2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
דרעי. צפוי להתפטר מהכנסת בימים הקרובים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר ש"ס אריה דרעי צפוי להתפטר מהכנסת כבר בימים הקרובים, במסגרת הסדר הטיעון עם הפרקליטות, אבל מי שחלם על חילופי גברי בהנהגת התנועה בעתיד הנראה לעין צפוי להתבדות.
הסדר הטיעון שעליו חתם דרעי אמנם מחייב אותו לעזוב את תפקידו הפרלמנטרי, אך בכוונתו להוביל את עבודתם של חברי הסיעה, לפקח עליהם מקרוב, ולהמשיך לשמש שחקן מרכזי ומשמעותי של האופוזיציה.
למעשה, מה שמבחינה משפטית היה אילוץ ונעשה "בלב כבד", מתברר כהזדמנות עבור דרעי, ויש שיאמרו תירוץ, לממש את התוכנית שרקם אחרי הבחירות האחרונות: לעזוב את הכנסת ולעבור לנהל את ש"ס מחוץ למשכן, באופן שיפטור אותו מעבודה הסיזיפית כמחוקק מסביב לשעון, ויאפשר לו להתמקד בעשייה הפוליטית של מפלגתו ובחיזוק החיבור לשטח.

כשנחשפה ב-ynet כוונתו המקורית של דרעי לעזוב את הכנסת לקראת חילופי השלטון והעברתו מהתפקיד המיניסטריאלי, הוא ספג על כך ביקורת כ"פריווילג" שלא יאה לו לשרת את העם כח"כ מן המניין, ולכן הוא משתמט מחובותיו כשליח ציבור. כעת המהלך "מוכתב" לו על ידי היועמ"ש, ודרעי יכול סוף סוף להוציאו לפועל ולממש את שאיפותיו.
בשנים האחרונות ביצר יו"ר ש"ס בחכמה את מעמדו כמנהיג חזק שאין עליו עוררין. הוא דאג לרענן את שורות המפלגה ולטפח ולקדם פוליטיקאים צעירים ומבטיחים, דוגמת חברי הכנסת משה ארבל ומיכל מלכיאלי, שמצד אחד בולטים כמחוקקים מצטיינים ואהודים שעשויים להחליפו בבוא היום, ומצד שני נאמנים לו באופן מוחלט ואינם מתיימרים לעמוד בראשות ש"ס. לחלקם יש בכלל שאיפות גדולות אחרות, לאו דווקא בשדה הפוליטי.
בשונה מהמצב ב-1999, אז קיבל אלי ישי את הנהגת התנועה כפיקדון עד שתסתיים תקופת מאסרו של דרעי, אך התנחל בתפקיד הרבה אחרי השחרור במה שהתפתח לאחד הקרבות המכוערים בתולדות ש"ס, הפעם איש מחברי הכנסת המכהנים לא צפוי לנצל את המציאות החדשה ל"פוטש" והדחת היו"ר, ואף לא למאבקי ירושה סמויים מאחורי הקלעים.
2 צפייה בגלריה
אלי ישי
אלי ישי
אלי ישי. הפעם אין מי שינסה לתפוס את המקום של דרעי במפלגה
(צילום: אוהד צויגנברג)
אם לא די בכך, הרי שדרעי לא מתרחק מהזירה, כמו בימי מעשיהו, וגם לא באמת מתכוון לעזוב את הכנסת או להרפות מחברי הסיעה. האצבע שלו עצמה לא תיכנס לאולם המליאה, אבל על ה-9 של ש"ס הוא ישלוט באופן מלא וביד רמה.
"הוא ימשיך לקבל את כל ההחלטות בפועל - מה עושים, איך עושים, מה מצביעים, מתי מצביעים, מי יתקזז, למה יתקזז - וגם מי נושם", הבהירו בסביבתו. "הכל באותו הקצב, בכל הכוח והעוצמה".
יו"ר ש"ס צפוי להגיע למשכן בימי הפעילות, להוביל את ישיבות הסיעה השבועיות ולהשתתף בישיבות מפלגות האופוזיציה. "זה טבעי שחסרונו במליאה יורגש ואולי גם יפגע קצת בגוש", הודו מקורבי דרעי. "אבל מבחינתו חוץ מזה שום דבר לא משתנה".
את הזמן שבכל זאת יתפנה לו, בעיקר שעות ערב ולילה של קרבות מתישים בין קואליציה לאופוזיציה, מתכוון יו"ר ש"ס לנצל להגברת הפעילות המוניציפלית של תנועתו.
"הבחירות המקומיות ייערכו בעוד פחות משנתיים, וכולם יודעים שאנחנו מחוברים לשטח, שואבים ממנו את הכוח שלנו, וכמה זה חשוב לנו", הסבירו במפלגה. "אריה הולך להיכנס חזק לנושא ולקיים מדי שבוע ישיבות קבועות עם נציגי ש"ס בכל עיר ועיר".
מי שבכל זאת מייחל לתזוזות בצמרת ש"ס מוזמן לתלות תקוות בכך שעם הזמן דרעי פשוט יתאהב בחיים שם בחוץ וישחרר אט אט עוד ועוד מאחיזתו במפלגה. הפיכה לא תהיה כאן, לכל היותר חילופי שלטון בהסכמה.
פורסם לראשונה: 22:40, 23.12.21