5 צפייה בגלריה
צ'
צ'
קיבל החלטה דרמטית תחת אש והציל חיים. צ' הפרמדיק
( באדיבות בית החולים רמב"ם)
ההחלטה הדרמטית שקיבל הפרמדיק צ' תחת אש שהצילה את חיי הלוחם והקצין: בצה"ל שוקלים להעניק צל"ש לפרמדיק יחידת דובדבן, צ', לאחר שהעניק טיפול חדשני ומציל חיים למפקד הפלגה ולקשרו, שנפצעו באורח קשה במהלך היתקלות עם מחבל חמאס בכפר ברוקין שליד ג'נין.
סמל צ' בן ה-21 הוא אחד משני הפרדמיקים של היחידה המובחרת מחטיבת הקומנדו, והיה בצמוד לכוח שספג את האש, ברגע האמת. תוך שניות הוא החל בטיפול בשני הנפגעים, שסבלו מאובדן דם רב כתוצאה מ-2-3 פגיעות ירי קשות בפלג גופם העליון. ככל הנראה, לפחות חלק מהקליעים היו מאש חבריהם לכוח, בשל הטווחים הקרובים של הלחימה וחשכת הלילה בחצר ביתו של המחבל. מפרטים שנחשפים לראשונה ב-ynet עולה כי הפלטות הקרמיות בשכפ"ץ של שני הלוחמים ספגו חלק מהקליעים, שנורו כפי שצוין מטווח של מטרים בודדים. יתר הקליעים והרסיסים שפגעו בשני הלוחמים חדרו מהצד או פגעו בפניו של אחד מהשניים.

צ' הבחין תוך רגעים שהשניים סובלים מדימומים חמורים. עם קליטתם בבית החולים רמב"ם התברר כי איבדו לפחות ממחצית מכמות הדם בגופם וסבלו מטראומה קשה. צ' העניק להם פלזמת דם מיובש שעורבבה בנוזלי מלחים והפכה למנת דם, וכן את התרופה הקסקפרון לעידוד קרישה, אך נמנע מהשלב השלישי בטיפול לגבי אחד מהם, הלוחם י'.
"לפי הספר, הפרמדיק צ' היה אמור גם להנשימו, כפי שהנשים את הקצין, אך בהחלטה אמיצה הוא לא הנשים את י' אחרי שזיהה דימום שלו מהלסת ומהאגן שהוביל ללחץ דם נמוך מאוד. הנשמה כאן הייתה מובילה ללחץ כבד על הריאות ודווקא להחמרת המצב, שבו פחות דם מוזרם בחזרה לעורקים", סיפר הבוקר (יום שלישי) קצין בכיר בחיל הרפואה.
5 צפייה בגלריה
חילופי אש במהלך מבצע מעצרים של כוחות הביטחון בכפרים באזור ג'נין
חילופי אש במהלך מבצע מעצרים של כוחות הביטחון בכפרים באזור ג'נין
תיעוד מזירת חילופי האש בכפר הפלסטיני ברוקין
5 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל מבקר ברמב"ם את שני הלוחמים שפצעו בפעילות מבצעית בג'נין
הרמטכ"ל מבקר ברמב"ם את שני הלוחמים שפצעו בפעילות מבצעית בג'נין
הרמטכ"ל מבקר ברמב"ם את שני הלוחמים שנפצעו
(צילום: ליאור אל-חי )
"רק לפני חצי שנה שינינו בצה"ל את הפרוטוקול הרפואי בנושא, שלא מחייב יותר הנשמה כשלב השלישי בטיפול בטראומה בו הפצוע מעורפל הכרה ושוכב על הקרקע", הוסיף הקצין הבכיר. "לפי שאר הפרוטוקולים האזרחיים, צ' היה אמור לעשות ל-י' גם הנשמה, שכנראה הייתה מביאה למותו של הלוחם. ההחלטה שקיבל היא דבר ענק ותקדימי מבחינתנו, ונמליץ שכך ישונו גם פרוטוקולי הטיפול באזרחות. צ' בעיקרון חרג מהספר בהחלטה תחת אש ובאמצע הלילה – ובכך הציל חיים".
אלא שבכך לא הסתיים הטיפול מציל החיים של הפרמדיק הצעיר בשני חבריו ליחידה. תוך דקות דאג צ' להחדיר מחט לחזה של שני הפצועים כדי לסייע לריאותיהם לקבל חמצן - ופינה אותם לאמבולנס הצבאי של חטיבה המרחבית "מנשה", שבו המתינו לסייע בטיפול הפרמדיקית החטיבתית, אליסה, וקצינת הרפואה, סרן שוהם, שהוסיפו לקצין וללוחם מנות פלזמה.
קצינת הרפואה שוהם הבינה כי מסוק החילוץ של חיל האוויר עוד בדרכו והזמן היקר הופך לקריטי עבור שני הפצועים הקשה. לכן היא החליטה לוותר על המנחת הסמוך שממנו נקבע הפינוי האווירי, והורתה לנהג האמבולנס הצבאי לדהור קדימה, למנחת הבא, שנחשב לקרוב יותר לחיפה. בכך חסכה קצינת הרפואה החטיבתית דקות יקרות של פינוי פצועים במצב קשה לבית החולים.

5 צפייה בגלריה
תת אלוף יניב אלאלוף מימין ויהודה פוקס משמאל מבקרים את הלוחמים הפצועים ברמב"ם
תת אלוף יניב אלאלוף מימין ויהודה פוקס משמאל מבקרים את הלוחמים הפצועים ברמב"ם
מימין: תא"ל יניב אלאלוף, מפקד אוגדת איוש, ואלוף יהודה פוקס, מפקד פיקוד המרכז בבית החולים
5 צפייה בגלריה
בית ענאן
בית ענאן
זירת העימותים בכפר בית ענאן
(צילום: רויטרס)

"בלי הטיפול וההחלטות בשטח של הפרמדיק - היינו בדרך להלוויות"

עוד עולה מהפרטים של התחקיר הראשוני כי הדימומים הפנימיים של שני הלוחמים לא פסקו, ו-ד', פרמדיק יחידת 669 שקלט במסוק את השניים, ביצע בהם ניקוז חזה והעניק להם עירוי שם דם מלא, ולא של רכיבי דם, ובכך אפשר להשאירם בחיים בצורה מיטבית, ביחס לרכיבי דם שלא מכילים את כל הרכיבים של דם מלא שהיה חסר בגופם. "במיון הם נקלטו עם לחץ דם 40-50, במצב קשה מאוד, כך שברור שללא כל הטיפולים הללו שני הלוחמים לא היו איתנו", הוסיף הקצין הבכיר.
לדבריו, "הפרמדיקים נלחמו על נתיבי האוויר שלהם תוך כדי הפינוי, ובמיון היה להם P.H 7.1, כלומר, רמת חמצת בגוף שטיפול אחר - נגיד בעירוי של נוזלים שקופים המכילים מים ומלחים - היה מסכן את חייהם יותר. מבחינתי זהו אירוע דגל דרמטי בגלל דרך הטיפול מצילת החיים. אמרנו לרמטכ"ל שללא הטיפול שהפרמדיק צ' העניק להם בשטח וההחלטות שקיבל - היינו בדרך להלוויות".
לאחד משני הפצועים עדיין נשקפת סכנת חיים, והשניים צפויים לעבור ניתוחים נוספים בשבועות הקרובים. עם זאת, גורמי הרפואה הצבאיים שנחשפו לפרטי המקרה וגם מכירים את דפוסי הערכים של לוחמים ביחידות מעין אלה, לא פסלו את האפשרות שלאחר הליך החלמה יחזרו השניים לשרת ביחידה.
ארבעה מחמשת הפרמדיקים שנפגשו בשטח ולקחו חלק בטיפול מציל החיים, בהם גם פרמדיק נוסף מ-669, הופתעו לגלות נתון נוסף: למרות שהם מיחידות שונות, כולם שירתו יחד באותו מחזור של קורס פרמידיקים צבאיים. לקורס הצבאי מתקבלים 40 חניכים מתוך 1,400 מועמדים. בשבוע הבא יטוס קצין הרפואה ראשי של צה"ל, תת-אלוף פרופ' אלון גלזברג, לכנס בינלאומי באטלנטה בנושא טיפול בפציעות טראומה ויעביר לנציגים הזרים את המידע מציל החיים על התקרית החריגה שהתרחשה השבוע ליד ג'נין.
"אין מקום שבעולם שפצועים בצורה הזו היו מקבלים את הטיפול הזה, ולכן תפקודו של צ' לא מובן מאליו בכלל. שאר הפרמדיקים תפקדו היטב וקיבלו החלטות מצילות חיים, וכל זה אחרי שנה וחצי שכל המערכת עסקה בעיקר בקורונה", הוסיף הקצין.