, החזרת החטופים ופירוז עזה לתמיד".
חבר דמוקרטי נוסף בבית הנבחרים, המשרת גם הוא בוועדה לביטחון לאומי, אמר ל-NBC: "אני מאוכזב מאוד מהעובדה שאין שינוי באסטרטגיה למרות מספר הקורבנות האזרחים הגבוה למדי והבלתי מתקבל על הדעת, שלא משרת לא את האינטרסים של ישראל ולא את האינטרסים של ארה"ב. האסטרטגיה הנוכחית של שימוש בהפצצות רחבות היקף בלבד בוודאי רק תחריף את הבעיה, לא תשפר את המצב".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלה בנימין נתניהו ביקר בצפון רצועת עזה
ראש ממשלה בנימין נתניהו ביקר בצפון רצועת עזה
נתניהו מבקר בצפון רצועת עזה במהלך פעולת צה"ל
(צילום: - אבי אוחיון /לע"מ)
יו"ר ועדת המודיעין של הסנאט, הדמוקרט מארק וורנר, שהוביל לאחרונה משלחת של סנאטורים משתי המפלגות למזרח התיכון, אמר ל-NBC שבביקורם הפצירו המחוקקים בבכירים ישראלים להגביר את הסיוע ההומניטרי לרשות הפלסטינית בגדה כדי למנוע התלקחות של חזית גם שם. "התמיכה שלנו בישראל נשארת איתנה, אבל אנחנו חייבים שבצד הישראלי יהיה לנו שותף שמבין שאפשר לאבד דור של תמיכה אמריקנית אם הוא לא יחשוב לנהל את המלחמה הזו בעזה בסגנון אחר". בריאיון לרשת תקף וורנר גורמים קיצוניים במפלגתו של נתניהו ואת אמירותיהם הקוראות להוצאת פלסטינים מעזה.
לצד הספקות העולים בקרב חלק מתומכי ישראל בקפיטול, ב-NBC מציינים כי ידידי ישראל רבים בקונגרס ממשיכים להדגיש כי הם עומדים לצדה – וגם לצד נתניהו. "אני תומך בביבי נתניהו", אמר למשל סטני הויר, חבר בית הנבחרים הדמוקרטי. "האם אני תומך בישראל ובמטרתה לחסל את הניסיון המתמשך מאז 1948 להרוס אותה ולהרוג יהודים? התשובה היא חד-משמעית כן". עם זאת הוסיף כי מערכת היחסים המיוחדת של ארה"ב עם ישראל אינה תלויה באישים ספציפיים, וכי הוא מעריך שכשהמלחמה תסתיים – נתניהו יירד מהבמה.
פורסם לראשונה: 20:04, 20.01.24