ארצות הברית ובריטניה הודיעו אחר הצהריים (יום חמישי) על הטלת סנקציות חדשות נגד איראן, שמכוונות בין השאר לתוכנית הטילים והכטב"מים של משמרות המהפכה.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
בבריטניה נוספו 13 יעדים חדשים למשטר הסנקציות הקיים, ובארה"ב הסנקציות נועדו לפגוע בתעשיית ייצור הכטב"מים של איראן - ששימשו את טהרן במהלך המתקפה. לפי הודעת משרד האוצר האמריקני, הסנקציות החדשות מופנות בין היתר נגד 16 אישים ועוד שתי ישויות עסקיות, שמאפשרים את ייצור הכטב"מים. בנוסף, נמסר, הסנקציות יגבילו את הגישה של איראן לטכנולוגיות שסייעו לפיתוח כלי הנשק ששימשו אותה במתקפה חסרת התקדים נגד ישראל.
הלילה סיכמו גם מנהיגי האיחוד האירופי על הטלת סנקציות חדשות נגד איראן. מנהיגי האיחוד, שערכו פגישת פסגה בבריסל, פרסמו בתום הדיון הודעה שבה גינו את המתקפה האיראנית, הביעו מחויבות לביטחון ישראל – וגם קראו לכל הצדדים להימנע מהגדלת המתיחות באזור, בכלל זאת לבנון. באיטליה קראו לפני הדיון להטיל סנקציות על ספקי נשק שמשמש למתקפות נגד ישראל, וגם על החות'ים שאחראים לתקיפות נגד ספינות בים האדום. על יישום הסנקציות יעבדו כעת שרי החוץ של האיחוד האירופי, שייפגשו לדיון בנושא ביום שני הקרוב.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי "התוכניות הצבאיות האיראניות מערערות את יציבות האזור. שיהיה ברור לכל אלה שתומכים בהתקפות של איראן - אנחנו מחויבים לביטחון ישראל, מחויבים לאבטחת השותפים שלנו במזרח התיכון. לא נהסס לנקוט בכל הפעולות הנדרשות לשם כך. כפי ששוחחתי עם חבריי מנהיגי ה-G7 בבוקר שלאחר המתקפה, אנחנו מחויבים לפעול באופן קולקטיבי כדי להגביר את הלחץ הכלכלי על איראן".
שר החוץ ישראל כ"ץ הודה לביידן על הסנקציות ועל דבריו, והדגיש: "זאת ההזדמנות שלנו להקים חזית עולמית וקואליציה אזורית נגד איראן, ביחד עם ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות ערב המתונות כדי לעצור את ראש הנחש שמאיים על היציבות העולמית. צריך לעצור את איראן עכשיו לפני שיהיה מאוחר".
בינתיים, במערב מקווים שהסנקציות יעודדו את ההנהגה הישראלית להימנע ממתקפת תגובה חמורה שעלולה להוביל להסלמה גדולה עוד יותר. קנצלר גרמניה אולף שולץ אף אמר הלילה כי חשוב מאוד שישראל "לא תגיב במתקפה מסיבית משלה".
ישראל, מנגד, ממשיכה להבהיר כי ההחלטה על אופי התגובה תהיה שלה בלבד - והדיונים בשאלת התגובה למתקפה נמשכים. עם זאת, השאלות עדיין מתמקדות במתי ואיך תתבצע התקיפה, לצד לחץ בינלאומי גובר. הבוקר דווח ברשת ABC האמריקנית, מפי גורם אמריקני בכיר, כי בצל הדיונים שנמשכים בישראל - התגובה נגד איראן לא צפויה לקרות לפני חג הפסח בשבוע הבא. במקביל, גורמים ישראלים אמרו ל-ABC כי ישראל נערכה וביטלה לפחות בשני לילות פעולת תגובה למתקפה האיראנית.