3 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
הושג הסדר הטיעון עם יו"ר ש"ס. דרעי יתפטר מהכנסת, יודה בעבירות מס וישלם קנס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הושג הסדר הטיעון עם יו"ר ש"ס - שיתפטר מהכנסת: במסגרת ההסדר ח"כ אריה דרעי יודה בשתי עבירות של אי-דיווח מס וישלם קנס בסך 180 אלף שקל. פרקליטות המדינה לא התחייבה לוותר על דרישת קלון באם יחזור לאחר התפטרותו מהכנסת לחיים הפוליטיים. פרטי ההסכם נחשפו שלשום. ההסדר הושג בתום מגעים שנמשכו חודשים, במהלכם התעקש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלא לוותר על הטלת קלון על דרעי בעתיד.
ואולם, פרקליטיו של דרעי מצאו נוסחה שתאפשר שלא יתקיים דיון בקלון בשלב זה. דרעי התחייב, שלא במסגרת הסדר הטיעון, להתפטר לאלתר מהכנסת. ברגע שיתפטר מהכנסת הוא ייגש לבית המשפט על מנת לאשר את הסדר הטיעון. ברגע שלא יהיה עוד איש ציבור, ממילא לא יקבע לגביו אם מוטל עליו קלון או לא. הדרישה הזו עשויה לעלות במקרה ולאחר הבחירות הבאות, אם ירצה להתמודד שוב, העותרים יטענו לקלון במעשיו. בשלב זה תחליט הפרקליטות האם לטעון לקלון.

דרעי, נזכיר, חשוד בשלוש עבירות מס בשל מכירת נכס בגבעת שאול ובשני מקרים של קבלת הכנסות ללא דיווח. מנדלבליט דחה את המלצת המשטרה מ-2018 להעמיד אותו לדין גם בגין מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון, שיבוש הליכי משפט ושבועת שקר. אתמול סיפר ברק סרי, יועץ אסטרטגי שהיה יועצו הקרוב של דרעי בעבר, על העסקה המתגבשת בין יו"ר ש"ס לפרקליטות. בריאיון לאולפן ynet אמר כי "בשבועות האחרונים מתנהל משא ומתן בין פרקליטו של אריה דרעי, נבות תל צור, והפרקליטות לגבי העסקה. היא עדיין לא סגורה, אבל זה בהחלט מתווה אפשרי. אני אומר שאם הוא ייאלץ לפרוש - הוא יעשה את זה בלב כבד מאוד. הוא רוצה להישאר בכנסת, היום הוא אבן ראשה של האופוזיציה".
3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
אביחי מנדלבליט בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
מנדלבליט. דחה המלצות לאישום חמור יותר
(צילום: מוטי קמחי)
היועמ"ש הודיע כבר בינואר כי בכוונתו להגיש אישום נגד דרעי בגין עבירות המס בלבד, בכפוף לשימוע שנערך לו בחודש שלאחר מכן. אחד האירועים שעליו נשקלת העמדתו לדין היא עסקת "גבעת שאול" – עניינה של פרשה זו בעסקת נדל"ן משנת 2013, שבמסגרתה מכר דרעי לאחיו שלמה נכס בשכונת גבעת שאול בירושלים, שבו החלה בניית בניין מגורים בן חמש דירות.
בהתאם לחומר הראיות שנאסף, הדיווחים שהועברו לרשויות מיסוי מקרקעין במסגרת טפסי הדיווח על העסקה כמו גם חוזה המכירה שצורף לדיווח, כללו מצגים כוזבים לכאורה, לרבות גובה התמורה שבעסקה, שינוי מועד העסקה והצגת המגרש הנמכר כמגרש ריק במקום מצבו האמיתי כבניין מגורים מתהווה.
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי כנס חולון ש"ס
אריה דרעי כנס חולון ש"ס
כבר ריצה מאסר, וחזר למשרד הפנים
(צילום: טל שחר)
האירוע השני נוגע לפרשת "גרין אושן", שהייתה קרן פיננסית להשקעות בארה"ב. על פי החשד, ב-2011 החלה "גרין אושן" לשלם לדרעי עמלת מגייס בשל גיוס משקיע לקרן. הראיות מלמדות, כי לפי הוראת דרעי החל מינואר 2013 בעת שחזר לחיים הפוליטיים, הוא הורה ל"גרין אושן" להעביר את סכומי העמלות להם היה זכאי לאחיו שלמה. בהתאם לכך, בין 2015-2013 שולמו לשלמה דרעי כ-630 אלף שקל כנגד חשבוניות "ייעוץ" כוזבות, לכאורה, שהפיק משרד עו"ד שלמה דרעי.
האירוע השלישי שבגינו עשוי דרעי לעמוד לדין הוא אי-דיווח למס הכנסה של הכנסות שקיבל בתמורה לייעוץ ושיווק של מיזם משותף עם איש העסקים משה הבא ו"אגד חברה לתחבורה בע"מ". דרעי ביקש לכאורה לקבל את שכרו בדמות תרומה בגובה 180 אלף שקל שתשולם לעמותת כרמי העיר, של מקורבו יהודה אזרד, אשר סייע לו לאורך השנים. שכר זה, אשר חייב במס, לא דווח בדו"חותיו האישיים של דרעי או של החברה שבבעלותו למס הכנסה. בנוסף, כך עולה מכתב החשדות, באותם ימים שילם הבא מחשבונו הפרטי לחשבונו הפרטי של השר דרעי סך 100 אלף שקל נוספים, המהווים הכנסה שלא דווחה למס הכנסה.
דרעי, נזכיר, כבר הורחק בעבר מהחיים הפוליטיים: ב-1993 נאלץ בהוראת בג"ץ להתפטר מתפקידו אז כשר הפנים, בשל כתב האישום שהוגש נגדו אז בפרשת "התיק האישי", שעסקה בחשד לקבלת שוחד בסך עשרות אלפי דולרים. ב-1999 הוא הורשע בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים ונידון לארבע שנות מאסר, אך העונש בהמשך הופחת בשנה אחת. בספטמבר 2000 החל דרעי בריצוי עונשו בכלא "מעשיהו", ממנו שוחרר לאחר פחות משנתיים. בגזר הדין ההוא נקבע לו גם קלון, ולפי החוק נמנע ממנו לחזור לחיים הפוליטיים במשך שבע שנים. בין היתר נמנעה ממנו היכולת להשתתף בבחירות לראשות עיריית ירושלים ב-2008. ב-2012 חזר דרעי לחיים הפוליטיים ולתנועת ש"ס, וארבע שנים לאחר מכן חזר גם למשרד הפנים, תפקיד שבו המשיך להחזיק עד לכינון הממשלה הנוכחית.