7 צפייה בגלריה
קוהי שבתאי שמעון לביא
קוהי שבתאי שמעון לביא
הסכינים במשטרה כבר נשלפו. המפכ"ל יעקב שבתאי ומפקד המחוז, ניצב שמעון לביא
(צילום: דוברות המשטרה, טל שחר)
בקושי חלפו 24 שעות, אבל קברניטי המשטרה כבר עסוקים בשאלת האחריות לאסון הנורא בהילולת ל"ג בעומר בהר מירון, שבו נהרגו 45 בני אדם - והסכינים נשלפות. בסביבת המפכ"ל מנסים להפיל את האחריות כולה לאסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה על מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא.

הגם שהחקירה הוטלה על המחלקה לחקירות שוטרים, כבר עתה המשטרה מחולקת למספר מחנות. בסביבתו של המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, מנסים להרחיקו עד כמה שניתן מחיצי הביקורת. "מי שאישר את התוכניות הוא מפקד המחוז הצפוני, והוא גם זה שלקח אחריות", אמרו שם.
יחד עם זאת, חשוב לציין כי על אף שניצב לביא היה זה שאישר את התוכניות וקיים את הישיבות שקדמו להילולת הענק - בסופו של דבר האירוע הענק הוצג והובא לאישורו של המפכ"ל שבתאי, שגם קיבל כל העת עדכונים בנוגע להכנות.
שבתאי עצמו אף היה באירוע אתמול בערב וקיבל סקירה מקיפה על הנעשה בשטח. מלבד זאת חשוב להזכיר כי לא מדובר פה רק באחריות כללית מתוקף תפקידו של מפקד המחוז, אלא שכל המטה הארצי התגייס לטובת האירוע.
7 צפייה בגלריה
הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
שוטרים מסיירים בזירת האסון
(צילום: גיל נחושתן)
7 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
זירת האסון
(צילום: משה מזרחי)
7 צפייה בגלריה
הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
(צילום: גיל נחושתן)
"למעשה המחוז הצפוני הפך להיות החפ"ק הקדמי, כאשר בהוראת המפכ"ל כל המשטרה נרתמה לעזרה", אמר ל-ynet קצין בכיר. המפכ"ל עצמו אמר בשיחות סגורות עם קציניו כי "ניתן למח"ש לבדוק ולעשות את העבודה".
בעוד שבמחוז הצפוני עסוקים עדיין בפינוי הפצועים, הם כבר מרגישים היטב כיצד כל החיצים מופנים לכיוון שלהם - הן לעבר הקצונה הבכירה והן לעבר מפקד המחוז, ניצב לביא.
"חבל מאוד שמדברים כבר בשעה הזאת בצורה הזאת", אמר קצין בכיר. "שמעון הוא האחרון שמפחד לקחת אחריות, הוא עשה את כל מה שצריך. חבל שבמטה הארצי כבר עכשיו מפילים אחריות, ומתחבאים מאחורי האחריות שלקח לביא".
7 צפייה בגלריה
ניצב שמעון לביא
ניצב שמעון לביא
"עשה את ההכנות לפני לפי הספר". ניצב שמעון לביא
קצינים מכל קצוות המשטרה גיבו את ניצב לביא ואת האחריות שלקח. "הוא קצין מעולה, אחד שעשה את ההכנות לפני לפי הספר", אמרו. "זה שהוא לקח אחריות מראה את היושר שלו, ככה הוא גדל במשטרה. נכון שהוא לקח אחריות, אבל הוא לא צריך לשלם את המחיר".

"תרגלנו אירוע כזה. בלי זה היו הרבה יותר נפגעים"

ראש חטיבת האבטחה והרישוי במשטרת ישראל, תת-ניצב מוריס חן, אמר בריאיון ל-ynet כי "מדובר באירוע טרגי חסר תקדים, וזאת למרות שההיערכות הייתה חסרת תקדים והתפרסה על פני מספר חודשים ובהובלת מפקד המחוז ביד רמה, לצד ראש אגף התנועה ולצד כל המארגנים האזרחיים". לדבריו "חובה על כולנו לתחקר את האירוע לעומק לפני, תוך כדי ואחרי. זה נכון למשטרה, ונכון לכל הגופים – כדי למנוע את האירוע הבא".
תנ"צ חן ציין כי בבוקר האסון המשטרה יחד עם כל הגופים הרלוונטיים תרגלו תרחיש דומה. "דימינו אירוע בדיוק כפי שהתרחש בשעות הלילה. קשה לי להגיד את זה אחרי שאני רואה 45 גופות, ואת הילדים ואת המשפחות, אבל אם לא היו פעולות מיידיות היו עוד הרבה יותר נפגעים".
הוא הוסיף: "צריך להגיד מילה טובה לכל השותפים שלנו, טייסי צה"ל, מד"א וכל הגופים המתנדבים. גם אם מסתכלים על לוחות הזמנים, הם מהירים מאוד בזמן התגובה וביצירת תמונת מצב. אחרי 15 דקות כבר הפעילו את כל הכוחות על מנת להציל חיים".
לדברי תנ"צ חן, האירוע הקשה התרחש בעת שרבים ביקשו לצאת בזמן הדלקת המדורה במתחם תולדות אהרון. "באזור הכניסה היו מדרגות עם מים. רבים החליקו שם, ואז התרחש האירוע שממנו חששנו - אירוע ה'דריסה' ההמוני".
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאזור האסון בהר מירון ושמע סקירות במקום
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאזור האסון בהר מירון ושמע סקירות במקום
המפכ"ל עם נתניהו והשר אוחנה בזירת האסון
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
7 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
חלק מהרוגי האסון ששמותיהם כבר פורסמו
מחקירה ראשונית של המשטרה עולה כי כמה מהשוהים במקום החליקו ממדרגות, ויצרו "מפולת אנושית", שתחתיה נמחצו השוהים. כוחות הכיבוי חילצו את הלכודים, בסיוע מסוקי חיל האוויר ולוחמי יחידה 669. לבתי החולים פונו יותר מ-100 פצועים, רובם שוחררו.
ניצב לביא, נזכיר, אמר הבוקר כי הוא "נושא באחריות הכוללת" - אבל לאחר מכן הפנו בכירים במשטרה אצבע מאשימה למדינה שאישרה את האירוע. נפתחה חקירת מח"ש, והיועץ המשפטי לממשלה הורה למשטרה לא לגבות עדויות משוטרים.
מפקד חטיבת חילוץ והצלה בפיקוד העורף, אלוף-משנה שלומי בן מוחה, אמר ל-ynet כי האסון היה עלול להיגמר עם כמות גדולה יותר של נפגעים. "היה צוות מראש שלנו מגדוד תבור בהר שסייע למשטרה כולל נוהל קרב והכנות מסודרות. התגובה המהירה מנעה אירוע גדול עם יותר הרוגים ונפגעים. הצלנו אנשים רבים בזכות הירתמות של כל הארגונים בשטח. זה יכול היה להיגמר בכמות תלת ספרתית של הרוגים".