הן לא הצביעו בעד הפסקת אש בעצרת האו"ם, אבל כעת נראה ששתיים מהמדינות החשובות באירופה משנות את הטון: שרי החוץ של בריטניה וגרמניה קראו להפסקת אש "בת קיימא", והזהירו כי "יותר מדי אזרחים נהרגים" על ידי ישראל.
1 צפייה בגלריה
דייוויד קמרון אנלינה ברבוק
דייוויד קמרון אנלינה ברבוק
קמרון וברבוק
(צילום: רויטרס, gettyimages)
במאמר שפרסמו במקביל ב"סאנדיי טיימס" הבריטי וב"וולט אם זונטג" הגרמני כתבו שרי החוץ של בריטניה וגרמניה, דיוויד קמרון ואנלינה ברבוק כי לישראל יש זכות לחסל את האיום הנשקף מחמאס, אבל לא חסכו בביקורת.
במה שנראה כשינוי משמעותי של הטון מצד שתי המדינות, כתבו קמרון וברבוק: "המטרה שלנו לא יכולה להיות רק סיום הלחימה היום. זה חייב להיות שלום שנמשך ימים, שנים, דורות. לכן אנחנו תומכים בהפסקת אש, אבל רק אם היא בת-קיימא".
"אנחנו יודעים שרבים באזור ומעבר לו קוראים להפסקת אש מיידית", כתבו. "אנחנו מזהים מה מוביל לקריאות הללו. זו תגובה מובנת לסבל כה רב, ואנחנו שותפים לכך שהמאבק הזה לא יכול להיגרר עוד ועוד. לכן תמכנו בהפסקות האש ההומניטריות האחרונות".
הכותרת
איך שופטים את מחבלי חמאס?
27:08

במאמר כתבו שני שרי החוץ כי "ישראל לא תנצח במלחמה אם הפעולות שלה יהרסו את האפשרות של דו-קיום בשלום עם הפלסטינים. יש לישראל את הזכות לחסל את האיום שמציב חמאס. אבל יותר מדי אזרחים נהרגים".
לאחר דברי ביידן בשבוע שעבר לפיהם ישראל מאבדת את התמיכה הבינלאומית, גורמים אמריקנים אמרו כי החלון של ישראל ל"פעילות עצימה" בעזה הולך ונסגר. פרשננו לענייני ביטחון, רון בן ישי, אמר כי על פי הדרישה האמריקנית עד סוף ינואר צפוי להסתיים השלב הנוכחי במלחמה.
בהצבעה בעצרת האו"ם בשבוע האחרון, שבה תמכו 153 מדינות בהפסקת אש מיידית, היו בריטניה וגרמניה בין 23 המדינות שנמנעו. רק שמונה מדינות ניצבו לצד ישראל וארצות הברית והצביעו נגד, ובהן רק שתי מדינות אירופיות - אוסטריה וצ'כיה.