התעשייה הכי עסוקה בקייב ביומיים האחרונים היא תעשיית שקי החול, שעברה מפסים פרטיים מקומיים וחובבניים למערך ייצור של ממש. החל במחפרי החול על שפת הדנייפר הרחב, עבור למשאיות הענקיות שמשנעות את החול לאזור תעשייה שבו מאות אוקראינים ממלאים שקי חול לבנים עשויים פלסטיק, והמשך במשאיות שמובילות את השקים לכל רחבי העיר.


7 צפייה בגלריה
אוקראינים ממלאים שקי חול כדי להגן על אודסה
אוקראינים ממלאים שקי חול כדי להגן על אודסה
הלהיט החדש של קייב. אזרחים ממלאים שקי חול
(צילום: Gilles Bader/Le Pictorium/Cover Images/Reuters)
קייב מתכוננת לאם כל ההרעשות מהאוויר ומהקרקע, שלפי ההערכות - גם של האוקראינים וגם של האמריקנים - יונחתו כאן כבר בשבוע הנוכחי. למעשה, זה התחיל כבר שלשום וביום חמישי, בהרעשות כבדות על הערים אירפין ובוטצ'ה, שנמצאות בשוליים הצפון-מערביים של הגוש העירוני של קייב. שתי הערים הללו, בסדר גודל של פתח תקווה כל אחת, נמצאות על הציר המשוער של ההתקדמות הרוסית, שראשה נמצא בעיר גוסטומל שממערב לדנייפר, ליד שדה התעופה הצבאי והאזרחי אנטונוב שהלחימה בו נמשכת זה השבוע השני.

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

הטור הענק, של שריון חי"ר, סוללות הגנה אווירית ניידות ולוגיסטיקה, יחבור לכוחות הרוסיים הקדמיים שנמצאים כבר באזור גוסטומל ושדה התעופה הסמוך לעיר, ומורכבים בעיקר מאנשי כוחות מיוחדים. כרגע ההערכה המבוססת של שירותי המודיעין של ארה"ב ושל המודיעין האוקראיני היא שתוכנית המערכה של הרוסים היא להתמקד בשבוע הקרוב בשתי הערים הגדולות של אוקראינה - חרקוב שבמזרח וקייב הבירה.
את קייב יקיפו כוחות שיבואו מצפון ומצפון מערב, שכבר נמצאים במרחק של 20 ק"מ ממנה, והם יכתרו את החלק המערבי של הבירה, שנמצא ממערב לנהר הדנייפר החוצה את האזור העירוני של קייב באמצעו. את הגדה המזרחית של הדנייפר יכתרו הכוחות שיבואו מכיוון הערים סומי וצ'רנייב שבצפון מזרח.
השלב הזה של המערכה הרוסית יתחיל בהרעשות כבדות מהאוויר ומהקרקע, שנועדו בין היתר לשבור את רוחם של האזרחים ושל הממשל, וגם כדי להבריח אזרחים וכוחות גרילה ומיליציות משכונות הפרברים, שדרכם הכוחות הרוסיים יכרסמו את דרכם לאט לאט אל תוך השטח העירוני. ההערכה היא שהכוחות הרוסיים לא יתקדמו ממש אל תוך קייב, אלא כמו בעיר חרסון ובמריופול שבדרום אוקראינה, הם יפגינו נוכחות ברחובות של השכונות החיצוניות, שתושביהן כבר ברחו בהמוניהם.
7 צפייה בגלריה
אוקראינים ממלאים שקי חול כדי להגן על אודסה
אוקראינים ממלאים שקי חול כדי להגן על אודסה
גם באודסה האזרחים משתתפים בביצור הבניינים
(צילום: רויטרס)
האוקראינים, כאמור, מתכוננים כבר לשלב הבא במערכה הרוסית, שהפתיחה שלו תהיה מטחים כבדים על חרקוב ועל קייב - על מבני ממשל, בנייני ביטחון, מתקנים חיוניים ואין ספק שגם שכונות אזרחיות ייפגעו. כך כבר קרה שלשום באירפין ובצ'רנייב, ואין סיבה שזה לא יקרה במרכז קייב. כנראה שיהיו הרוגים רבים.
צבא אוקראינה מודאג בעיקר מהאפשרות שהכוחות הרוסיים יתקדמו בחסות ההרעשה המקדימה אל תוך השטח הבנוי, ולכן האוקראינים מפוצצים גשרים בזה אחר זה - למרות שזה מקשה מאוד על האוכלוסייה להתנועע בין קייב לבין השכונות והערים החיצוניות והקרובות אליה. השטח מלא בנחלים ובנהרות קטנים שיוצאים מהדנייפר, וצליחתם ללא הגשרים הבנויים עליהם מהווה קושי שיעכב את הכוח הרוסי, אז האוקראינים מפוצצים גשר אחרי גשר. הפליטים מאירפין ומבוטצ'ה חוצים באמצעות גשר הולכי רגל מאולתר שבנה הצבא כדי לאפשר להם לברוח שלא דרך הגשר הראשי שפוצץ.
7 צפייה בגלריה
אוקראינה תושבים מתחת ל גשר הרוס מנסים לחצות את נהר אירפין פרברי קייב
אוקראינה תושבים מתחת ל גשר הרוס מנסים לחצות את נהר אירפין פרברי קייב
הגשר פוצץ, הצבא מסייע לאזרחים להימלט דרך הנחל
(צילום: AP)
בתוך העיר, כאמור, שקי החול הם הלהיט. אנשי הממשל והביטחון האוקראיניים מבצרים את דלתות וחלונות משרדיהם ואת המטות שלהם בשקי חול, שנערמים זה על גבי זה כדי להקטין את הנזק שייגרם בתוך הבניינים מההפצצות. הזדמן לי אתמול להיות בשער מטה ה-SBU האוקראיני, המקביל לשב"כ שלנו. הרבה מאוד עמדות שקי חול נבנו מסביב למתחם, ומאחוריהן ניצבו חיילים שמכוונים את נשקם.
הם אסרו עלינו לצלם ודרשו שנכניס את הטלפונים הניידים ואת המצלמות לשקים, אבל הם היו מוכנים להגיד לנו כמעט בביטחון שהם יודעים שהרוסים יבואו והם יילחמו עד טיפת דמם האחרונה. הם לא אמרו זאת בפאתוס כמו שאנו שומעים לפעמים במקומות אחרים, אלא כעניין של עובדה. "אנחנו נמות", אמר לי אנדריי והוסיף: "Kyiv can be destroyed, but Kyiv will never be taken" ("אפשר להרוס את קייב, אבל קייב לעולם לא תיכבש").
חשוב להגיד שרואים הבדל ניכר בין התנהגות המיליציונרים העצבנים, שמסוכן להתווכח איתם, לבין התנהגות אנשי הצבא. כשעמדנו לעזוב ראינו לפתע חבורה של אזרחים, גברים צעירים, שאוחזים תרמילים בידיהם וסמל במדים סידר אותם בטור ישר לאורך הגדר. כששאלתי מה זה, אמרו שאלה אנשי מילואים או מתנדבים שגויסו עכשיו ולוקחים אותם להתחייל לא רחוק מכאן, כדי שיילחמו ברוסים.
שקי החול נערמים גם בעמדות הלחימה שהאוקראינים בונים בצמתים ראשיים, וסביב הגשרים שהם מתכוננים לפוצץ וכבר פוצצו. הכוונה היא לא לתת לטנקים ולאמצעי הגישור של הצבא הרוסי לבצע את עבודתם מבלי שיילחמו בהם ויפריעו להם.
7 צפייה בגלריה
מחסום מאולתר ב כיכר המרכזית ב קייב אוקראינה מלחמה עם רוסיה
מחסום מאולתר ב כיכר המרכזית ב קייב אוקראינה מלחמה עם רוסיה
מחסומים מאולתרים במרכז קייב
(צילום: EPA)
האמצעי האחרון הוא המחסומים נגד טנקים. מה שנקרא בז'רגון הצבאי ממלחמת האזרחים בספרד במאה הקודמת, "חמור ספרדי": קטעי מסילת ברזל שהולחמו יחד בזוויות שונות ועוגנו בקוביות בטון שהטנק לא יוכל להזיז אותן. אלה מפוזרים וממוקמים במרכז העיר קייב, במטרה למנוע תנועת טנקים, אם יצליחו להתקדם למרכז העיר.
גם החמורים הספרדים האלו נמצאים כעת בייצור סיטונאי והקמתם מתבצעת במהירות עצומה ברחבי העיר. המחסומים, המחסור שמחמיר, והתושבים שיותר ויותר מהם מבלים את הלילות בתחנות המטרו או במרתפי בתיהם, מעניקים מימד פיזי לתחושה שהרוסים קרובים וכי מה שהיה עד עכשיו יחוויר לעומת מה שכנראה יתרחש כאן בשבוע הקרוב. הלוואי שאתבדה.
פורסם לראשונה: 22:51, 05.03.22