כחודש לאחר שמשפחתו של יוסי שרעבי עודכנה על מותו בשבי בעזה, מסרו היום (שישי) בצה"ל לבני המשפחה את עיקרי התחקיר שנערך בצבא לגבי נסיבות מותו. גופתו של שרעבי, בן 53 מבארי, עדיין מוחזקת על ידי חמאס, אבל כבר באמצע החודש שעבר לצה"ל היה מספיק מודיעין כדי לאשר שאינו בחיים.
בצה"ל מעריכים כי שרעבי נהרג ככל הנראה בעקבות תקיפת חיל האוויר של מבנה סמוך לנקודה שבה הוחזק, כנראה לצד איתי סבירסקי מבארי שנרצח על ידי חמאס כמה ימים לאחר מכן.
1 צפייה בגלריה
יוסי שרעבי
יוסי שרעבי
יוסי שרעבי ז"ל
לפי התחקיר, בצבא זיהו שחוליית מחבלים - שהסתתרה במבנה שהותקף בעיירה נוסיראת שבמרכז הרצועה - נערכת עם אמצעי לחימה רבים לתקוף כוח צה"לי שהיה חלק ממשימת החזקת פרוזדור הביתור נצרים. במרחב זה יש התרעות רבות וניסיונות קבועים של מחבלים לתקוף את כוחות צה"ל שמחזיקים את הפרוזדור.
אותו מבנה הוגדר בפיקוד הדרום כ"מטרה דחופה", והיא הועברה לתכנון מהיר בחיל האוויר, תוך עדכון והתייעצות עם מנהלת השבויים והנעדרים שמרכזת את המאמץ המבצעי והמודיעיני להשבתם.
חימוש כבד שוגר לעבר המבנה והשמיד אותו. המבנה קרס, כנראה גם על החוליה שהייתה בתוכו, אבל הוא גרם לפגיעה גם במבנה סמוך שבו הוחזק שרעבי – וכך ככל הנראה הוא נהרג.

לא מדובר בהערכה סופית כי גופתו של שרעבי עדיין לא נבדקה כאמור, אבל בצה"ל כבר גיבשו שורת לקחים לשיפור תהליכי האישורים גם בתקיפות שמוגדרות דחופות, שכן צה"ל הגדיר מראש לכלל חמ"לי התקיפה אזורים ונקודות מוערכות שבהם מוסתרים השבויים, ושאותם לא תוקפים בהגדרה.
צה"ל פועל בכל הכלים העומדים לרשותו על מנת להשיב את החטופים. לאורך כל הלחימה מיקומי החטופים משפיעים על אופן פעילות כוחותינו, ונעשה כל מאמץ להשיב חטופים ובוודאי להימנע מפגיעה בהם.
שרעבי, מנהל השיווק של דפוס בארי, נחטף לעזה יחד עם אחיו אלי שרעבי שעדיין בשבי, ועם אופיר אנגל, בן הזוג של בתו יובל, ששוחרר בעסקת חטופים אחרי 54 ימים בעזה. יוסי הותיר אחריו שלוש בנות - יובל, אופיר ואורן - ואת נירה אשתו.
השבוע זעקה בתו אופיר בוועדת הכנסת: "אבא שלי כבר לא יחזור בחיים, אבל הדוד שלי נמצא שם עם הרוצחים. אני מתחננת לעזרה, לפני שעוד מישהו יחזור הביתה בארון. אני לא יכולה להיכנס לעזה - אתם אלה שחייבים לעזור לי".
בהודעת צה"ל הרשמית אחר הצהריים נכתב: "תחקיר מותו של החטוף יוסי שרעבי ז"ל הוצג למשפחתו היום. על פי ממצאי התחקיר, יוסי ז"ל נהרג ככל הנראה כתוצאה מקריסת מבנה הסמוך למבנה שהותקף על ידי צה"ל, אך לא ניתן לשלול כי נפגע ונרצח על ידי חמאס. מטרת התקיפה הייתה מבנה, אשר לפי התרעה מודיעינית הייתה כוונה להוציא ממנו התקפה לעבר כוחותינו.
"בתחקיר עלה כי הפללת המטרה ותקיפתה עמדו בתהליך הנדרש, במידת הערכיות ובנהלי האישור התקינים. בעקבות התחקיר הופקו לקחים הנוגעים לתהליכי אישור תקיפות והשיח הנדרש בין כלל הגורמים הרלוונטיים לאישור התקיפה. התובנות והלקחים העולים מתחקיר זה הועברו לכלל המפקדים וגורמי התקיפה בפיקוד ובאוגדות. באותו המבנה הוחזקו גם החטופים נועה ארגמני ואיתי סבירסקי ז"ל. מספר ימים לאחר מכן, על פי המודיעין הקיים בידנו – איתי סבירסקי ז"ל נרצח על ידי שוביו".