דונלד טראמפ הבהיר היום פעם נוספת שהוא לא מתכוון להכיר בניצחונו של ג'ו ביידן – והכין את האמריקנים לפרסום ממצאים שלטענתו ישנו את התמונה. "אנחנו ננצח!", כתב טראמפ בטוויטר. "אנחנו עושים התקדמות גדולה, התוצאות יתחילו להגיע בשבוע הבא", הוסיף הנשיא וחתם את הציוץ בסיסמת הבחירות שלו, Make America Great Again. בציוץ נוסף טען לשיבושים בספירת הקולות.
שר המשפטים של טראמפ, וויליאם בר אישר הלילה לתובעים פדרליים לחקור "טענות מוצקות" לאי סדרים בהצבעה בבחירות – לפני שתוצאותיהן יאושרו רשמית. בימים האחרונים טוען הנשיא הרפובליקני שהוא המנצח האמיתי של הבחירות. הוא האשים את הדמוקרטים בהונאה ובזיופי קולות ופתח בצעדים משפטיים בכמה ממדינות המפתח. טראמפ הוא המועמד הראשון מאז 1896 שלא מסר הצהרה שבה הוא מכיר בהפסדו. שר המשפטים שלו ציין שלרוב "הונאות" בבחירות אינן נרחבות מספיק כדי לשנות את התמונה.

3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
ביידן וטראמפ. הנשיא המכהן מבטיח: "אנחנו ננצח"
(צילום: gettyimages)
בינתיים בצוות המעבר של ביידן לבית הלבן כועסים על סוכנות פדרלית שלא מכירה בניצחונו - וכך מונעת ממנו מימון פדרלי ומשאבים אחרים. גורם בקמפיין ביידן אמר שאנשי הנשיא הנבחר שוקלים צעדים משפטיים נגד מנהל השירותים הכלליים (GSA).
בדרך כלל ב-GSA מכירים בנשיא הנבחר כשברור שהוא ניצח בבחירות, כדי שצוות המעבר שלו יוכל להתחיל בהכנות לכניסה לבית הלבן. למרות שרשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב הכריזו בשבת על ניצחונו של ביידן, והודיעו שהוא חצה את מספר האלקטורים הדרוש לניצחון, הסוכנות עדיין לא הכירה בניצחונו.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן הנשיא הנבחר
ג'ו ביידן הנשיא הנבחר
ביידן בנאום אתמול, אחרי שהודיע שמינה צוות למאבק בקורונה
(צילום: רויטרס)
החוק לא קובע בבירור מתי GSA חייבת להכיר בניצחון. בדרך כלל האישור מגיע זמן קצר אחרי ההכרזה על מנצח וצוות המעבר מתחיל לעבוד מיד, כדי להבטיח העברה מסודרת של השלטון. בקמפיין ביידן כועסים על היעדר שיתוף הפעולה של ממשל טראמפ. נזכיר שכרגע רק רפובליקנים בודדים הכירו בניצחונו של ביידן. "זה לא נגמר עד שזה נגמר", אמר אתמול סגן הנשיא מייק פנס.
לפי AP טראמפ מונע מגורמים בממשל לשתף פעולה עם צוות המעבר של ביידן. בסוכנות הידיעות נכתב שגורמים בבית הלבן הדריכו את עובדי הממשל לא להתחיל לפעול בעבודה של צוות המעבר עד שב-GSA מכריזים על זהותו של הנשיא.
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס ו ג'ו ביידן שיחת ועדה עם ועדת ה קורונה של הממשל החדש ארה"ב
קמלה האריס ו ג'ו ביידן שיחת ועדה עם ועדת ה קורונה של הממשל החדש ארה"ב
קמלה האריס וג'ו ביידן בשיחת ועידה עם חברי ועדת הקורונה החדשה
(צילום: רויטרס)
אמילי מרפי, שעומדת בראש ה-GSA, מונתה על ידי טראמפ ב-2017. דוברת של הסוכנות אמרה שמרפי טרם קבעה שיש "מנצח ברור" במירוץ בין ביידן לנשיא הרפובליקני. גורם שמקורב אליה אמר שמדובר באשת מקצוע יסודית ושהיא "תיקח את הזמן" כדי לקבל החלטה זהירה ושקולה.
גורם בצוות של ביידן אמר לכתבים שהגיע הזמן ש-GSA תכיר בניצחונו של הנשיא הנבחר, ושאם זה לא יקרה הצוות ישקול צעדים משפטיים. "זו בהחלט אפשרות, אבל יש גם אפשרויות אחרות שאנחנו שוקלים", אמר הגורם, שנשאר בעילום שם.


העיכוב מונע מהצוות של ביידן גישה למימון פדרלי של מיליוני דולרים, ומונע מאנשיו להיפגש עם גורמים בסוכנויות המודיעין ובסוכנויות ממשל אחרות. צוות המעבר זקוק להכרה של ה-GSA כדי שהממשל יאפשר לו מימון משכורות, יועצים ונסיעות, וגם גישה למידע מסווג. בנוסף לצוות אין גישה למחלקת המדינה – שבדרך כלל מסייעת בשיחות בין מנהיגים זרים לנשיא הנבחר. למרות העיכובים ביידן מינה אתמול צוות מומחים לטיפול במשבר הקורונה.
גורם בכיר בממשל הזכיר שה-GSA התעכבה עם ההכרזה על הנשיא הנבחר גם בשנת 2000, והמתינה חמישה שבועות. יש לציין שבאותה שנה המירוץ בין ג'ורג' בוש לאל גור היה צמוד במיוחד, והוכרע בתום מאבק משפטי בפער של 537 קולות לטובת בוש בפלורידה. לפי הערכות ההכרזה של ה-GSA על זהות המנצח - שתעניק לצוות של ביידן מימון ומשאבים - עשויה להיות רק אם טראמפ יודה בהפסד או אחרי הודעת חבר האלקטורים על זהות המנצח, בפגישה שתהיה ב-14 בדצמבר. קצת יותר מחודש לאחר מכן, ב-20 בינואר, יתקיים טקס ההשבעה של ביידן.