הלוחמים המואשמים מנצח יהודה טוענים – "מאמינים למחבל שקרן ולא לנו": בבית הדין הצבאי ביפו צפוי להיפתח בקרוב משפטם של שלושה לוחמי גדוד נצח יהודה מחטיבת כפיר, שנאשמים בהתעללות חמורה בעציר פלסטיני לפני כחודש במוצב צבאי ליד רמאללה – פרשה שפרטיה נחשפו לראשונה ב-ynet.
תחילה עצרו במצ"ח שבעה לוחמים בחשד למעורבות בתקרית, אך בסופו של דבר ארבעה מהם שוחררו מבלי שהואשמו. בשבוע שעבר הוגש כתב אישום נגד שלושה לוחמים, בהם סמל מחלקה.
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצר ללוחם מנצח יהודה אשר חשוד בהתעללות בפלסטינים
הארכת מעצר ללוחם מנצח יהודה אשר חשוד בהתעללות בפלסטינים
אחד הלוחמים, בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
אחד הלוחמים מואשם שסטר לפלסטיני החשוד לאחר מעצרו והיכה אותו באגרופים וגם באמצעות קת הנשק. לפי האישום, המעשים בוצעו בוצעו כאשר החשוד אזוק ומכוסה עיניים, ושוכב על רצפת ג'יפ ה"דוד". תחילה נחשד אחד הלוחמים במעשה מגונה כי לחץ עם קנה רובהו על ישבנו של החשוד, אך עבירה זו הפכה בסופו של דבר באישום ל"התעללות בנסיבות מחמירות".
הלוחם נאשם גם כי לא מנע מלוחם אחר בכוח להצמיד את קנה הנשק שלו לראשו של המחבל, תוך הטחת איומים ועלבונות אישיים כלפיו ושאלות כמו "אתה רוצה להרוג ילדים ישראלים? כאשר אתה רואה ישראלים מתים, אתה לא שמח? מה דעתך שאירה בך, אתה רוצה להפוך לשאהיד?".
האלימות הפיזית כלפי העציר המשיכה לפי האישום מצידו של לוחם נוסף גם דקות לאחר מכן, והובילה לסימני חבלה על גופו מבלי שהלוחם שהופקד על שמירתו מונע זאת. הלוחם גם מואשם בשיבוש מהלכי משפט לאחר שבמכשיר הטלפון נמצאה לכאורה עם יתר החשודים, שבה ניסו לתאם לכאורה הכחשה משותפת.
2 צפייה בגלריה
 בית הדין הצבאי ביפו: הארכת מעצרם של לוחמים מנצח יהודה החשודים בהתעללות בפלסטינים
 בית הדין הצבאי ביפו: הארכת מעצרם של לוחמים מנצח יהודה החשודים בהתעללות בפלסטינים
נאשמים בהתעללות בפלסטיני כפות
(צילום: נדב אבס)
שני הלוחמים הנוספים מואשמים גם הם בעבירות של התעללות חמורה. לפי עדות שהגיע לסמג"ד, אחד מהם הודה בפני חייל אחר בגדוד באלימות שנקט כלפי העציר: "אתה יודע, הרבצתי לו אחי. מה זה הרבצתי לו, לא ממש אחי, השארתי לו סימנים, הבאתי לו שני אגרופים לחזה, קת לרגל.. זה עבר לשב"כ, בלגנים. תבררו בפלוגה מי הבן שרמוטה שפתח". איסור הפרסום על זהות שלושת הלוחמים הוארך על ידי בית הדין הצבאי, לבקשתם.
למרות האישומים הקשים, טוענים הלוחמים בתוקף כי לא היכו את העציר הפלסטיני, וכי הסימנים על גופו הגיעו כנראה מידיו שלו, לאחר ששפשף את גופו כדי לדמות סימני חבלה. לדברי הלוחמים, בשתי בדיקות רפואיות שנערכו למחבל לא נמצאו סימנים כלשהם על גופו, הם אמרו גם כי הוא השיב בשלילה לשאלה אם הוכה.
"מצער שהצבא אימץ בכתב האישום את גרסתו השקרית של מחבל חמאס מוכר שנעצר כבר כמה פעמים בעבר על ידי צה"ל, וידוע כמי שקשור למספר אירועים ביטחוניים בג'נין ובמוקדים אחרים", אמרו לחבריהם. "רק לאחר כשעה, אז שהה המחבל במעצר בעציון יחד עם שני עצורים פלסטינים נוספים, הוא העלה לראשונה את סיפור הכאתו כביכול".

הלוחמים הנאשמים טוענים עוד כי לפי עדות של גורם רפואי שבדק את העצור בעקבות תלונותיו, לא נמצאו סימני חבלה מובהקים על גופו, וניתן להתרשם שהסימנים שכן אותו היו מפעולה מכוונת שלו עצמו: "גם בבית החולים שאליו פונה לא הצביעו על נזק גופני ממשי שנגרם לו, וגם ללוחם מג"ב בבית החולים הוא אמר שלא הוכה, אלא נפל. שבעה לוחמים ששהו ליד המחבל לאחר המעצר, כולל קצין, העידו שלא הוכה".
עורכי הדין אל"מ במיל' שלומי ציפורי וסרן אריאל חברון, שמייצגים את אחד הלוחמים מטעם הסנגוריה הצבאית, מסרו: "הראיות לטובת הלוחמים ייפרסו בפני בית הדין הצבאי ואנו מאמינים שבית הדין ייתן בהם אמון מלא".
מדובר צה"ל נמסר: "בשבועות האחרונים נחקר במצ"ח אירוע שבמסגרתו כמה לוחמים היכו פלסטיני כשהוא אזוק ומכוסה עיניים, בזמן ששהה בבסיסם לאחר שנעצר. במהלך השבוע הוגשו כתבי אישום נגד שלושה מהחיילים, המייחסים להם עבירות של התעללות בנסיבות מחמירות, איומים ושיבוש מהלכי משפט. יחד עם הגשת כתבי האישום, התבקש מעצרם של החיילים עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינם. המעשים המיוחסים לחיילים הם מעשים חמורים שאין להם מקום בצה"ל".