שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה היום (ראשון) באולפן ynet כי מפלגתה תתמוך בחוק שמונע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה, וטענה כי "זה שלליכוד לא נוח שמזכירים שנתניהו עומד למשפט - צר לי באמת". היא אמרה כי העבודה תרוץ לבדה בבחירות ללא מרצ, עקצה את יאיר לפיד על כך שמרכיב לבדו את רשימתו לכנסת, ולמרות הפקקים ושביתת הנהגים טענה כי הביאה במשרדה הישגים רבים.
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי במליאה
מרב מיכאלי במליאה
מרב מיכאלי במליאה
(צילום: יואב דודקביץ' )
מיכאלי התייחסה לכך שחבר מפלגתה גלעד קריב מקדם את החוק שמכונה "חוק הנאשם" למרות התנגדות הייעוץ המשפטי. "העבודה לא הולכת נגד היועץ המשפטי מאז ומעולם, עובדת איתו יד ביד ויש לנו כבוד גדול לאנשי המקצוע האלה בכנסת. גלעד קריב החזיר לוועדת הכנסת ולכנסת ישראל את הכבוד והשמירה על דמוקרטיה כיו"ר ועדת החוקה. זה שלליכוד לא נוח שמחזירים את חוק הנאשם ולא נוח שמזכירים שנתניהו עומד למשפט - צר לי באמת. מי ששינה את חוקי המשחק זה הם - אולמרט התפטר כשהיו חקירות נגדו".
-למה נזכרתם עכשיו? "לא היה רוב בזמן שהקואליציה עוד החזיקה, זה לא סוד, בגלל שכל פעם זה הפך להצבעת אמון בממשלה אז המשותפת לא הצביעה אמון בממשלה, הם חלק מהאופוזיציה. עכשיו כשהכנסת מתפזרת הם מוכנים להצביע בעד. יש רוב לחוק הזה אבל הוא ודאי צריך לעלות לדיון".
3 צפייה בגלריה
"יש לחוק רוב אבל הוא צריך לעלות לדיון". נתניהו
"יש לחוק רוב אבל הוא צריך לעלות לדיון". נתניהו
"יש לחוק רוב אבל הוא צריך לעלות לדיון". נתניהו
(רויטרס)
-אתם משנים לנתניהו את החוקים תוך כדי שהוא במשפט. "העבודה תמכה בזה שלא יהיה נאשם מועמד לראשות ממשלה או ראש ממשלה מאז ומעולם, לא שינינו שום דבר. לאזרחי ישראל מגיע ראש ממשלה שאינו נאשם בפלילים. אדוני נאשם בפלילים, אדוני לא צריך להעמיד עצמו לבחירה אלא להשעות עצמו עד שיסתיים המשפט, ואז אדרבא - אם ייצא זכאי יחזור בגדול, אין שום בעיה".
-את משתיקה פה 30 מנדטים שמכירים את מה שאת אומרת, ואת סותמת להם את הפה. "חס ושלום, אנחנו לא מדברים על מצביעי הליכוד, אזרחיות ואזרחים שיש לי כבוד רב אליהם, אבל מערכת צריכה שתהיה לה חוקים. עד היום לא נדרשנו לחוק הזה כי מי שעמד למשפט זז הצידה".
מיכאלי התייחסה לכך שלפיד אמור להפוך לראש הממשלה השבוע - ועקצה אותו. "זה ההסכם הקואליציוני שאני חתומה עליו, שאם יוצאות לבחירות כי הימין פירק את הממשלה הזו, לפיד עומד בראש ממשלת המעבר. אני מאמינה שהוא מבין את גודל האחריות על כתפיו. יש עתיד איננה מפלגה, היא רשימה של אדם אחד שמורכבת לטעמו, זה בסדר גמור אבל לא לזה ישראל זקוקה, ולכן אני מושקעת בבניית מפלגת העבודה מחדש".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד  בכנס אלי הורוביץ
יאיר לפיד  בכנס אלי הורוביץ
"רשימה של אדם אחד שמורכבת לטעמו". לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר העבודה נשאלה האם לפיד יהיה מועמד גוש השמאל להרכיב את הממשלה הבאה. "מבחינתי אני בונה את העבודה חזרה להיות מפלגת המרכז-שמאל של ישראל, שצריכה להיות המפלגה שמתמודדת על השלטון. האם זה לוקח זמן והאם זה בהליך? כן. אבל זה הכיוון ועל זה אני עובדת".
-לפיד הולך להיות ראש ממשלה ואולי לתת הוראות לחסל איראנים, ואני שואל אם הוא מתאים לתפקיד ואת לא עונה לי. "היום כחברת הקבינט הביטחוני אני יודעת יותר מאי פעם שאף אחד לא מקבל החלטות כאלה לבד, יש לנו ממסד בטחוני שעובד מצוין ויש קבינט מדיני ביטחוני שתהיה לי הזכות להמשיך לשבת בו".
מיכאלי הבהירה כי חיבור אפשרי בין העבודה למרצ בבחירות הקרובות לא בא בחשבון. "העבודה צריכה לרוץ בעצמה, מרצ צריכה להמציא עצמה מחדש כמפלגה יהודית-ערבית אחראית. אני שומעת על חיבורים, על גנץ וסער למשל. אני מבינה שהימין בגוש מארגן יכולותיו, בסדר גמור, אבל מי שרוצה מפלגת מרכז-שמאל צריכה להצביע לעבודה".
-אנחנו מקבלים פה איקס על חיבור בין העבודה ומרצ. "חד משמעית. זה חיבור לא נכון שרק יצמצם את המנדטים שיהיו לקולות הסוציאל-דמוקרטים, זה יסכן ויגדיל יותר את סיכויי נתניהו לחזור כי זה יצמצם את מספר המנדטים שיהיו לנו וזה לא נכון. העבודה נבנית מחדש כמפלגה שמניפה דגל מדיני של פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני וחופש דת".
מיכאלי אמרה כי פסיקת בית המשפט העליון האמריקני בנוגע להפלות יכולה להתרחש גם בישראל. "אני רואה מה קורה בארה"ב, שלא העלינו על דעתנו שיכול להיות דבר כזה שהזכות הבסיסית של אישה לעשות הפלה תילקח מאיתנו. זה חד משמעית יכול לקרות גם כאן. יש עמותות שפועלות למנוע מנשים לעשות הפלות".
שרת התחבורה התייחסה לשביתת נהגי התחבורה הציבורית שזועקים למען שיפור תנאיהם וביטחונם - והאשימה את האוצר וגם את הליכוד. "מיומי הראשון בתפקיד אמרתי שהשכר לא מספיק והתנאים צריכים להשתפר. מהיום הראשון אנחנו מדברות על זה עם משרד האוצר, כל מה שבידיים שלי קרה וקורה".
-הם עושים נגדך קמפיין אישי. "יש ארגון אחד מכל ארגוני הנהגים שעושה קמפיין אישי נגדי, זה עניין פוליטי לחלוטין, והליכוד מפעיל אותו. הנהגים והנהגות עצמם נאבקים על התנאים הכי לגיטימיים שיש ואני איתם ומצדיקה אותם. האוצר תוקע את זה, חד משמעית, האוצר כנראה מבין רק כוח".
-לא הבטחתם שינוי? האוצר אשם בהכל? "עד היום לא דיברתי ככה ועבדנו בשיתוף פעולה וניסינו לשכנע שזה חשוב ודחוף. משום שראיתי שזה לא קורה ושכרגע לא יעבור תקציב 2023, אז מתקציב משרד התחבורה העברנו כסף למפעילי התחבורה הציבורית שמעסיקים את הנהגים ויושבים איתם למו"מ".
למרות הפקקים שרק הולכים ומחריפים ושביתת הנהגים שמוסיפה לכאוס התחבורתי, שרת התחבורה טוענת כי הביאה בשנה האחרונה הישגים רבים. "יש דברים שיורגשו עוד זמן, כי זה תשתיות. אבל הפכנו את הפירמידה. מלשים את הרכב הפרטי בקדמת הבמה מה שהביא עוד ועוד פקקים, שמנו את הולכת והולך רגל, כיסאות גלגלים ועגלות תינוקות. בימים אלה אנו משלימות את ההסדרה והרגולציה של הכלים החשמליים, דרך תחבורה ציבורית. הוספנו למעלה מ-1,500 נסיעות יומיות ברחבי הארץ עד סוף השנה".