רגע לפני מרתון ההצבעות בכנסת לקראת פיזורה והליכה לבחירות, חברי ועדת החוקה התכנסו הבוקר (ראשון) לדיון על "חוק הנאשם" - שאוסר על נאשמים בעבירות שדינן יותר משלוש שנות מאסר להרכיב ממשלה. אם ההצעה תאושר בשלוש קריאות במליאה, המשמעות היא מניעת ראשות הממשלה מבנימין נתניהו הנאשם בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. מאוחר יותר אושר החוק על ידי שרי הממשלה - אבל המכשול העיקרי, שאותו הוא כנראה לא יעבור, הוא הכנסת. ynet העביר את הדיון בשידור ישיר.
כפי שנחשף בשבוע שעבר ב-ynet, במסגרת הסמכויות הנתונות לוועדה, ליו"ר ועדת החוקה יש את הסמכות ליזום חקיקת יסוד ולהביאה למליאה בקריאה ראשונה ללא הפרוצדורה הנהוגה בהצעות חוק פרטיות. בכך מקווים במפלגת העבודה לעקוף את המכשולים שיכולים להיווצר עד גיבוש תמיכה ממשלתית להצעת חוק דומה. אם ההצעה תאושר בוועדה ובמליאה, היא תשוב לאחר מכן להמשך דיון בוועדת החוקה, שם תוכן הצעת חוק הנאשם בפלילים לקריאה שנייה ושלישית - ושוב תחזור למליאה.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש האופוזיציה נתניהו
(צילום: EPA)
קריב עצמו אמר בשבוע שעבר לאולפן ynet כי "אני חושב שיש מקום פה ושם לשינויים בהצעות החוק שהונחו על השולחן, אבל העיקרון ברור – אדם שמנהל משפט פלילי שקשור לתפקודו הציבורי, לא יכול להיות רה"מ. זה כל כך מובן מאליו שזה היה צריך להיות נחלת הכלל, אבל בשביל זה יש כנסת שממשיכה לתפקד ואני מאוד מקווה שהקואליציה, שיש לה בה רוב אדיר לחוק הזה. מי שמנעה הייתה שקד ואני מקווה שההתנגדות תרד".
גורמים במפלגתו של קריב אמרו כי למהלך יש רוב בוועדה ומפלגת העבודה תפעל לרוב במליאה לקידום מהיר של ההצעה. יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי, נפגשה אתמול עם נציגי המשותפת ושוחחה איתם גם בעניין הזה. מלבד העבודה, תקווה חדשה, הרשימה המשותפת וישראל ביתנו, בהצעה צפויים לתמוך גם מרצ, יש עתיד, רע"מ וכחול לבן. מנגד עומדות, כצפוי, הליכוד, הציונות הדתית והמפלגות החרדיות. הסיעה היחידה בקואליציה שלא הביעה נכונות לתמוך בחוק היא מפלגתו של ראש הממשלה נפתלי בנט.
למרות היוזמה של מפלגת העבודה, היועץ המשפטי של ועדת החוקה, גור בליי, אמר כי העיתוי של חקיקת ההצעה בתקופת בחירות הוא בעייתי. "אם נבוא ונתחיל לדבר על הצעת החוק נתייחס לגופם של דברים", הבהיר.
זמן קצר לאחר פתיחת הוועדה פרצו הוויכוחים בין חברי הקואליציה והאופוזיציה - ויו"ר הוועדה גלעד קריב הודיע כי אם יגלשו לקללות - הוא יוציא אותם ללא שלוש קריאות. "בריון, זה מה שאתה", אמר ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו - שאמר פעם אחר פעם שנאשם בפלילים לא יכול להרכיב ממשלה - לח"כ שלמה קרעי מהליכוד. "אלה הבריונים שתהיה להם אפשרות לנצח בפעם הבאה. חתיכת חוצפן, עוד תגיד גם על ההפלות שאפשר". קרעי הגיב לדבריו ואמר: "הבן אדם השתגע", אך אבידר המשיך לתקוף: "האוויל הזה הוא דוגמה לביביסט שלא שווה כלום". קרעי לא נותר חייב וכינה אותו "בטלן נורבגי, שר בלי תיק".
ח"כ אמיר אוחנה אמר לחברי הקואליציה כי "יבוא יום, והוא לא רחוק בעיניי, שהציבור יתבייש בכם ויקיא אתכם על הפיגוע שאם מנסים לחולל כרגע בדמוקרטיה". אף שההצעה עוסקת רק בזכות להרכיב ממשלה, אוחנה טען כי חברי הקואליציה "מנסים לשלול ממי שנהנה מהתמיכה הציבורית הרחבה ביותר מלהתמודד ולהיבחר לכנסת. מנסים לחסום מועמד כי אתם לא מצליחים לשכנע את הציבור בצדקת דרככם".
אוחנה טען כי "ברור שהנושא הזה הוא לשם התקשורת, ואין לו שום תכלית אחרת. אין שום סרט שזה מבשיל לכדי חקיקה ואתם עושים את זה רק לשם הכותרות. יש לי עוד הצעות לדיונים: מי שאין לו השכלה תיכונית ולא השלים את לימודי הבגרות שלו לא יוכל לכהן כראש ממשלה. את הפיגוע הזה שאתם מנסים לחוקק בדמוקטריה, נסכל. נהיה שב"כ בדיון הזה".
4 צפייה בגלריה
שלמה קרעי ואלי אבידר
שלמה קרעי ואלי אבידר
אבידר: "בריון"; קרעי: "בטלן נורבגי"
(צילום: הדר יואביאן, יואב דודקביץ' )
חברת הכנסת גבי לסקי ממרצ פנתה לחברי הליכוד ואמרה: "אני רוצה להזכיר לכם שראש אופוזציה אחד, קראו לו אז בנימין נתניהו, אמר ש'ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות אין לו מנדט ציבורי ומוסרי לקבוע דברים כל כך גורליים במדינת ישראל, כי קיים חשש אמיתי שיכריע הכרעות על בסיס אישי'. צדק אז נתניהו, והדברים שהיו נכונים אז לגבי מי שנמצא בחקירות הם נכונים גם כן היום".
ח"כ איתמר בן גביר השיב ללסקי ואמר כי לא ניתן להימנע מהעיתוי של ההצעה. "קשה להימנע מהרושם שאתם עושים כאן קמפיין בחירות", אמר חבר הציונות הדתית. "אני שומע את גברת לסקי ואני פשוט חרד לדמקורטיה שלנו. פתאום גברת לסקי לא מבינה את ההבדל בין חשדות לבין כתב אישום". בן גביר אמר כי "היה אדם שקראו לו יעקב נאמן. היה שר המשפטים במדינת ישראל. החליט מי שהחליט לעשות לו סיכול ממוקד, והגישו נגדו כתב אישום סרק שבגללו הבן אדם הזה איבד את חייו, את משרתו, את עולמו, את משפחתו ובסוף מה הסתבר? שהכל היה עורבא פרח".
קרעי המשיך לתקוף את אבידר ואמר כי "גם יו"ר המפלגה שלו זרק אותו", וחזר שוב ושוב שאבידר נכנס לכנסת בזכות החוק הנורבגי - והוזהר על-ידי יו"ר הוועדה. "האפסים הם אלה שלא מסוגלים לנצח את היריב בקלפי, והם מנסים להדיח אותו בדרכים אנטי דמוקרטיות", אמר. "נתניהו גדול עליכם בכמה מידות ואתם יודעים את זה. הדמוקרטיה שלכם יותר גרועה מהדיקטטורה באיראן".
4 צפייה בגלריה
אוסמה סעדי ואיתמר בן גביר
אוסמה סעדי ואיתמר בן גביר
כינה את אחד מיוזמי החוק "מחבל" - והוצא מהדיון. בן גביר וסעדי
(צילום: יואב דודקביץ')
בהמשך דיבר חבר הכנסת אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת, שאמר לחברי הקואליציה שנזכרו להעלות את החוק מאוחר מדי. "כבר שנה שאנחנו מנסים ללחוץ על הממשלה וראש הממשלה חלופי. איפה הייתם? בגלל שמישהי שמה וטו - אתם שמתם וטו על החוק הזה". חבר הכנסת בן גביר התפרץ לדבריו וכינה אותו "מחבל", ועל כך הוצא מהאולם. "לסוריה אתה תלך", צעק לסעדי בדרכו החוצה. קריב אמר כי "לא יישב כאן חבר כנסת ויקרא לח"כ אחר מחבל".
ח"כ יואב קיש אמר כי הוא לא רוצה לחיות "בצפון קוריאה", ואמר שהדיון הוא "מהלך ישיר של חקיקה שמטרתה למנוע מנבחר ציבור שנהנה מתמיכה של מיליוני מלהתמודד". קיש פנה לקריב ואמר כי "יש פה הצגה לתקשורת, מהלך פופוליסטי שאתה שותף לו. אתה מוביל פה מהלכים דורסניים". גם ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה אמר שקריב הפך את הוועדה לפופוליסטית. "ממה אתם מפחדים?", שאל מקלב. ח"כ רוזין ממרצ השיבה: "אתם מתהפכים כמו סטייק".
בהמשך הצטרף חבר הכנסת דודי אמסלם מהליכוד ואמר כי מדובר בדיון פסול בעיקרו. "הייתה לכם שנה לדון בנושא - ולא עשיתם. המטרה שלכם זה לפגוע בדמוקרטיה הישראלית. בעזרת השם נקים ממשלה לאומית שנשענת רק על 61 יהודים וציונים שתומכים בעמדות לאומיות. אנחנו לא גזענים כמוכם ושונאים ערבים בגלל שהם ערבים". לסקי הפריעה לדבריו והוצאה מהאולם על-ידי קריב.
"מי שלא תומך טרור אפשר לשתף איתם פעולה", הוסיף אמסלם, שדבריו הבוקר זכו להתנערות מנתניהו. "נוח לכם מדי פעם בשמאל לעשות מטעמים מדברים לא נכונים. הכלבים נובחים והשיירה עוברת. ראיתי שהשמאל וסמוטריץ' מוטרדים אז רציתי להרגיע". הוא ציין כי "ברגע שראש ממשלה בישראל מודח יש לזה השלכות מרחיקות לכת. לכן המחוקק נתן את דעתו בעניין. לא יכול שפקיד כלשהו יפיל ממשלה ויחליט לעשות הפיכה. זה מה שקרה לנו פה".
יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי השיב לטענות של האופוזיציה ואמר: "יש פה מצב אבסורדי שבה האופוזיציה שרצתה בחירות - מתחמקת מבחירות. זה שאין בחירות זה בגלל שהאופוזיציה רוצה כאוס. אם אין בחירות, אז נתקדם עם הנושאים שחשובים לנו. כל הקואליציה ואני כאן כדי לקדם את הבחירות בצורה הגונה. האופוזציה איבדה לגמרי את ההבנה שהשלטון לא שייך להם".

יו"ר הוועדה: "חקיקה פרסונלית? אבסורד"

קריב סיכם את הדיון היצרי ואמר כי "דומני שמספר החכים שנכחו כאן שהיה חסר תקדים, בוודאי בשנה של הוועדה, אבל גם ביחס לוועדות אחרות, מעיד כאלף עדים שהדיון הזה נתפס בעיני ח"כים מהאופוזיציה ומהקואליציה כדיון חשוב.
"דיון שהוא לא חשוב, דיון שהוא קרקס, אם חושבים שאת החוק הזה לא ניתן כלל לקדם - אז מדוע ח"כים באים וטורחים להשמיע את קולם? לא בכדי זה המצב, כי הנושא הזה לא צץ לו ביום שישי האחרון. זה נושא חוקתי שמלווה אותנו עוד לפני מערכת הבחירות האחרונה. נושא כבד, נושא שמתכתב עם ההלכה הפסוקה של בית המשפט העליון בעניין כהונתם של שרים ומכיל הגבלות משמעותיות על הזכות להיבחר".
קריב הזכיר גם חוקים שעברו כדי לצנן בכירים בשירות המדינה והשירות הצבאי לפני כניסתם לפוליטיקה: "לא אכנס כרגע איך חוקקו החוקים האלה, באיזה שלב והאם הם נועדו כדי לחסום דרכם של אישים ספציפים כשכולם ידעו במי מדובר", אמר יו"ר הוועדה. "ושם דובר בחסימת דרכם של אנשים ששירתו את מדינת ישראל, לא שחשודים בפלילים. לא כאלה שנמצאים במסגרת, שנמצאים בעיצומו של משפט פלילי. אז כשהולכים לרמטכ"ל ששירת את מדינת ישראל נאמנה במשך עשרות שנים ומונעים ממנו התמודדות על תפקיד רה"מ במשך מספר שנים, זה דבר ראוי למרות שהיה מדובר בחקיקה פרסונלית, אבל כשבאים ואומרים לא שנדיח רה"מ ברגע שמגישים נגדו כתב אישום, אלא אחרי בחירות כשמתגבשת תמיכה של קבוצת מפלגות בהטלת תפקיד על מועמד - לבוא ולטעון שזו חקיקה פרסונלית זה בעיניי אבסורד".
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
"לא נקדם חוק במחטף". יו"ר הוועדה קריב
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
קריב ציין כי "ראש האופוזיציה נתניהו תמך בחקיקה הזו כשהיה ראש ממשלה מכהן. ראש האופוזיציה הוא זה שקידם את חוקי הצינון לבכירים בשירות הציבורי ולמפקדים בכירים בצה"ל מתוך רצון למנוע מדמויות ספציפיות להיכנס לזירה הפוליטית, ולכן, מבחינתי הטענות שנשמעו כאן הן אלה שבעצם משקפות את העניין הפרסונלי שיש למפלגתו של ראש האופוזיציה במניעת החוק הזה".
הוא הדגיש כי "החוק הזה לא יועבר במחטף. אנחנו לא העברנו ולו חוק אחד בוועדה הזו על דרך המחטף, אבל לא יהיה מצב שגורמים בבית הזה יחזיקו את המקל משני קצותיו. מהצד האחד יטענו אנחנו בראשיתה של מערכת בחירות, ובאותה נשימה מהצד השני ימנעו את קידום החקיקה של התפזרות הכנסת. האבסורד הזה לא יהיה כאן, הציבור הישראלי איננו בן ערובה. לא ביחס למועד הבחירות, לא ביחס לתקנות יו"ש שאם תפוגנה ביום שישי הזה מאות אלפי אזרחים ישראלים לא ידעו מה מצבם המשפטי וגם לא בעניין של חקיקת הבחירות.
"אני בהחלט מתכוון ככל שהכנסת תאשר את הצעות החוק הפרטיות שנידנות היום בוועדת השרים לחקיקה, בהחלט ההצעות הללו מסדר הדברים הטבעי צריכות להגיע לוועדה שלנו ואני מתכוון לעסוק בהן ולקדם אותן. אם תהיינה הבנות משותפות לכל סיעות הבית אנחנו הזה נוטים לכבד כמובן את ההבנות של הסיעות השונות בבית הזה".