3 צפייה בגלריה
כלבי עוקץ בפשיטת סמים
כלבי עוקץ בפשיטת סמים
כלב מיחידת עוקץ בפשיטת סמים
הנשק החדש של של מפקדי צה"ל נגד חיילים בחסות המאבק בנגע הסמים - כלבים מהיחידה המובחרת. בצבא החלו בחודשים האחרונים לפשוט עם כלבי יחידת הקומנדו הכלבנית "עוקץ" על בסיסים ולחפש באמצעותם סמים בתיקים אישיים של חיילים רבים, גם ללא צו חיפוש ולעיתים אף ללא אינדיקציה מודיעינית מוקדמת.
המהלך נעשה בהתאם לפקודה חדשה שגובשה בצמרת הצבא, ומקנה למפקדי יחידות את הסמכות להפעיל כלבי עוקץ לחפש בציוד האישי של פקודיהם, כדי לחזק את ההרתעה נגד התופעה שהתרחבה בצבא, במקביל לגידול בצריכת מריחואנה בחברה האזרחית.
3 צפייה בגלריה
כלבי עוקץ בפשיטת סמים
כלבי עוקץ בפשיטת סמים
המהלך נעשה בהתאם לפקודה חדשה שגובשה בצמרת הצבא
לפי נתונים שפורסמו בשבוע שעבר בדו"ח מבקר המדינה, 53.7% מכלל פעילות המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) בשנת 2020 רוכזה נגד עבירות סמים בצה"ל. המהלך התבצע אף על פי שבדו"ח צוין כי בשנתיים האחרונות חלה עלייה של גניבות אמל"ח מהצבא. הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי הורה במהלך כהונתו לנקוט יד קשה נגד שימוש בסמים בקרב חיילים, ולצורך כך גויסו כאמור גם כלבי יחידת עוקץ, שבימים כתיקונם משמשים למשימות מבצעיות.
המהלך השנוי במחלוקת כבר עורר מחלוקת בצבא ותלונות של השפלה מצד החיילים, שבתיקיהם לא נמצא דבר. בשנתיים האחרונות דרשו בצמרת צה"ל ממצ"ח לרדוף עד חורמה את החיילים שמשתמשים בסמים, בהם קלים, לאחר שהתופעה התרחבה בצבא להיקפים גדולים, וכללה שימושים מסוכנים למכביר גם על ידי לוחמים במוצבים בגזרות הביטחון השוטף בגבולות עם לבנון ועזה.

חיפוש בתיקים ובציוד האישי

ואולם, לטובת המדיניות המחמירה גויסו גם כלבי גישוש מעוקץ, לאחר ש"נשרו מלחימה", וכך, באופן רנדומלי או בהתאם לבקשות של מפקדים, פשטו באחרונה צוותי כלבנים כבר עשרות פעמים על יחידות שונות, בהן קרביות, כדי לחפש בתיקים ובציוד האישי של החיילים עם הכלבים, לעיני כול.
באחד המבצעים, סמוך לליל הסילבסטר האחרון, נערכו כ-30 פשיטות כאלה על כ-80 בסיסים במשך כיומיים, אך רק במקרים בודדים נמצאו בעיקר ממצאים ספורדיים כחפיסות קלפים, בדלי ג'וינטים בודדים ובקבוקי אלכוהול. ביקורת נגד המהלך הושמעה בשבועות האחרונים גם בבתי הדין הצבאיים מצד באי כוח של חיילים שהסתבכו בעבירות סמים, אך השופטים הצבאיים הכשירו את השימוש בכלבים לחיפושים מעין אלו וקבעו כי הדבר מתבצע בהתאם לפקודות.
"זהו שימוש חוקי לכאורה על הנייר אך הוא לא חף מקשיים משפטיים, כי החיפושים מתבצעים בחדרים הפרטיים של החיילים בבסיסים ובתיקים שלהם ללא צו שיפוטי", הסבירו גורמים צבאיים. "מעולם לא בוצע שימוש ביחידה מבצעית מובחרת שייעודה האופרטיבי הוא נגד אויב לטובת שימוש נגד חיילי צה"ל בשיתוף פעולה עם מצ"ח. מדובר בחיפושי 'מנע' שתפקידם להפחיד את החיילים שלא להשתמש בסמים, בטח לא בבסיסים, אך הבעיה היא שהדבר נעשה גם ללא חשד".
3 צפייה בגלריה
כלבי עוקץ
כלבי עוקץ
"ייעודה האופרטיבי של היחידה הוא נגד אויב"
לפי עדויות שהגיעו לידי ynet, חלק מהחיפושים עם כלבי עוקץ בוצעו באישון לילה, תוך השכמה של החיילים והוצאתם מהמיטות כשהם מופתעים מהפריצה של הכלבים, הכלבנים והשוטרים הצבאיים לחדריהם. "נדרש מהחיילים להניח מיד במרוכז את התיקים האישיים שלהם במרכז החדרים כדי שלכלבים יהיה נגיש ונוח לחפש בהם", העידו בצבא. "מדובר באקט מבזה ולא ראוי של צה"ל נגד משרתיו, בין אם מדובר בחיילים נורמטיביים לגמרי שסתם נפלו עליהם וגם אם מדובר בחיילים שאכן החזיקו בסמים. השימוש הבעייתי בכלבים נגד חיילים הפך לבלתי מידתי בטח מול תוצאותיו הדלות".
בצה"ל אומרים כי בפקודה החדשה הוסדר שכל מפקד רשאי להזמין ליחידתו את צוותי כלבני החיפוש ושוטרים צבאיים לפשיטות מעין אלו, גם אם אין ברשותו סימן מחשיד כהתנהגות חריגה של חיילים או ריחות של קנאביס. לפי נוסח הפקודה החדשה באשר לשימוש בכלבים, ניתן בהחלט לחפש עם כלבים בתיקי חיילים, בהוראת כל מפקד יחידה באשר הוא, גם ללא כל חשד קונקרטי, על ידי הכלבנים וללא נוכחות חוקרי מצ"ח, שיגיעו רק אם יימצאו סמים או אם יתגלה חשד מקדים להחזקת סמים.
"הכלבנים יוקצו לשלושת הפיקודים המרחביים למשך חודש בכל רבעון, ותיכתב תוכנית עבודה מסודרת בהתאם לבקשות היחידות", צוין בפקודה החדשה. "עם הגעת חוליית חיפוש עם הכלבים למתאר הראשון ברצף הסריקה, החיילים יידרשו להתפנות לצורך הסריקה, תוך הוראה מפורשת שלא לגעת בחפצים שלהם לפני הסריקה. החיפוש יהיה בנוכחות מפקד היחידה או נציגו. ניתן לערוך את החיפושים בכל מרחב היחידה, בחדרי המגורים, במשרדים, במועדונים וברכבי היחידה".
הפקודה אמנם אוסרת על חיפוש יזום ומיידי בתיק, ארונית, או על גוף של חייל אך מורה "להקפיא מצב" במקרה שכלב סימן חייל או תיק, ולהמשיך את החקירה עם הקפצת חוקרים למקום: "יש לוודא שאין תשמישי קדושה בסביבת חיפוש הכלבים. ניתן לשחרר את הכלב לטובת החיפוש ללא רצועה. רק הכלבן יהיה בסמוך לכלב ויתר הנוכחים ישמרו על מרחק של לפחות 5 מטרים ממנו. לכלבים שהוכשרו בעוקץ יש יכולת לאתר ולזהות סמים ברמת ודאות גבוהה". יתר שלבי הפעולה המוסדרים בפשיטות של כלבי עוקץ על יחידות צה"ל מתוארים בפקודה כמבצע צבאי לכל דבר, עם תדרוכים מוקדמים, קבוצות פיקוד, הכנות ותרגולות.

בתוך כך, וכחלק מהמאבק של צה"ל בשימוש בסמים בקרב חיילים, נכנס החודש לתוקף תיקון מחמיר חדש לפקודה שלפיו ועדה מיוחדת באכ"א רשאית לפסול הטבות שונות כמענקי שחרור לחיילים שהורשעו בעבירות סמים, גם אם חזרו למוטב, שילמו את חובת בריצוי עונש והשלימו את שירותם הצבאי באופן מלא. על כוונה זו דווח לראשונה ב-ynet בשנה שעברה, אך התיקון שייכנס מעתה לתוקף עלול לפגוע בכיסם של מאות חיילים מדי שנה, בהם לוחמים, שאמורים לקבל מהמדינה אלפי עד עשרות אלפי שקלים בצורת מענקי השחרור של תום שירותם.
מהסנגוריה הצבאית, שייצגה חייל שהואשם בהחזקת סמים כתוצאה מחיפוש כזה, נמסר כי "מדובר בנוהל פסול שמעורר דאגה עמוקה. לעמדת הסנגוריה הצבאית, חיפושים בליווי כלבים ולוחמים מיומנים מקומו בבתי סוהר שמורים ונגד חשודים בעבירות חמורות, ולא בחדריהם של חיילי צה"ל. שיטה זו, אף שלא נפסלה עקרונית על ידי בית הדין הצבאי, פוגעת קשות בזכותם של החיילים לפרטיות.
"חיפוש חודרני ומשפיל ללא צו שיפוטי וללא חשד סביר משמעותו כי כל חיילי צה"ל הם בחזקת חשודים. הפעלת מדיניות של אמצעים פוגעניים כזו נגדם כדי לאתר עבירות קלות של שימוש בסם הוא בלתי מידתי. גם החיילים הם אזרחים הראויים לזכויות אדם ולהתייחסות הולמת ומכובדת אליהם, ולכן ראוי ששיטה זו תופסק לאלתר" .
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "השימוש בסמים במהלך השירות הצבאי אסור על פי חוק, פוגע במשמעת הצבאית ובכשירות הצבא, ומסכן את המשתמשים בסמים, את חבריהם ואת ביטחון המדינה. צה"ל פועל במספר דרכים על מנת לאכוף את החוק, לשמור על המשמעת ביחידות ולמנוע שימוש בלתי חוקי בסמים על ידי חיילים. כחלק ממאבק זה, הוכשרו חוליות של כלבנים וכלבים, שאומנו באופן ייעודי לאיתור סמים, לצורך איתור סמים במרחבי היחידות.
"החיפושים בסיוע הכלבים והכלבנים נעשים לבקשת המפקדים, בהתאם להנחיות מקצועיות ברורות, תוך הקפדה מלאה על כבודם של החיילים ועל פרטיותם. כאשר מתעורר בחיפוש חשד קונקרטי להחזקת סמים או שימוש בהם, המשך הטיפול מועבר למשטרה הצבאית החוקרת, וחיפוש פרטני נערך בהתאם לסמכויות הקבועות בחוק. החיפוש בסיוע כלבים נבחן באחרונה בבית הדין הצבאי לערעורים, אשר הכיר בסמכות המפקדים לחפש ברחבי היחידה, וקבע כי הם רשאים להסתייע בכלבים ובכלבנים לשם ביצוע החיפושים, בהתאם להנחיות".