פייסבוק הודיעה היום שהיא לא תאפשר לצרפתי גוסס להעביר בשידור חי את מותו ברשת החברתית. אלן קוק, שסובל ממחלה חשוכת מרפא, הצהיר שהוא מסרב לקבל תרופות, מזון או נוזלים – אחרי שהנשיא עמנואל מקרון דחה את בקשתו להמתת חסד.
קוק בן ה-57 סובל כבר שנים ממחלה נדירה בעורקים. בסוף השבוע אמר קוק שהוא מאמין שיש לו פחות משבוע לחיות, ושהוא רוצה להעביר את מותו בשידור חי החל משבת בבוקר. "הדרך לגאולה מתחילה ותאמינו לי, אני שמח", כתב אמש בפייסבוק אחרי שהודיע שהוא סיים את "הסעודה האחרונה" שלו.
2 צפייה בגלריה
המתת חסד צרפת אלן קוק חולה סופני רוצה למות בשידור חי
המתת חסד צרפת אלן קוק חולה סופני רוצה למות בשידור חי
אלן קוק. הפסיק לקבל תרופות, מזון ונוזלים
(צילום: AFP)
"אני יודע שהימים הקרובים הולכים להיות קשים, אבל קיבלתי החלטה ואני רגוע", אמר קוק. דובר בפייסבוק אמר ל-AFP שבחברה מכבדים את החלטתו של קוק להעלות את המודעות בנוגע לסוגייה המורכבת שלו, אך בעקבות עצת מומחים הוחלט למנוע ממנו להעביר שידור חי. "הכללים שלנו לא מאפשרים לנו להראות ניסיונות התאבדות", אמר הדובר. קוק קרא לתומכיו לדרוש מפייסבוק לשנות את ההחלטה, שלטענתו פוגעת בחופש הביטוי.
לפני החלטתו לשדר בפייסבוק פנה קוק לנשיא מקרון, וביקש ממנו לקבל רעל שיאפשר לו למות בשלווה. מקרון השיב לקוק שהחוק הצרפתי לא מאפשר זאת. "מכיוון שאני לא נמצא מעל החוק אני לא יכול לשתף פעולה עם הבקשה שלך", הסביר מקרון. "אני לא יכול לבקש מאף אחד לחרוג מהמסגרת החוקית הנוכחית שלנו. הבקשה שלך מצריכה סיוע אקטיבי בהמתה – מה שכרגע לא מותר במדינה".
קוק רוצה שגסיסתו תעורר את המודעות למצבם של חולים סופניים בצרפת, שלא זכאים להמתת חסד. במטרה להראות את "הסבל" שגורם החוק לחולים הסופניים תכנן קוק להעביר בשידור חי את ימיו האחרונים. קוק אמר שהוא מקווה שמאבקו יותיר חותם ויהווה צעד בדרך לשינוי החוק בצרפת. מקרון, שכאמור הבהיר שלא יסייע לקוק, אמר לו שהוא מכבד את הפעילות שלו.
המתת חסד היא נושא רגיש במיוחד בצרפת. במדינה התעוררה מחלוקת קשה בעקבות סיפורו של ונסן לאמבר, שהפך לצמח אחרי תאונת דרכים ב-2008. ביולי אשתקד הוא מת בבית החולים אחרי שהרופאים ניתקו אותו מהמכשירים, בתום סכסוך משפטי ממושך. הוריו של למבר השתמשו בכל צעד משפטי אפשרי כדי להשאיר אותו בחיים. מנגד התעקשה אשתו שחייבים לאפשר לו למות.