2 צפייה בגלריה
הרשימה המשותפת אצל הנשיא ריבלין
הרשימה המשותפת אצל הנשיא ריבלין
מנהיגי הרשימה המשותפת בבית הנשיא, אחרי בחירות ספטמבר 2019
(צילום: עמית שאבי)
הסתיימה ללא תוצאות פגישה שנערכה הערב (רביעי) בין נציגי ארבע המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת. גורמים ברע"מ אמרו כי "המפלגה שוקלת לרוץ לבד" בבחירות הקרובות. יתר המפלגות - חד"ש, בל"ד ותע"ל - צפויות להישאר ברשימה.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
מרע"מ נמסר: "הרשימה המשותפת מסרבת לכבד את ערכי הדת והחברה ומתעקשת שלא להשפיע על הזירה הפוליטית. המרכיבים האחרים של הרשימה המשותפת סירבו להתחייב שלא להצביע על חוקים הסותרים את אמונות החברה השמרנית שלנו, ובהם תמיכה בהומוסקסואליות".
הם הוסיפו: "ניסינו להתגבר על מכשולים למען האחדות והודענו שאנחנו מסכימים לראות בנתניהו קו אדום כדי שהמשותפת תהיה כוח עצמאי ומשפיע. אך מרכיבי המשותפת לא היו מוכנים לדבר על אלטרנטיבות והשפעה פוליטית, והתעקשו בסירובם להתחייב שלא להצביע על חוקים הסותרים את אמונות החברה שלנו. לכן נעלה את הנושא בפני מועצת השורא ונקבל החלטה בנושא תוך 48 שעות".
2 צפייה בגלריה
ד"ר מנסור עבאס
ד"ר מנסור עבאס
יו"ר רע"מ מנסור עבאס
(צילום: אלעד גרשגורן)
עם זאת גורמים פוליטיים במגזר הערבי אמרו כי המחלוקת נוגעת גם לשיבוץ המקומות ברשימה. הגורמים העריכו כי ייתכן שארבע המפלגות יתמודדו במסגרת שתי רשימות - שתי מפלגות בכל אחת. זאת בדומה לבחירות הסיבוב הראשון באפריל 2019. "עוד מוקדם לדבר על הצעד הזה עד שהתמונה תתברר", אמרו הגורמים והוסיפו: "אולי אנשים מוכרים יתערבו ויחזירו את המפלגות לרשימה משותפת, ללא פיצול".
ח"כ לשעבר ג'מאל זחאלקה, לשעבר מנהיג בל"ד, מתח ביקורת על התנהלות רע"מ ואמר: "רע"ם החליטה להתפצל מהמשותפת עקב סכסוך פוליטי, מכיוון שמנסור עבאס סירב להתחייב לכבד את החלטות של המשותפת, כדי שיישאר 'חופשי' לסכם עסקאות מזויפות עם הממשלה הסותרות את עקרונות המשותפת".
בתוך כך גורמים ברע"מ סיפרו כי במפלגה פנו לראש העיר סכנין לשעבר מאזן גנאים בניסיון לשבץ אותו במקום ריאלי. לא ברור מה מצב המשא-ומתן איתו.

בימים האחרונים ערכו נציגי המפלגות פגישות תכופות בביתו של ראש ועדת המעקב מוחמד ברכה. גם פגישה שנערכה אתמול הסתיימה ללא התקדמות משמעותית.
רע"מ, המזוהה עם התנועה האיסלאמית, הראתה בחודשים האחרונים סימני התקרבות מפתיעים לראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך המגעים הציבו אנשיה תנאים שאינם מקובלים על שאר החלקים ברשימה המשותפת. בין השאר מעוניינת התנועה שהרשימה תכבד את ערכי האיסלאם, ולפיכך תתנגד לקידום זכויות להט"בים.
יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר השבוע ל-ynet כי אינו "בכיס של אף אחד", ומתח ביקורת חריפה על חלקים ברשימה, שלדבריו "נטשו את העמדות השמרניות של החברה". עבאס האשים אותם בפגיעה ברשימה ש"לא מתאוששת עד עכשיו".
הוא נשאל אם רשימתו תעבור לבד את אחוז החסימה והשיב בביטחון: "לאחר בדיקה אנחנו לא רק עוברים את אחוז החסימה, אלא מקבלים מעבר לזה כי הבוחר הערבי יתמוך במפלגה שתציב אותו במרכז ותטפל בבעיות מרכזיות. נהיה רשימה עם ייצוג רחב בכנסת ונפעל בצורה נמרצת ויצירתית".