אחרי 7 באוקטובר היו בישראל מי שהתאכזבו מאוד מהתמיכה הרוסית בחמאס והיעדר הגיבוי לישראל. הפעם הרוסים לא מתביישים להגיד בקול רם: אנחנו בצד של איראן.
כדי להבין את הרקע למצב כדאי להקשיב היטב מה אומרים השופרות של פוטין. דמיטרי רוגוזין, סנאטור שהיה בתפקידים ביטחוניים בכירים אמר כי במקרה שתהיה מלחמה גדולה בין איראן לישראל, איראן תנצח. עוד הוסיף כי בצבא הישראלי אין חיילים טובים חוץ מעולים חדשים מרוסיה שהיום משרתים ביחידות מיוחדות בצה"ל. "אני חושב שאיראן תסתדר לבד אבל היחסים בין איראן לרוסיה מאוד חשובים. איראן למדה הרבה לקחים ממה שמתרחש באוקראינה. היא מרוויחה הרבה משיתוף פעולה כלכלי ואנרגטי עם רוסיה", אמר רוגוזין וסיכם: "לאיראן יש כל הזכויות לבחור כל שיטה להגנה עצמית אם היא צריכה בכך".

כל הפרשנים הרוסים אומרים שאסור לישראל לתקוף כי מתקפה כזו עלולה להזיק לרוסיה. כך למשל, סרגיי מארדן, פרשן בכיר בעיתון "קומסומולסקאיה פראבדה" התראיין לתוכנית של ולדימיר סולוביוב (אחד השופרות המרכזיים של פוטין) ואמר כי רוסיה תומכת באיראן בעימות שלה עם ישראל. לדבריו, איראן היא בת ברית שלנו מבחינה פוליטית. היא אחת המדינות הבודדות שתומכת ברוסיה במלחמה שלנו. בגלל זה ברור מי אנחנו רוצים שינצח. בוודאי שאנו רוצים שאיראן תנצח. בישראל יש בערך כ-200 פצצות גרעין. מי אמר שלאידיוטים האלה יש מספיק שכל להשתמש בהן". עוד אמר מארדן ביחס ליירוט 99% מהטילים האיראניים, שחבל שלא הפילו כמה מטוסים אמריקנים.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ו נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ו נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
פוטין עם חמינאי ונשיא איראן איברהים ראיסי בטהרן
(צילום: AFP )
לזה יש להוסיף את העובדה שדובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, סירב להשיב על השאלה אם טהרן הודיעה למוסקבה מראש על ההתקפות המתוכננות על ישראל. "אני לא יכול להגיד לך שום דבר כאן", הוא ענה על שאלה של עיתונאים בנושא.
פסקוב ציין כי הפדרציה הרוסית מקיימת קשרי עבודה בונים עם איראן וישראל כאחד. "אתה יודע שרוסיה ממשיכה במגעים הדוקים. יש לנו קשרים מאוד בונים עם טהרן וגם עם ישראל. אנחנו מנהלים דיאלוג, אנחנו מדברים על הצורך בהפחתת הסלמה מהירה ואנחנו קוראים לכל המדינות באזור לנהוג באיפוק סביר במצב הזה", הדגיש.
השבוע שיגרה מריה זכרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, עקיצה לעבר שגרירת ישראל ברוסיה סימונה הלפרין בעקבות קריאתה של הלפרין לרוסיה לגנות את התקיפת האיראנית. זכרובה: "סימונה, תזכירי לי, מתי ישראל גינתה לפחות תקיפה אחת של המשטר האוקראיני ברוסיה? אני לא זוכרת, ואת? אבל אני זוכרת קריאות קבועות התומכות במעשיו של זלנסקי מצד גורמים ישראלים", כתבה זכרובה בערוץ הטלגרם שלה. מוקדם יותר, משרד החוץ הרוסי הביע דאגה קיצונית מהסלמה מסוכנת נוספת במזרח התיכון וקרא לכל הצדדים המעורבים לנהוג באיפוק.

"איראן היא מעמודי התווך העיקריים של יציבות וביטחון באזור"

סוכנות הידיעות האיראנית תסנים דיווחה על עיקרי השיחה בין הנשיא פוטין לבין נשיא איראן איברהים ראיסי. על פי הדיווח ראיסי שיבח את עמדתה העקרונית והקונסטרוקטיבית של ממשלת רוסיה להגן באופן לגיטימי על הרפובליקה האיסלאמית של איראן בתגובה לפעולות התוקפניות של המשטר הציוני נגד הקונסוליה האיראנית בסוריה, וכינה את פעולת הטרור כהפרה ברורה של החוק הבינלאומי, כולל אמנת וינה, ואיום חמור על השלום הבינלאומי.
"התפקיד ההרסני של ארה"ב וחלק ממדינות המערב, כמו גם חוסר המעש וחוסר היעילות של מוסדות בינלאומיים, לרבות האו"ם ומועצת הביטחון, הפעולות התוקפניות של המשטר הציוני לתקוף את הקונסוליה האיראנית בסוריה גרמו לכך שאיראן ביצעה פעולה נגד אותם מרכזים, שעשו לנו עוול כדי לממש את זכותם להגנה חוקית בהתאם לסעיף 51 של מגילת האומות המאוחדות", ציין ראיסי. "אנו מייעצים לאותן מדינות המביעות דאגה מהסלמה של המתיחות באזור להפסיק לנקוט בגישה כפולה מול פשעי המשטר הציוני, להפסיק לתמוך ברצח עם ובפשעים ציוניים נגד העם המדוכא בפלסטין על-מנת לשמור על יציבות והביטחון באזור".
2 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
זירת החיסול של מהדווי. פוטין מתח ביקורת חריפה על המתקפה
( צילום: רויטרס / Firas Makdesi)
על פי הדיווח האיראני, פוטין גינה גם את פעולת הטרור של "המשטר הציוני" נגד הקונסוליה של הרפובליקה האיסלאמית של איראן, וכינה זאת פעולה בניגוד לכל הסטנדרטים והנורמות הבינלאומיים: "מה שקרה מצד הרפובליקה האיסלאמית של איראן בתגובה למעשה הפלילי הזה ובצל חוסר המעש של מועצת הביטחון היה הדרך הטובה ביותר להעניש את התוקפן וביטוי לחוכמה והרציונליות של מנהיגי איראן". נשיא רוסיה גם מתח ביקורת חריפה על התנהגותן של ארצות הברית וחלק ממדינות המערב בקשר למתיחות באזור. "אנו בטוחים שהרפובליקה האיסלאמית של איראן היא אחד מעמודי התווך העיקריים של יציבות וביטחון באזור", כך פוטין.
הקרמלין דיווח כי בשיחה עם ראיסי פוטין הביע תקווה שכל הצדדים יפגינו איפוק סביר ולא יאפשרו סבב חדש של עימות, רצוף השלכות הרות אסון על האזור כולו.
אלכס טנצר שעוקב אחרי התקשורת הרוסית מסביר את התמיכה הרוסית המלאה באיראן בכך שרוסיה חוששת שמלחמה בין איראן לישראל תפגע קשות באינטרסים של רוסיה. "מלחמה תגרום לבעיות אספקת נשק איראני לרוסיה ותכניס את ארה"ב חזק למזרח התיכון. רוסיה תומכת באיראן פוליטית וצבאית. ישראל לא יכולה להמשיך להיות ניטרלית גם במלחמה באוקראינה כי שתי הזירות קשורות זו בזו. ישראל צריכה להיות עם ארה"ב ומדינות המערב נגד רוסיה", כך טנצר.
השבוע התקשר היועץ לביטחון לאומי ניקולאי פטרושב למקבילו היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי וקרא לאיפוק בנוגע לאיראן ולמצב במזרח התיכון. "בהקשר של החמרת המצב במזרח התיכון, פטרושב ציין את הצורך של כל הצדדים לגלות איפוק על-מנת למנוע הסלמה נוספת של הסכסוך. הודגש כי רוסיה עומדת על פתרון מחלוקות אך ורק באמצעים מדיניים ודיפלומטיים", נמסר בהצהרה רוסית. הנגבי הבהיר לפטרושב את חומרת התוקפנות האיראנית ואת החובה של כל העולם לגנותה.