כשברקע נשמעות שוב ושוב קריאות בעולם לקדם הפוגה הומניטרית כדי להקל על סבלם של תושבי עזה, מהעיר רפיח שבדרום הרצועה הגיעו היום (ב') תמונות של פליטים נואשים ורעבים שמתנפלים על משאיות הסיוע הנכנסות לעיר ממצרים. תמונות שכאלו עשויות להגביר עוד יותר את הלחץ הבינלאומי המכוון לישראל וגם לארה"ב – שממשיכה לגבות אותה בחזית המדינית, אך דוחקת בה להגביר את הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה.

8 צפייה בגלריה
 משאית ציוד הומניטרי במעבר רפיח נשדדת על ידי תושב עזתי
 משאית ציוד הומניטרי במעבר רפיח נשדדת על ידי תושב עזתי
החמוש על משאית הסיוע. "רכבים שנוסעים לאט - מסתכנים בהתנפלות"
( צילום: AP\Mohammad Jahjouh)
8 צפייה בגלריה
משאית ציוד הומניטרי במעבר רפיח נשדדת על ידי תושב עזתי
משאית ציוד הומניטרי במעבר רפיח נשדדת על ידי תושב עזתי
ההמון מתנפל על הציוד שהושאר על הכביש. מתוך התיעוד שפרסמה סוכנות AP
הכותרת
מה למדנו מחודשיים של מלחמה? | נחום ברנע
22:27
באחד הסרטונים, שאותו פרסמה סוכנות הידיעות AP, נראית משאית סיוע כשאדם חמוש ברובה עומד עליה בזמן שהיא נוסעת ברחובות רפיח. מדרום הרצועה כבר הגיעו תמונות של עזתים בוזזים מרכזי חלוקת סיוע של האו"ם, ובתוכנית המזון העולמית של הארגון התריעו השבוע שמשאיות שנוסעות לאט באזור מסתכנות בהתנפלות עליהן מצד הפליטים הנואשים למזון. בקטע נוסף בסרטון שפרסמה AP נראה המון עזתי מתנפל על ציוד שככל הנראה הושאר על הכביש.
בסרטון אחר, שפרסמה רשת BBC בשפה הערבית, נראה המונים מסתערים על משאית סיוע אחרת ברפיח. הם רצים אחריה וקופצים עליה בעודה נוסעת, וחלקם נראים בוזזים ממנה ארגזים כלשהם. קבוצה של חמושים רעולי פנים נראית מגיחה בתוך שניות מטנדר לבן: הם יורים באוויר, כנראה כדי להרחיק את הבוזזים, ומכים כמה מהם שעלו על המשאית עם כתות הרובים. ב-BBC בערבית תיארו את רעולי הפנים החמושים כ"שוטרים".
התמונות הללו מגיעות כאמור על רקע האזהרות שמשמיעים באו"ם מהמשבר ההומניטרי החמור ברצועת עזה, כשלפי הארגון 1.9 מיליון מתושביה – 85% מכלל האוכלוסייה שנאמדת בכ-2.3 מיליון איש – נעקרו מבתיהם ומתמודדים עם תנאים קשים בדרום הרצועה. בכיר בתוכנית המזון העולמית של האו"ם, קרל סקאו, טען שלשום כי מחצית מתושבי הרצועה מורעבים. לדבריו, תשעה מתוך עשרה עזתים מתקשים לאכול מדי יום באופן קבוע.
תיעוד המשאית שנבזזת ברפיח, ורעולי הפנים שיורים באוויר:
אחד הפליטים, שביקש לשמור על עילום שם, סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לא אכל כבר שלושה ימים וכי הוא נאלץ להתחנן כדי להשיג לחם עבור ילדיו: "אני מעמיד פנים שאני חזק, אבל אני מפחד שאקרוס מולם בכל רגע", אמר בריאיון, שנערך בשיחת טלפון. "האם מישהו מאיתנו ציפה שהעם שלנו ימות מרעב, האם זה עלה אי-פעם בדעתו של מישהו?", תהתה רולה גנאיים, אחת מבין פלסטינים רבים שהביעו על כך זעם ברשתות החברתיות.
רפיח, יצוין, הפכה לעיר מקלט בימים האחרונים: ערב המלחמה התגוררו בעיר 280 אלף איש, אבל בצל הנהירה מצפון לדרום המספר הזה זינק ב-470 אלף פליטים נוספים. רפיח ממוקמת בין חאן יונס למצרים, שנכון להיום מתעלמת מכל האזהרות ומבהירה פעם אחר פעם שלא תהיה מוכנה לקלוט את הפליטים לשטחה.
באזור רפיח הוקם מתחם אוהלים ענקי, ועוד קשה לאמוד את המספר המדויק של הפליטים שכבר הגיעו למקום. עם התקדמות המלחמה, והתקדמות התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועה, עוד ועוד עזתים נעים דרומה. בצה"ל שומרים על עמימות בנוגע להמשך התמרון – ובתשובה לשאלת ה"וול סטריט ג'ורנל" האם הכוחות יגיעו גם לרפיח, אמרו אתמול: "אנחנו לא מתייחסים לתוכניות עתידיות".
8 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
פליטים מכינים פיתות ברפיח. באו"ם טוענים שמחצית מהאוכלוסייה מורעבת
(צילום: רויטרס / Saleh Salem)
8 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: רויטרס / Saleh Salem)
8 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: רויטרס / Saleh Salem)
כחלק מהמאמץ לסייע להמוני הפליטים, באו"ם לוחצים בימים האחרונים לפתוח לכניסת משאיות סיוע גם את מעבר כרם שלום, שבמשולש הגבולות ישראל-רצועת עזה-מצרים. ישראל הסכימה בשבוע שעבר לאפשר למשאיות שנכנסות ממצרים, דרך מעבר רפיח, לעבור קודם בידוק בכרם שלום – באופן שאמור לזרז את ההליך – אבל טרם פתחה אותו לכניסה ישירה של משאיות לעזה.
היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) הטילה היום על האו"ם את האחריות למחסור שנוצר ברצועה – בטענה כי הוא משתהה בהכנסת משאיות שמחכות במעבר רפיח. "הרחבנו את היכולות שלנו לבצע בדיקות לסיוע שנמסר לעזה. כרם שלום אמור להיפתח, כמות הבדיקות תוכפל", נכתב בציוץ של היחידה ברשת X. "אבל הסיוע מחכה ברפיח. האו"ם חייב לעשות את זה טוב יותר – הסיוע קיים, והאנשים זקוקים לו".
8 צפייה בגלריה
צילום מרפיח של עזתים מחוסרי בית
צילום מרפיח של עזתים מחוסרי בית
עיר האוהלים שהוקמה באזור רפיח
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
צילום מרפיח של עזתים מחוסרי בית
צילום מרפיח של עזתים מחוסרי בית
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, בצה"ל ממשיכים לחשוף את השימוש הציני שעושה חמאס במבנים אזרחיים לצורכי טרור. בצבא הודיעו הערב כי בפעילות של לוחמי חטיבת הנח"ל אותר מתקן אימונים לירי RPG שהוסתר בתוך מסגד בלב העיירה ג'באליה, בצפון הרצועה. במקום נתפסו אמצעי לחימה רבים – רימונים, מחסניות ונשקים מסוגים שונים. חלק מאמצעי הלחימה נמצאו בתוך שקיות של ארגון אזרחי הפועל ברצועה.
בסרטון שפרסם צה"ל מציג אחד הלוחמים את ה"שלל" שנתפס, והוא מציין כי הקומה הראשונה של המסגד נראית שגרתית. "פה בקומת הקרקע זה מסגד רגיל", הוא אומר – ואז עולה בגרם מדרגות שנראה מחורר בעקבות הקרבות, ונכנס לקומה השלישית: "פה מצאנו מרחב אימונים של הארגון – נשקים, מחשב עם תוכנית אימונים ומקרן כדי ליצור כל מני סיטואציות לאימון. בחדר ליד מצאנו מעבדת מטענים. זה מה שיש בכל המסגדים פה, בכל מסגד ומסגד שאנחנו נכנסים אליו".


בתיעוד נוסף שהופץ היום מג'באליה נראים אנשים – צעירים, ילדים ונשים – עוזבים בית ספר בעיירה, כשהם צועדים ליד טנקים וחלקם מרימים ידיים באוויר. לפי דיווחים בעזה, הם "אולצו" לעזוב את המקום על ידי צה"ל, וחלקם נעצרו.
עינב חלבי ויואב זיתון השתתפו בהכנת הכתבה