מינויו של אהרן ברק כשופט בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בהאג, עליו פורסם לראשונה ב-ynet, נחשב על פניו למפתיע למדי בהתחשב ביחס התוקפני שהפגינה הקואליציה כלפי ברק והאג'נדה המשפטית שלו.
גם היום, לאחר המינוי נשמעו מספר קולות ביקורתיים נגדו בממשלה. כך למשל, השר עמיחי אליהו התבטא בקבוצת וואטסאפ של חברי הממשלה: "ראש הממשלה ביקש שנכניס לדיון את תפיסת העולם של מדינת ישראל. אני לא בטוח שהנוכחות של ברק תקדם את התפיסות הנכונות בנושא. מדהים אותי איך הקונספציה עדיין ממשיכה לנהל את המדינה. הלוואי שאתבדה.🙏🏻".
3 צפייה בגלריה
כנס חוקתיות במשבר או משבר חוקתי באוניברסיטת רייכמן בהשתתפות אהרן ברק
כנס חוקתיות במשבר או משבר חוקתי באוניברסיטת רייכמן בהשתתפות אהרן ברק
אהרן ברק. מומחה עולמי לדיני טרור וביטחון
(צילום: מוטי קמחי)
עם זאת, ברמה המקצועית, ידיעותיו וניסיונו הרב של ברק הולמים בדיוק את המשימה אליה נשלח. ברק נחשב לאחד המומחים המשפטיים הבולטים בעולם בכל הקשור לחוק הבינלאומי לגבי טרור, ביטחון והתנחלויות. פסיקותיו הרבות בנושאי הביטחון הישראלי אל מול הטרור בראיית המשפט הבינלאומי, נלמדו בבתי ספר למשפטים ברחבי העולם ועל ידי ממשלות שהתמודדו בעצמן עם איומי טרור.
תקופתו של ברק כנשיא בית המשפט העליון נחשבת כתקדימית בכל העולם המערבי בכל הקשור להתמודדות משפטית עם סוגיות של טרור. פסקי הדין שניתנו בבית המשפט אז תרמו לפיתוח המשפט הבינלאומי בנושאי טרור וביטחון והוסיפו יוקרה רבה למערכת המשפט הישראלית. מעבר לכך, האמירות הברורות של בג"צ בנושאים כאלו ואחרים, משכנעות פורומים זרים למשוך את ידיהם מהעיסוק בנושא.
בית המשפט של ברק היה נחשב כ"שכפ"ץ" של ישראל נגד תביעות של מדינות לעומתיות וארגונים פלסטיניים. מאז שהוקם בית הדין הפלילי הבינלאומי בתחילת שנות האלפיים, השתמשה ישראל בפסיקות של ברק כדי לדחות תביעות נגדה. העקרון עליו התבססה ישראל מכונה "המשלימות", ועל פיו אם מדינה עם מערכת משפט עצמאית בודקת תלונות ותביעות במסגרותיה, הדבר מייתר תביעות במוסדות שיפוט בינלאומיים.
3 צפייה בגלריה
שר המורשת עמיחי אליהו
שר המורשת עמיחי אליהו
השר אליהו. הביע מורת רוח בקבוצות וואטסאפ
(צילום: שלו שלום )
כך למשל, הפסיקות של ברק בעניין גדר ההפרדה בין השטחים הפלסטיניים בגדה לישראל, הצילו את המדינה מהליכים שהחלו נגדה באירופה. גם פסק הדין שלו בפרשת הסיכולים הממוקדים השפיע על הדין הבינלאומי בכל הקשור לפגיעה במעורבים ולא מעורבים בלחימה.
פסיקותיו של ברק היוו השראה גם לארצות הברית של אחרי 11.9. המחוקקים האמריקנים שעמלו אז במרץ על חקיקה למלחמה בטרור, אימצו נוסחאות מפסיקות של ברק בסוגיות כמו כליאת מחבלים, פגיעה בבלתי מעורבים ואיזון בין שמירה על ביטחון המדינה לשמירה על מערכת משפט עצמאית.
ברק , ניצול שואה, דיבר תמיד על הצורך של המדינה שהוקמה, לפעול כדין ועל חשיבותם של פורומים בינלאומיים בשמירה על זכויות האזרח גם בתקופות מלחמה וטרור.
3 צפייה בגלריה
כפר עקב סמוך לירושלים
כפר עקב סמוך לירושלים
גדר ההפרדה. הפסיקות של ברק מנעו הליכים נגד ישראל
(צילום: אלכס גמבורג)
נתניהו וברק שוחחו בעבר רבות על דאגתו של ראש הממשלה ללוחמה המשפטית המופעלת נגד ישראל וכיצד היא יכולה להתגונן ממנה. עניין נוסף שנתניהו נעזר בו בברק היה בתיווך לעסקת טיעון אפשרית במשפט הפלילי המתנהל נגדו. ברק אף פנה לפני כשנתיים ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וקרא לו לזרז את ההגעה להסכמות לעסקה.